שערורייה רודפת שערורייה בסרטו החדש והמדובר של פרנסיס פורד קופולה: אולפני ליונסגייט הורידו מהעמדים הרשמיים שלהם ברשת, את הטריילר האחרון לסרטו של הבמאי המהולל, "מגלופוליס", שיצא אתמול (רביעי) והכיל שלל ציטוטים של מבקרי קולנוע לכאורה על יצירות מופת מהעבר בבימויו של קופולה - "הסנדק", אפוקליפסה עכשיו", "דרקולה". אלא שזמן קצר אחרי צאת הטריילר, אותם ציטוטים התגלו כמפוברקים לגמרי ולא קיימים אצל אף מבקר או מבקרת שמצוטטים בטריילר (או לפחות לא בהקשר של סרטיו של קופולה). 

"ליונסגייט הורידה מיד את הטריילר ל'מגלופוליס'", אמר דובר האולפן בהצהרה שמסר למגזין וריאטי. "אנו מוסרים את התנצלותנו הכנה למבקרים המעורבים ולפרנסיס פורד קופולה על הטעות הבלתי נסלחת הזו בתהליך הבדיקה שלנו, פישלנו. מצטערים".

הטריילר, שעדיין זמין ברשת בעמודים שאינם קשורים להפקה, כנראה נועד למצב את סרטו החדש של קופולה כיצירת אמנות שתעמוד במבחן הזמן, בדומה ליצירות המופת הקודמות שלו. הוא נפתח בקריינות שאומרת: "גאונות אמיתית הרבה פעמים איננה מובנת כהלכה", ואז מגיעים שלל הציטוטים המפוברקים אודות סרטיו הקודמים והמוערכים של קופולה, שממש מיוחסים למבקרים ספציפיים וידועים, כמו רוג'ר איברט ופולין קייל. לא ברור מאיפה הגיעו רוב הציטוטים המופיעים בטריילר - למעט ההערה של רוג'ר איברט, "ניצחון של סגנון על תוכן", שלמעשה נשלפה מהביקורת שלו על "באטמן" מ-1989, ולא על "דרקולה" של קופולה כפי שצוין בטריילר.

אוון גליברמן מ"וריאטי" צוטט באופן שקרי כמי שכינה את הסרט "דרקולה" מ-1992 כ"בלגן יפהפה" לכאורה מביקורת שלו על הסרט עבור Entertainment Weekly, שם עבד בזמן יציאתו לאקרנים. "גם אם אתה מאלה שלא אוהבים מבקרים, לא מגיע לנו שיכניסו לנו מילים לפה. השערורייה היא שכל הטריילר של 'מגלופוליס' בנוי על נרטיב שקרי", אמר גליברמן על הציטוטים המזויפים. "המבקרים אהבו את 'הסנדק'. ולמרות ש'אפוקליפסה עכשיו' היה מפלג, הוא קיבל הרבה תמיכה ביקורתית. כתבו שכיניתי את 'דרקולה' 'בלגן יפהפה', הלוואי שהייתי אומר את זה לגבי הסרט הזה, עכשיו זה נשמע כמו מחמאה אדיבה". 

פרנסיס פורד קופולה (צילום: AP)
פרנסיס פורד קופולה | צילום: AP

הסערה סביב הטריילר ל"מגלופוליס" הוא האחרון בשורה של שערוריות שפוקדות את ההפקה בעלות 120 מיליון דולר, שהבמאי הוותיק בן ה-85 מימן לגמרי בעצמו, בין השאר בזכות מכירת אחד מיקביו המפורסמים. בחודש שעבר פורסם תיעוד מטריד של קופולה במגזין "וראייטי", שבו נראה הבמאי מתהלך ברחבת ריקודים צפופה על סט "מגלופוליס", בעת צילומים לסצנת מסיבה בסרט, ומחבק ומנהל אינטראקציה עם נשים שונות. לכמה מהן הוא תועד נותן נשיקה על הלחי ואף אוחז בזרועותיה של אחת מהן בחוזקה.

זאת בהמשך לתחקיר של "הגרדיאן" שפורסם במקביל לבכורה בפסטיבל קאן, ובו נכתב כי על פי עדויות שונות, קופולה משך נשים שונות לשבת על ברכיו. עוד נכתב כי בזמן צילום סצנה המתרחשת במועדון לילה, קופולה "הגיע לסט ולכאורה ניסה לנשק כמה מהניצבות חשופות החזה". אחת הניצבות בסרט שהשתתפה בצילומים של אותה סצנה מדוברת, סיפרה על החוויה ואמרה כי היא הייתה "בהלם" כשהבמאי נישק אותה. 

פרנסיס פורד קופולה מנשק ניצבת (צילום: שימוש לפי סעיף 27א, חוק זכויות יוצרים)
תיעוד של קופולה לכאורה מנשק ניצבת על הסט | צילום: שימוש לפי סעיף 27א, חוק זכויות יוצרים

גם הסרט עצמו, העוקב אחר אדריכל בשם סזר קטילינה (בגילומו של אדם דרייבר), ששואף לבנות מחדש את העיר ניו יורק כאוטופיה עתידנית בעקבות אסון הרסני, לא זכה לקבלת פנים חיובית עם בכורתו בקאן. הסרט קיבל ביקורות מעורבות ממבקרי הקולנוע, כאשר חלקם כינו אותו "שאפתני להפליא" ואחרים דווקא חשבו שמדובר ב"טירוף מוחלט".

באתר הביקורות Rotten Tomatoes מחזיק הסרט נכון לעכשיו בציון רע למדי של 53%; באתר metacritic הוא עומד על ציון של 59. קופולה גם התקשה לאחר הפסטיבל למצוא מפיץ שיפיץ את הסרט, כשלאחרונה נודע שבישראל רשת לב רכשה אותו ותפיץ אותו בבתי הקולנוע שלה החל מה-26 בספטמבר.