יפעת מחקרי מדיה עורכת זו השנה הרביעית את מדד העיתונאים המשפיעים בשיתוף עם מערכת "גלובס". המדד מדרג את השפעתם של עיתונאים על השיח התקשורתי והציבורי בישראל באמצעות ניתוח עומק של האנליסטים ביפעת. המדד השנה כלל בחינה של כ-250 עיתונאים מהתקשורת הישראלית, שדורגו על בסיס פרמטרים שונים במתודולוגיה ייחודית ליצירת מדד השפעה. תקופת המחקר הנוכחית היא ספטמבר 2019 עד ספטמבר 2020. אז כיצד מודדים השפעה?
מדד העיתונאים מלמד מיהם אנשי התקשורת הבולטים בהשפעתם תוך שילוב של שלושה היבטים: השפעה על סדר היום, יצירת חדשות ונוכחות בשיח ברשת. בהתאם לכך, ציון ההשפעה מורכב משלושה פרמטרים:
מדד פולו-אפים (50%):
מספר האזכורים וההופעות של העיתונאים בכלי התקשורת המובילים בישראל ללא המערכות בהם העיתונאים מועסקים באופן קבוע. אזכורים אלה כוללים פולו-אפים לחשיפות, הזמנה לשמש כפרשנים בכלי תקשורת אחרים, ושיח כללי במדיה אודות העיתונאים, גם כאשר שיח זה כולל ביקורת. הופעה קבועה של עיתונאים בפאנלים כפרשנים נכללה כמובן במדד זה אך במשקל חסר ביחס להופעות אחרות. כך, מדד זה משקף את הבמה התקשורתית המוענקת לעיתונאים בכלי תקשורת מתחרים, במה המעידה על היותם מוערכים ומשפיעים.
לקריאה נוספת:
>> אל על בוחנת גיוס חוב באג"ח
>> פרטנר: העלייה בהכנסות המגזר הקווי מפצות על השחיקה בסלולר
>> מעבר הגבול טאבה צפוי להיפתח בקרוב
מדד יצירת חדשות (25%):
מספר הפרסומים וההופעות של העיתונאים בכלי התקשורת המעסיקים אותם – כולל כתבות שכתבו והגישו ואחרות בהן התראיינו כפרשנים. משקל רב יותר ניתן לפרסומים בכלי תקשורת בעלי חשיפה רחבה יותר ולפרסומים בולטים ומרכזיים יותר בהם. כך למשל, פרסומים בידיעות אחרונות וישראל היום זכו למשקל יתר על פני פרסומים בעיתונים אחרים ואייטמים במהדורת החדשות המרכזית בטלוויזיה זכו למשקל יתר ביחס לאייטמים בשעות שידור מחוץ לזמני צפיית שיא. כך, הדירוג על פי הציון במדד זה משקף את רמת החשיפה של העיתונאים לצרכן התקשורת הממוצע בישראל, מתוך הנחה מושכלת שחשיפה משמעותה השפעה.
מדד השיח ברשת (25%):
היקף האזכורים של העיתונאים בפוסטים, שיחות ותגובות ברשתות החברתיות השונות, כפי שנמדדו על ידי חברת Vigo מבית יפעת. חשוב לזכור כי זהו אינו מדד איכותני וגם שיחות שליליות נספרות מתוך הנחה שעוצמת השיח היא עדות נוספת לכוחם של העיתונאים ללא קשר לעמדות פוליטיות או אחרות.
לסיכום, שלוש מגמות מרכזיות מאפיינות את מדד העיתונאים המשפיעים בשנה האחרונה. הראשונה, עלייה רוחבית וכללית בשיח על עיתונאים בישראל, בדגש על ביקורת אישית הנוגעת לעמדות פוליטיות שלעתים מדרדרת לשנאה ואף להסתה. השנייה, התחזקותם של עיתונאים המזוהים עם הימין הפוליטי במדד ההשפעה – גם במדיה וגם ברשת. השלישית, בהשפעת הקורונה, היא עלייה בהשפעה של עיתונאי בריאות ופרשני כלכלה, שזכו לזמן מסך ממושך ומרכזי יותר עקב סיקור האינטנסיבי של המאבק בנגיף.
אלו הם 50 העיתונאים המשפיעים בישראל לפי מדד יפעת:
1. עמית סגל
2. רביב דרוקר
3. קלמן ליבסקינד
4. בן כספית
5. אראל סגל
6. אילה חסון
7. ינון מגל
ס
8. קרן מרציאנו
8. קרן מרציאנו
9. אמנון אברמוביץ'
9. אמנון אברמוביץ'
10. אברי גלעד
10. אברי גלעד
11. דנה וייס
11. דנה וייס
12. גיא פלג
12. גיא פלג
13. יעקב ברדוגו
13. יעקב ברדוגו
14. יונית לוי
14. יונית לוי
15. חיים לוינסון
15. חיים לוינסון
16. רינה מצליח
17. אודי סגל
18. אבישי בן חיים
19. אביעד גליקמן
20. תמר איש שלום
21. אילנה דיין
22. ברוך קרא
23. אופירה אסייג
24. שמעון ריקלין
25. טל שלו
26. שרון גל
27. רזי ברקאי
28. דני קושמרו
29. אטילה שומפלבי
30. אסף ליברמן
31. דוריה למפל
32. עודד בן עמי
33. נדב אייל
34. אריה גולן
35. ניב רסקין
36. ירון דקל
37. עקיבא נוביק
38. ספי עובדיה
39. אמנון לוי
40. ברק רביד
41. שאול אמסטרדמסקי
42. גיא לרר
43. דפנה ליאל
44. אלמוג בוקר
45. נחום ברנע
46. הילה קורח
47. יואב לימור
48. ירון לונדון
49. הדס שטייף
50. יוסי יהושע