לראשונה בישראל: מתחם עם תצוגה של מספר קרוואנים | צילום: שרון רביבו לכאורה, במדינה קטנה כמו שלנו אשר אפשר לחצותה מקצה לקצה בכמה שעות נהיגה, המשתרעת על שטח של קצת יותר מ-22 אלף קילומטרים רבועים עם ים ממערב וגבולות יבשתיים לא יותר מדי ידידותיים משאר הצדדים, קשה למצוא צידוק הגיוני לטיולי קרוואנים, אבל חוויות טובות שישראלים צברו בטיולים בבית על גלגלים ברחבי העולם, השאיפה להדמות למדינות נאורות והרצון לחוות את מה שיש לטבע להציע מקרוב ככל הניתן תוך כדי שמירה על תנאי מחיה מפנקים הביאו בשנה וחצי האחרונות לעליה משמעותית בתודעה של הישראלים לטיולי קרוואנים כאן בלבנט, ולביקושים ערים בתחום הקרוואנים להשכרה. כעת, אחרי שינוי תקנות המיסוי וביטול מוחלט של מיסי הקניה (שעמדו עד לפני שנה על 80 אחוזים) והפיכתם של הקרוואנים לזמינים, יש המעריכים כי צפויה פריחה גם בתחום זה.
בהתאם לכך ואחרי כמה משווקים עצמאיים שהחלו למכור קרוואנים מיובאים בשוק המקומי, אתמול הושק מתחם הקרוואנים הגדול ביותר בישראל המשתרע על שטח של כ-10 דונמים בצמוד למגרשי הטניס ברמת השרון.
המחירים נעים בין 100 ל-300 אלף ש' | צילום: שרון רביבומדובר במתחם המכירה של חברת "קרוואן ישראל" בו מוצגים עשרה בתים על גלגלים של חברת דטלפס (Dethleffs) הגרמנית עם 80 שנות ותק בתחום.
במתחם הנאה מוצגים קרוואנים בגדלים וברמות גימור ואבזור שונים במחירים שבין 100-250 אלף שקלים ובחברה מאמינים כי בשנת הפעילות הראשונה ביכולתם למכור לא פחות מ-200 קרוואנים בשוק המקומי. לאחר ביטול מסי היבוא לאחרונה עודכנו גם תקנות הרישוי והותאמו לתקן האירופאי וכעת ניתן ליבא ולהשתמש בארץ גם בקרוואנים גדולים באמת (באורך של מעל 7.5 מטרים) שעד כה נאסרו ליבוא על פי הוראות משרד התחבורה.
השינוי בתקינה מאפשר למעשה ליבא לארץ את כל ליין הדגמים המוצעים באירופה ומציג לראשונה גם קרוואנים מפוארים ומפנקים ברמה של מחלקה ראשונה.
הקרוואנים מתחברים עם וו גרירה לכלי רכב אך בשל גודלם על מנת לעשות בהם שימוש במרבית המקרים נדרש רכב יותר מסיבי מזה המשפחתי דוגמת מאזדה 3 ורובם מצריכים רכבי שטח או טנדרים לגרירה וגם רישיון ג'.
למרות שחברת דטלפס מייצרת גם מוטורהומים – קרוואנים ביחידה אחת עם מנוע עמדת ניהוג וגלגלים, בשלב זה הם לא צפויים להגיע לארץ מאחר שהמיסוי עליהם עומד על לא פחות מ-128 אחוזים. עם זאת, ב"קרוואן ישראל" בוחנים את הנושא לעומק מול הרשויות ומקווים, כמו שהוחלט לבטל את מסי הקניה ולאשר יבוא על פי התקינה האירופאית במקרה של נגררים, כי בקרוב גם המיסוי על מוטורהומים יופחת ויותאם לרמה הנהוגה בכלי רכב מסחריים במשקל של מעל ל-3.5 טון.
גם חיים רביבו הצטרף למיזם | צילום: שרון רביבובחברה, בבעלות אנשי העסקים עוזי שלום, חגי פגירסקי וכדורגלן העבר חיים רביבו, מדווחים על התעניינות ערה כבר בתקופת ההרצה ועל מספר מכירות.
לטענתם, לצד מטיילים פרטיים וקבוצות חברים שהחליטו להגשים את החלום ולרכוש קרוואן, נרשמו גם ביקושים מצידם של אנשים המעוניינים להשתמש בקרוואנים כיחידת דיור מן המוכן בחצר ביתם, כפתרון מגורים זמני או כמשרד נייד לצרכי עבודה וגם, כמובן, מצידם של יזמי תיירות שונים ולהערכת שלום התפלגות הרוכשים צפויה להתחלק שווה בשווה בין רוכשים למטרות תיירותיות לכאלה המעוניינים לנצל את הקרוואנים כפתרון מגורים מן המוכן שלא מצריך אישורים.
היצע הדגמים
החברה תשווק בישראל קרוואנים מ- 5 סדרות שונות, מ-Summer הבסיסית ועד לסדרת Beduin היוקרתית.כל סדרה כוללת מספר דגמים באורכים שונים וההבדלים המרכזיים הם ברמות הגימור, האבזור והמפרט.
כל הקרוואנים כוללים מטבח עם כיריים ומקרר הפועלים על גז ולא צורכים חשמל מהמצבר או דורשים מקור זרם חיצוני, שירותים ומקלחת וניצול מרבי של שטח הפנים בעזרת פתרונות מודולריים שונים המאפשרים שימוש יעיל ומלא עם או בלי חיבור לתשתיות מים, חשמל וביוב.
פתרונות מודולאריים לניצול מרבי של החללספינת הדגל הוא ה-Beduin VIP - קרוואן באורך של כ-9.5 מטרים במחיר של בין 218-300 אלף שקלים היכול לאכלס עד 7 משתמשים ומציע גימורי פרימיום עם ריפודי עור, מיטה זוגית בגודל מלא, מערכת אוורור והסקה, מקלחון, שירותים עם הפעלה חשמלית, סוכך חשמלי, מטבח מאובזר עם כיור וכיריים שלוש להבות, מקרר עם תא הקפאה גדול, מיקרוגל, תנור אפיה ומערכת בידור הכוללת מסך גדול, מערכת סראונד, צלחת לוויין לקליטת שדורי טלוויזיה ועוד.
נופש קרוב לטבע
במחברת "קראוון ישראל" מדווחים כי במקביל להקמת מתחם המכירה בחודשים האחרונים הם גם קיימו סדרת פגישות עם חברות ההשכרה לקרוואנים הקיימות (וכאלה שצפויות לקום) בישראל, נציגי רשות הטבע והגנים וקק"ל ויזמי תיירות שונים.
מסתבר שהעליה המפתיעה בפופולריות של טיולי קרוואנים בישראל מתאימה מאוד למגמה של רשות הטבע והגנים לעודד את הישראלים לצאת לטיולי קמפינג ונופש קרוב ככל הניתן לטבע, תחת הסלוגן "חופשה של מיליון כוכבים".
לאחרונה הותר לייבא קרוואנים באורך של מעל ל-7.5 מטרים | צילום:
שרון רביבו
בשלב זה רוב הגנים הלאומיים לא כוללים תשתית מיוחדת לקרוואנים אך בהחלט מאפשרים לעשות בהם חניית לילה וקמפינג גם עם קרוואן. בכל מקרה, מסתבר שברשות כבר התחילו לחשוב על השלב הבא: "בשיתוף בין הרשות למשרד התיירות במהלך חודש פברואר יושק חניון הקרוואנים המסודר ראשון בישראל בגן הלאומי חורשת טל", חושף האדריכל זאב מרגלית, מנהל אגף שימור ופיתוח ברשות הטבע והגנים. "החניון ימנה 10 מקומות חניה במרכזה של מדשאה הסמוכה לפארק הדיג ויכלול את כל התשתיות הנדרשות לתמרון הקרוואן בצורה קלה ופשוטה, להזנתו במים, בחשמל ובביוב".
מרגלית מוסיף ומציין כי "בכוונת משרד התיירות ורשות הטבע והגנים לפתוח חניוני לילה נוספים המותאמים לקרוואנים בהתאם לתקציב שכבר אושר בגנים הלאומיים אכזיב, מקורות הירקון, חוף פלמחים, חוף בית ינאי, מצדה מערב, שמורות הטבע חניון בארות במכתש רמון וחי בר יוטבתה מצפון לאילת".