ג'יפ. הפך לשם גנרי אמנם למראית עין נראה כי בימים אלה על הכבישים נעים יותר רכבי שטח מאי פעם, אולם מרבית רכבי הפנאי שנמכרים בשנים האחרונות רק נראים כמו רכבי שטח קשוחים ולמעשה יכולת השטח שלהם לא גבוהה באופן משמעותי מזו של מכונית הליסינג שלכם.
הסיבות לכך רבות. רבים שממילא התעניינו בעיקר בפוזה ולא ביכולת השטח גילו כי ניתן לרכוש תחליפים זולים, נוחים ומפנקים בהרבה בהשוואה לאותם רכבי שטח שהיו להיטי מכירות בשנות ה-90, בדמות קרוסאוברים אופנתיים שמציעים את הלוק המרשים בלי יותר מדי כיסוי, סוג של ללכת בלי ולהראות עם. בנוסף, נראה שגם לא מעט מחובבי השטח האמיתיים, אלה שבאמת נהנו לצאת אל המרחבים בכל סופשבוע, ויתרו על התחביב שלהם לא מעט בעקבות מחירי הדלק המאמירים שהפכו כל גיחה קטנה לשטח עם הג'מוס המגודל לעסק ממש יקר.
עם זאת, כחובבי שטח אנחנו כבר מתגעגעים לאותם רכבים קשוחים המסוגלים לקחת את המשפחה לטיול מגבש, להעניק לזוג חוויה רומנטית או לצאת עם החברים למסע מאתגר, ולכן קיבצנו עבורכם את חמשת רכבי השטח האולטימטיביים.
האב הקדמון: ג'יפ רנגלר רוביקון
לא בכדי הפכה המילה ג'יפ לשם גנרי עבור כל רכב עם מרווח גחון גבוה מזה של המכונית הממוצעת. היצרן האמריקאי היה הראשון להציע יכולת שטח אמיתית שהוכיחה את עצמה בקרב ובשדה. להבדיל מרכבים אחרים העושים שימוש באופנת הרטרו, היורש המודרני של גיבור מלחמת העולם השניה שומר על הנאמנות המותגית גם שבעה עשורים לאחר שגויס ולא רק בעיצוב החיצוני.
עם שלדת סולם חסונה, סרנים חיים ארוכי מהלך, הילוך כוח קצר, נעילות דיפרנציאל רוחביות וצמיגי שטח בריאים, רנגלר רוביקון הוא ככל הנראה רכב השטח בעל העבירות הגבוהה ביותר בייצור סדרתי. בגרסה קצרה או ארוכה, לטיול רומנטי, משפחתי או אתגרי, הרוביקון מתאים לכל ויגיע לכל מקום. לא סתם הוא התגשמות חלומם הרטוב של אנשי השטח.
מגיע לכל מקום
בוץ אריסטוקרטי: לנד-רובר ריינג' רובר
לנד-רובר נולדה ב-1948 כתשובה הבריטית לג'יפ, אבל עד 1970, עת השיקה את הריינג' רובר, היא ייצרה בעיקר את סדרה I ו-II (קודמיו של הדיפנדר) הקשוחים. הריינג' מהווה אבן יסוד בהתפתחות רכבי השטח כפי שאנו מכירים אותם כיום והיה הראשון ששילב בין יכולת עבירות בלתי מתפשרת, תא נוסעים מפואר ומפנק ונימוסי כביש של מכונית נוסעים, לא מעט בזכות מערכת הנעה כפולה קבועה, לראשונה במכונית בייצור סדרתי.
רק ארבעה דורות לאורך השושלת המפוארת, דבר המעיד על טיב הדגם, וגם זה הנוכחי נחשב פורץ דרך בזכות היותו רכב השטח הראשון המצויד במרכב אלומיניום ומציע את השילוב שאין כמותו: עבירות של דיפנדר עם תא נוסעים מפואר והתנהגות כביש כמו של יגואר XJ. למטיילים המפונקים שלא סובלים מבעיית תקציב, הריינג' רובר הוא האפשרות הבלעדית.
ארבעת הדורות של הריינג' רובר
ספינת המדבר: טויוטה לנד-קרוזר 80
ב-2009, כשהייתי בטיול בדרום אמריקה, הגעתי (כמו כל מטייל ביבשת) למדבריות המלח בדרום בוליביה. רכבי השטח המסיעים את התיירים במדבר נאלצים לשאת שבעה נוסעים על המוצ'ילה הגדולה של כל אחד, מזון, מים ודלק לשלושה ימים - עומס שמעמיד את המכלולים למבחן קשוח. גם תנאי הדרך, השבילים המשובשים ובעיקר הגובה הרב שנושק ל-5,000 מטרים ובו האוויר דליל בחמצן לא עושה חיים קלים למכוניות.
לנד-קרוזר 80
רכב השטח היחיד המצוי בעיירה אויוני ממנה יוצאים למסע הוא ספינת המדבר של טויוטה, הלנד-קרוזר 80 האגדי. ה-80 מוכר בארץ בעיקר כרכב השירות של פקחי האו"ם, ולמרות שהשם לנד-קרוזר מהווה בארץ בעיקר סמל סטטוס, בעולם מדובר באגדת שטח בעלת מוניטין של ממש. נכון שהוא לא מפואר כמו ריינג' רובר או בעל עיצוב סקסי כמו ג'יפ אבל הוא מציע יכולת שטח מעולה בתוספת האמינות של טויוטה שהופכות אותו לאגדה.
יכולת שטח אמיתית ואמינות של טויוטה
בלתי שביר: טויוטה היילקס ארקטיק
הטויוטה היילקס נחשב לאחד מרכבי השטח האמינים והחסונים ביותר, ויחד עם יכולת הנשיאה בארגז הוא הפך חביב במיוחד על לוחמי גרילה ברחבי הגלובוס. הגרסה המדוברת היא זו בה השתמשו בפרק המפורסם של תוכנית הטלוויזיה הבריטית "טופ גיר" על מנת להגיע לנקודה הצפונית ביותר בקוטב הצפוני. ההיילקס מודל 2006 (המכונה ויגו בישראל) עבר שורה ארוכה של שינויים בסדנה באיסלנד על מנת לשרוד בתנאי הקשים, ביניהם חימום למערכת הדלק עם מיכל נוסף בגודל 90 ליטר ומצבר גדול מהמקורי. מעל כל אלה בולטים צמיגי ענק בקוטר 38" המאפשרים יכולת ציפה על הקרח מבלי לסדוק אותו ויכולים לעמוד גם בלחץ אוויר של 3 PSI בלבד ומותאמים לטמפרטורות הנמוכות. אם אתם מתכננים לברוח מהחום הישראלי למקום עם מזג אוויר קצת יותר נעים כמו הקוטב הצפוני ההיילקס הארקטי הוא הבחירה.
טויוטה היילקס, הבחירה של לוחמי הגרילה
הקרחניסט: פולריס RZR1000
פולריס RZR מציע שילוב ייחודי של יכולת נסיעה מהירה גם בדרכים משובשות כמו אופנוע, עבירות גבוהה בשטח טכני וקלות תפעול שמאפשרת לכל זב חוטם לכבוש גם את הקשים שבמעלות, רמת בטיחות גבוהה בזכות כלוב הגנה ושני מושבים זה לצד זה המאפשרים חוויה זוגית - כל אלה הפכו אותו ללהיט מכירות היסטרי בארה"ב ובארץ.
מאז הושק לראשונה ה-RZR800 ב-2007, התרחב היצע הדגמים עם גרסאות 4 מושבים, גרסה בסיסית עם מנוע 570 וגרסת 900 ספורטיבית. לאחרונה חשפה החברה את דגם העל במשפחה שמצויד במנוע בנפח 1000 סמ"ק ולא פחות מ-107 כ"ס והופך אותו למוביל במרוץ החימוש מול מתחריו, ועם שלדה מחוזקת ומתלים ארוכי מהלך הוא כנראה הכלי האולטימטיבי אם אתם מחפשים אדרנלין בשטח.