לכאורה לא מדובר ביותר מכלי תחבורה זול, חסכוני ובסיסי אבל הוספה כבר מזמן לא נתפסת רק כקטנוע שימושי אלא כאייקון תרבותי אלמותי שנכנס לדפי ימי ההיסטוריה המוטורית.
הוספה ראשונה בעולם נוצרה בימים שאחרי מלחמת העולם השנייה כשאנשים באירופה חיפשו כלי תחבורה ממונע, זול ואמין, למעשה היא הייתה הקטנוע הראשון בעולם.
רבים מייחסים את החדשנות שלה לעובדה שתכנן אותה מהנדס אווירונאוטיקה בשם קוראדינו ד'אסניו שהיה חסר כל ניסיון בתחום האופנועים ולא היה שבוי בתפיסה של "איך צריך להיות בנוי אופנוע" ולכן הרגיש חופשי ליצר מוצר כל כך שונה שהפך מקור לחיקוי על ידי יצרני קטנועים עד עצם היום הזה.
הוספה הראשונה יוצרה במפעל "פיאג'ו" ב-1946. הותקן בה מנוע שתי פעימות בנפח 98 סמ"ק והיא הגיעה למהירות מרבית של 60 קמ"ש. מאז עברו כבר 66 שנים בהן יוצרו מעל 20 מיליון וספות שלמרות שלל השיפורים והחידושים במהלך השנים עדיין שומרות על התצורה המקורית של הוספה המיתולוגית.
קטנוע השליחים האלמותי הפך לפריט אספניםהוספה הייתה בראש וראשונה פתרון תחבורה זול למיליוני אנשים ברחבי העולם אך למרות היותה פשוטה ולא יוקרתית הפכה ל"גיבורת תרבות" עולמית ולאייקון אופנה, שימשה השראה ליצירות אמנות ואף כיכבה בסרטים.
את ההופעה הראשונה שלה על המסך הגדול עשתה בסרט האיטלקי של הבמאי לוציאנו אמר, "יום ראשון באוגוסט", אך היא הפכה לסמל סטטוס של ממש בעולם בסרט "חופשה ברומא" (1953) של הבמאי וויליאם וויילר, בסדרת הסצנות המפורסמת בה אודרי הופבורן וגרגורי פק נוסעים בתנועה של הבירה האיטלקית כשהם רוכבים על וספה 125.
מאז כיכבה הוספה בעוד עשרות סרטים וגם הפכה בזכות קלות תפעולה לכלי פנאי חביב ונוח לשימוש על מפורסמים רבים שלא תמיד רצו להתנייע במכוניות הפאר היקרות שלהם.
בחודש שעבר הוצגה בתל אביב תערוכת "וספה בקולנוע", שעוצבה על ידי הפרופסורים תומאס פאנפאני ופייר מרקו דה סאנטי מאוניברסיטת פיזה הכוללת פוסטרים ותמונות מסרטים רבים המספרים על שישים שנות וספה בקולנוע ואף חושפת גלריית צילומים של שחקנים ושחקניות מפורסמים כשהם רוכבים על וספה.
התערוכה עוררה את מועדון הוספה הישראלי שהוקם על ידי אלעד מרון ואורן רזניק ב-2007 ובשישי חברי המועדון קיימו מפגש ססגוני ביפו העתיקה אליו הגיעו מעל לחמישים וספות חדשות וישנות במגוון צבעים ורמות שיפוץ.
המפגש ביום שישי - יותר מ-50 כלים ממודלים שונים המפגש ביום שישי - יותר מ-50 כלים ממודלים שוניםלמעשה, עד שנות ה-90 של המאה העשרים הוספות שלטו ביד רמה בשוק הקטנועים בישראל והיו לרכב השליחים האולטימטיבי, זה שגם אם לא ממש שומרים עליו תמיד מניע ועושה את העבודה. החל משנות ה-90 מעמדו בשוק נחלש עם הופעת קטנועים מהמזרח שהיו זולים ונוחים יותר לתפעול.
אך למרות הירידה בהיקפי המכירות והפיכתן של הוספות הקלאסיות לנדירות יחסית האופנוענים הישראלים תמיד שמרו פינה חמה בלב לצרעה האיטלקית וכאמור ב- 2007 הוקם, בעידוד חברת עופר אבניר יבואנית וספה, המועדון, שהפך עם הזמן לבית חם ולמקום שמאחד את כל חובבי ובעלי הוספות השונות, חדשות וישנות כאחד, וכמובן מקום המציע את כל המידע לאספני ומשפצי הוספות.
"אין אחד שלא מכיר את ה"צרעה" הייחודית בעולם הדו גלגלי המיוצרת בעולם כבר משנת 1946. כשהתחלנו בדרך אורן ואני", נזכר אלעד מרון, "חלמנו לשחזר את ההצלחה של מועדון הוספה הראשון שהיה פעיל בארץ ישראל בשנות ה-50 וכיום לנוכח ההצלחה שלנו לאגד את מרבית בעלי הוספות בישראל, אנחנו גאים להיות ממשיכי דרכו".
>> תביעה נגד ב.מ.וו: רכיבה על אופנוע מתוצרת החברה גרמה לזיקפה תמידית