"מממ..", מילמלתי לעצמי בקסדה, לא רע בכלל.
זה לקח לי רק כמה דקות להבין שמישהו כאן שיחק אותה. הרי באופן הגיוני אתה לא באמת מצפה ממפעל קטנטן בדרום צרפת שמייצר כמה אלפי כלים בודדים בשנה לספק מוצר כזה, כלי שמצליח להפתיע.
מותג שרקו נוסד בסוף האלף הקודם. השם שלו נוצר מצירוף המילים שֶרְפַּה (שוכני האוורסט) ו"בולטקו" זצ"ל, חברת אופנועים ספרדית מיתולוגית שהתמחתה בכלים דו פעימתיים, שֶם שניתן ולו בגלל הסיבה הבכלל לא זניחה שהמילה "שרקו" פשוט מצלצלת לא רע.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים דוקאטי היפרמוטרד
מבחן דרכים: ימאהה MT-07
מגיש מהדורת החדשות באוויר
מאחורי שרקו עמד בחור בשם מארק טסייר שהחל ב-1999 לייצר אופנועי טריאל מצליחים – אותם אופנועים דקי גב וצנומי גיזרה שמטרתם טיפוס עיקש על כל דבר, ומשם העסק צמח והפך לחברה שמייצרת היום גם אופנועי סופרמוטו ואנדורו ואפילו מתחזקת ומפעילה קבוצת מרוצים רשמית שעושה לא פעם חיל במרוצי האנדורו הבינלאומיים, כולל בדקאר המהולל עצמו.
הגימור מראה תמונה איכותית של הלחמות נאות ופלסטיקה גמישה | צילום: דני קושמרומה שנחמד באופנועי שטח הוא שמדובר בכלי רכב פשוטים יחסית - כמעט היחידים, בסטנדרטים של המילניום השלישי, שיכולים להיות מיוצרים בסדנאות גדולות או במפעלים קטנים, שהרי כדי לייצר מכונית אתה זקוק למחלקות מחקר ופיתוח מתחומי האלקטרוניקה שמתמצאות בבקרות משיכה, צריך בובות צהובות למבחני קריסה ובטיחות וצריך אפילו לתחזק מחלקה שתבדוק כל מיני דברים לכאורה זניחים כמו עמידוּת בדים בקיא של ילדים כדי לדעת איך לרפד את המושב האחורי.
באופנוע שטח זה הרבה יותר פשוט ומאחר שאפילו על המושב בקושי יושבים כל מה שצריך לעשות הוא לחבר מנוע, שילדה, מתלים וזהו.
וזה מה שבעצם מאפשר ליצרן בוטיק כמו שרקו לייצר אופנוע שטח משובח. השלדה ואפילו המנוע(!), שני המכלולים המרכזיים, הם מפיתוח עצמי, ומה שחסר קונים מחברות מובילות – המתלים של WP האוסטרית, הבלמים של ברמבו האיטלקית, המפלט של אקרפוביץ', הבאגטים מהפיצוציה ממול - ופחות או יותר, זהו – יש אופנוע.
השלדה ואפילו המנוע(!), שני המכלולים המרכזיים, הם מפיתוח עצמי | צילום: אוטועכשיו תגיע שאלת האמינות שחשובה במיוחד כשמדובר במפעל קטנטן, אבל היא בעייתית מאוד במבחן דרכים של כמה שעות, וכל מה שיש לי לומר בהקשר זה הוא לציין שהגימור מראה תמונה איכותית של הלחמות נאות ופלסטיקה גמישה שתישרט ממילא.
באופן הפוך לשוק הדו גלגלי שהולך ונעלם לתוך עצמו, גזרת השטח בארץ הקודש דווקא עולה ופורחת ומשווקים כאן כבר כתריסר מותגים שונים. המצב הפרדוקסלי הזה קורה בגלל מצלמות המהירות, בשל חוסר חיבתה של המשטרה לכלים דו גלגליים, ומשום שהנהגים במכוניות מסמסים כל הזמן במקום להסתכל על הדרך ומסכנים במיוחד אותנו רוכבי האופנועים, ובהתאם לכך בשנים האחרונות ליותר ויותר חובבי אופנועים נפל האסימון והם הבינו שהשטח הוא המקום בו אפשר להוציא אדרנלין בסיכון נמוך יחסית. הכל יחסי, הרי גם לטוס במטוס מלזי זה לפעמים לא נעים.
ליותר ויותר חובבי אופנועים נפל האסימון והם הבינו שהשטח הוא המקום בו אפשר להוציא אדרנלין בסיכון נמוך | צילום: אוטובראש ובראשונה השרקו שלפנינו מרגיש קליל יחסית לאופנועים בנפח הזה שבין 250 ל-350 סמ"ק. מדובר בטווח הנפחים מהיותר פופולריים היום, הכולל כלים שמתאימים לרוכב החובב של סופהשבוע, אך בה בעת מסוגלים לעמוד באתגרים קצת יותר כבדים, בין אם ברכיבת סינגלים איטית או בדהירת שבילים מהירה.
זה לא רק שהמשקל קליל, גם האופי של השרקו כזה והמנוע שלו עליז, כלומר מהזן השמח, כזה שיש לו מומנט סביר שעולה מהר מאוד בסל"ד ואוהב להיות שם למעלה עד מקסימום של 13,000 סל"ד, כמעט כמו דו פעימתי.
הנתונים המספריים אומרים שהפרש המשקל מהמתחרים הוא של קילוגרמים בודדים, אבל בשטח, תרתי משמע, זה מרגיש הרבה יותר. יתכן שבגלל מסורת הטריאל של אופנועים דלי שומן שממנה באה החברה הזו הכלים האלו מרגישים כמו פלייבייק, אופנוע שעשועים שבא לך להשליך אותו לתוך הסיבוב, לאתגר אותו בגז פתאומי שמניב ווילי קטנטן, אופנוע מלא אנרגיות שלא מפסיק לכשכש בזנב, כלי שבא לך לזרוק לו עצם, סתם כדי שירוץ ויביא.
השרקו שלפנינו מרגיש קליל יחסית לאופנועים בנפח הזה | צילום: אוטומצד שני זה אופנוע שמספק הרבה מאוד ביטחון גם לרוכב המיומן וגם לזה שקצת פחות. עם זאת לקלילות הזו יש גם חסרונות כמובן - נדמה שמהירויות גבוהות ממש הוא פחות מחבב, ובדהירה דרך דיונות הגלגל הקדמי הקליל מזגזג לו קצת יותר מהרגיל, מבקש יד עם גז בטוחה בעצמה.
אחסוך את ההתבכיינות הקבועה שמגיעה בחלק הזה שעוסק בַּיגון על המחיר הגבוה לכלי שעשועים של סופשבוע. זה מתסכל, אבל ככה זה במדינה הזו. לגבי האופנוע עצמו - אפשר להבין מדוע במבחנים בינלאומיים השרקו הצליח לנצח כמה מתחרים ממפעלים ותיקים ועשירים בהרבה. הוא riders friendly, כלי שמזכיר לך את ההנאה הגדולה של רכיבת שטח, אופנוע שמפרגן לרוכב, שעושה הכל קל יותר, שעושה פשוט כיף. בשביל זה בעצם רוכבים על אופנועי שטח, לא?
אופנוע מלא אנרגיות שלא מפסיק לכשכש בזנב, כלי שבא לך לזרוק לו עצם, סתם כדי שירוץ ויביא | צילום: אוטושרקו 300SEF-R
מנוע ארבע פעימות, 303 סמ"ק, 6 הילוכים.
הזרקת דלק, שלדה מרכזית מפלדה, שלדת זנב אלומיניום. גובה מושב 950 מ"מ, מרווח גחון 355 מ"מ.מיכל דלק 8.5 ליטר, משקל יבש מוצהר יבש 102 ק"ג. מחיר: 85,900 ש"ח.