באמות מידה ישראליות מדובר במספר בלתי נתפס, אבל גם במונחים של מקומות בהם התרבות המוטורית מפותחת קצת קשה להבין מה גרם ל-1,800 רוכבים מכל העולם להגיע לקו הזינוק ולאתגר את עצמם במרוץ בו הסיכוי להגיע לקו הסיום נמוך מהאפשרות לסיים את היום במיטת אשפוז בבית החולים של העיירה האוסטרית הסמוכה אייזנרז.
האמת, קשה היה עוד יותר להבין מה גרם לרז הימן, אחד האנשים המצליחים ביותר בספורט המוטורי הישראלי, לאתגר את עצמו רגע אחרי שחגג 50 מול רוכבים בני פחות ממחצית מגילו באירוע קיצוני כמו הרצברג רודיאו.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים: שרקו SE-F300R
הודו: הם סוגדים גם לאופנועים
בית המשפט: אופנועי ב.מ.וו לא גורמים לזיקפה |
יתרה מזאת, עם רשימת הישגים שקצרה היריעה מלהכיל בכל העולם ומעמד כמעט של אגדה בזירה המקומית, התייצבות בקו הזינוק לכאורה יכולה לגרום ליותר הפסד מרווח, אבל הימן החליט לפעול מהלב ולהעניק לעצמו את המרוץ המטורף הזה כטיול יומולדת , דבר שניתן אולי לנסות ולהבין כשנחשפים לעובדה שלבד מירח הדבש שלו, כל הנסיעות שלו לחו"ל ב-24 השנים האחרונות היו למרוצי שטח.
צילום: אמיר שרעם זאת, למרות שכבר היה בטוח שראה כמעט הכל, את ההתרגשות שאחזה בו כשהגיע למחצבה המפורסמת ביותר בקרב רוכבי השטח הימן התקשה להסתיר, במיוחד כשהדביק על האופנוע את מספר הרוכב 174 עם שילוש האותיות ISR (ישראל) בהופעת בכורה בהרצברג.
מרוץ הרצברג עמד השנה בסימן חגיגות ה-20 להיווסדו ומספר שיא של רוכבים התייצבו למרוץ, ממלאים את מכסת ההרשמה תוך 20 דקות בלבד מאז נפתחה. בשני העשורים האחרונים הפך המרוץ למגנט עבור רוכבי שטח כשהשנה רשימת המשתתפים כללה כוכבים כמו יוהא סלמינן ודיוויד נייט (אלופי העולם באנדורו), דוגי למפקין (12 פעמים אלוף העולם בטריאל) וג'וני ווקר (לא ההוא מהוויסקי אלא כוכב מרוצי ההארד אנדורו), כמו גם שמות גדולים מהעבר דוגמת אלפי קוקס וג'ובאני סאלה (מכוכבי הדקאר בשנות התשעים) והרבה חובבים ש"הרצברג רודיאו" מעניק להם הזדמנות ייחודית להתחרות כידון אל כידון עם אלופי העולם ברכיבת שטח.
צילום: אמיר שרהכל ובגדול
זהו, כאמור, מרוץ ענק, ולבד ממספר המשתתפים העצום מסקרים את האירוע כ-300 עיתונאים מרחבי העולם וזאת לפני שהזכרנו את צוות הצילום של "רד בול" שהעביר את המרוץ בשידור חי באינטרנט ומנה 212 צלמים, עורכים, במאים, מפיקים ושדרים.
הצוות המארגן של המרוץ מונה 800 עובדים המצוידים ביותר מ-300 כלי רכב, וכמובן חייבים לזכור את אלפי הצופים שהגיעו מכל אירופה, ממלאים כמעט כל פיסת קרקע פנויה במחצבה הענקית במאות קרוואנים ומוטורהומים.
הדבר היחיד שגודלו קטן הוא המסלול - 26 קילומטרים בלבד, אך הוא מונה 24 מכשולים כמו עליות דרדרת בשיפועים של כמעט 90 מעלות, מסלעות ענק, מעברי בוץ טובעני ונסיעה בתוך יערות צפופים וחלקלקים שכמעט בלתי ניתנים למעבר כך שרק מעטים מצליחים לסיים את כל מסלול המרוץ בזמן הגג של 4 שעות.
ג'וני ווקר, המנצח של המרוץ השנה, עשה זאת בזמן בלתי יאמן של שעה וארבעים דקות, מקדים את מנצח השנה שעברה גרייהאם ג'ארוויס ב-13 דקות. אבל הרצברג הוא לא רק המרוץ עצמו, אלא פסטיבל שלם הכולל מופעי ראווה של אופנועי ים, צניחה חופשית, אינסוף דוכנים למכירת ציוד אופנועים ומסיבות הנערכות אל תוך השעות הקטנות של הלילה וליטרים רבים של בירה שנשפכים כמו שרק האירופאים יודעים.
מסננת דקה
כדי לצמצם את מספר המשתתפים ההיסטרי, לפני הזינוק למרוץ על המשתתפים לעבור את שלב המוקדמות בדמות פרולוג באורך 13.5 קילומטרים הנערך בשביל מחצבה מהיר המהווה מסננת דקה שרק 500 הרוכבים המהירים ביותר יעברו דרכה אל הזינוק למרוץ עצמו.
בסיוע "עופר אבניר", היבואנית החדשה של הוסקוורנה בישראל, לרשותו של הימן הועמד דגם ה-FE450 - ללא ספק כלי אידיאלי לרכיבה בפרולוג, אבל בלי ניסיון מספק עם האופנוע עליו למעשה רכב באופן רציני רק ביום התחרות עצמו, ואל מול רוכבים צעירים ש"התאבדו" על המסלול כמו קמיקזות, זה היה קשה מדי. הרוכב הישראלי בן ה-50 לא הצליח לעמוד במשימה הקשה שהציב לעצמו ובתום שני מקצי המוקדמות הוא התמקם במקום ה-796 כשהוא מקדים אלף רוכבים אחרים אבל עדיין רחוק 36 שניות מזמן שהיה מאפשר לו לזנק לגמר.
צילום: אמיר שראין ספורטאי אמיתי שלא רוצה לנצח, אבל למרות ההשקעה הגדולה שנדרשה בכדי להתחרות בחו"ל ואי העמידה במטרה שהציב לעצמו (לפחות להגיע לגמר), הימן לא נשמע מאוכזב מדי אלא התמקד באותם רגעים של אדרנלין בהם שיחזר את חווית הרכיבה התחרותית שלא ביצע מזה עשור.
על השאלה האם יחזור לשם כדי לסגור חשבון ולנצח את ההר עוד לא הייתה להימן תשובה בשלב זה, אבל נראה שהוא ממש לא פוסל את האפשרות על הסף.
צילום: אמיר שרכעת נותר לקוות שההשתתפות של הימן, שתמיד נחשב כאן למוביל לפני המחנה, תפתח את הדלת להרבה רוכבים צעירים ומוכשרים מישראל שכעת יעזו לצאת לאחד מאתגרי השטח הגדולים בעולם. זו גם הייתה אחת המטרות העיקריות של הימן, ומהזווית הזאת ההשתתפות שלו בהרצברג היא הדבר הרחוק ביותר מכשלון.
נותני החסות לרז הימן במרוץ הרצברג: עופר אבניר יבואנית הוסקוורנה, דנביט סוכנות לביטוח, שלמה סיקסט השכרת רכב וטלפארמה.
צילום:
אמיר שר
צפו: 5 נהגי מרוץ מובילים באתגר מסלול של mako רכב