מכירים את האייפון הסיני? אותו מכשיר שנראה ממש דומה למקור אבל עולה פרוטות ולא באמת עושה דברים שהאייפון המקורי עושה?
בודאי נתקלתם לא רק באייפון הסיני אלא בתעשיה פיראטית של העתקות מוזיקה וסרטים, מותגי אופנה, צעצועים, מוצרים חשמליים ובעצם מה לא, כולם דומים באופן מחשיד למוצרים של מותגים מוכרים.
האם אתם מכירים את הב.מ.וו X5 הסינית? אנחנו לא עובדים עליכם, באמת יש מכונית כזאת, כמובן לא מתוצרת ב.מ.וו אבל עם הרבה השראה מהמקור.
הסינים אמנם נמצאים בעיצומה של תקופה שיש להניח שתביא אותם, תוך מספר שנים, לעמדה מרכזית בעולם הטכנולוגי הגלובלי, אבל בדרך לשם הם מעתיקים בלי בושה.
לא קל לפתח מכונית חדשה. זהו תהליך ארוך ומורכב הכולל פיתוח והטמעה של שלל מערכות, אלקטרוניות ומכניות, וכמובן צורה ועיצוב עליהם שוקדים מיטב מעצבי הרכב בעולם, בהתאם לרוח כל מותג שהם עובדים בשבילו.
אמנם, בשנתיים האחרונות תעשיית הרכב הסינית מתחילה לפתח זהות עצמית וכמה ענקיות סיניות אפילו רכשו מותגים מהמערב, אבל בואו תראו כמה מהיצירות שיצאו משערי מפעלי רכב סיניים מכובדים למדי בשנים האחרונות.
תמונות שוות אלף מלים
המקורית מבוואריהב.מ.וו החלה לפני קצת יותר מעשור ליצר מכוניות פנאי-שטח. הX5 הציג יכולות מרשימות במיוחד בכביש והפך לסמל סטטוס יקר למי שהפרוטה מצויה בכיסו. בחברת הרכב הסינית שוואנגהואן החליטו לייצר רכב פנאי בניחוח יוקרתי ובמקום להתאמץ להגיע לצורה הנכונה פשוט העתיקו את העיצוב של הX5. מבחינה מכנית, לעומת זאת, אין דמיון רב וה CEO, שם הדגם הסיני, מסתפק במנוע מיושן יחסית מתוצרת מיצובישי שמפיק 135 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. החיקוי אמור היה להיות משווק באירופה במחיר של פחות ממחצית ממחירה של הגרסה הבסיסית של ב.מ.וו אך הענקית מאירופה נקטה צעדים משפטים נגד החברה הסינית וברוב מדינות אירופה נאסר שיווקו.
החיקוי הסיני של הX5
מבחן דרכים ל-CEO
פיאט פנדה האורגינלית
גם הקטנטונת של פיאט, הפנדה, הייתה מקור להשראה עמוקה, במקרה זה למעצבי חברת גרייט וול שהוציאו מיני משלהם שנקראת "GWPeri". יחידת ההנעה בחיקוי הסיני דווקא יותר חזקה מאשר במקור האיטלקי ומציעה 87 כ"ס ממנוע בנפח 1.4 ליטרים. בפיאט החליטו לא לעבור בשקט על ההעתקה ופעלו למניעת השיווק. צדק מסתבר הוא גם עניין של גיאוגרפיה ובעוד שבאיטליה נאסר השיווק ואף הוטל קנס גבוה על היבואן המקומי, בהונג קונג פיאט הפסידה במשפט ואף חויבה בהוצאות משפט.
דומה במראה, אבל שונה בביצועים
בתחילת המילניום איסוזו זכתה כאן להצלחה מקומית גדולה עם הרודיאו, SUV בסגנון אמריקאי שהזכיר מאוד את הגרנד צ'ירוקי של ג'יפ והציע פינוק אמריקאי, מנועים חזקים ואמינות גבוהה.
הסינים התלהבו מעיצובו וכנראה מתוך אמונה שהגונב מגנב פטור העתיקו את צורתו באופן מושלם והשיקו את הלנדווינד SUV שזכה גם להיכנס לספרי ההיסטוריה כרכב הסיני הראשון שיוצא מסין לאירופה. יחידות ההנעה הגיעו ממיצובישי וכללו שני מנועי בנזין ומנוע דיזל בהספקים צנועים של בין 92- 125 כ"ס. לשם השוואה, הרודיאו שווק בארץ עם מנוע V6 שהפיק 205 כ"ס. עם זאת, לא יכולות ההאצה המוגבלות היו החסרונות המשמעותיים של לנדווינד הסיני אל מול המקור של איסוזו. הרכב הסיני שנבחן במבחני ריסוק על ידי איגוד הבטיחות הגרמני AD/AC התפרק במבחן למרות גודלו ונתן הוכחה שמעבר להרבה פח צריך גם להיות תכנון מתקדם.\
מבחן ריסוק ללנדווינד
אפילו קוריאה הדרומית שתעשיית הרכב שלה צעירה יחסית הפכה למקור להשראה לסינים. הצ'רי QQ כל כך דומה לדייהו מאטיז, שאפילו כמה חלקי המרכב של המכוניות זהים וניתנים להרכבה אצל שתיהן.
גם הסמל הכל-אמריקאי, ההאמר, בגרסתו הצבאית H1 זכה לחיקוי. אפילו לשניים. שתי חברות, דונגפנג ושניאנג יצרו את הגרסאות שלהן שלפחות מבחינה חיצונית דומות להפליא לרכב השטח הידוע ממלחמת המפרץ הראשונה.
אחת הגרסאות הסיניות להאמר H1
ההשראה ממשיכה. אייקון גרמני כמו מרצדס לא נעלם מעיני הסינים. קונצרן הענק ג'ילי, שקנה בשנה האחרונה את השליטה בוולוו, לא התבייש עד ממש לא מזמן ופשוט עשה קופי פייסט למרצדס סדרה C מהדור הקודם.
אפילו הפאנטום של רולס רויס היוקרתית זכה לחיקוי סיני, דווקא לא זול במיוחד, שנקרא שם הונקוי HQE. גם כאן מדובר במכונית בבניה ידנית עם שלל אביזרי נוחות, מנוע V12 ביצור עצמי בנפח 6 ליטרים המפיק 400 כ"ס ומומנט של 55 קג"מ. היצור צפוי להתחיל השנה.
התוצרים של יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, חביבים במיוחד על החקיינים הסינים. בשנים האחרונות יוצרו לפחות ארבעה העתקים סיניים דומים להפליא למכוניות של דגמי טויוטה.
את הסופר מיני של טויוטה, היאריס, העתיקה החברה הסינית גרייט וול, וקראה לגרסה שלה "פלוריד".
האורגינל יוקרה גרמנית - מרצדס C טויוטה לנד קרוזר - רכב שטח מבוקש בכל רחבי העולםגרייט וול לא הסתפקה בסופר מיני של טויוטה, ויצרה גרסה משלה גם לרכב השטח בעל התהילה של טויוטה, הלנדקרוזר, שזכה לשם גרייט וול X240. רכב השטח הסיני שגם מיוצא למדינות אחרות, ביניהן אוסטרליה וניו זילנד, מגיע בשתי גרסאות: גרסת בנזין עם מנוע 2.4 ל' מתוצרת מיצובישי שמפיק 128 כ"ס, וגרסת דיזל עם מנוע 2.8 ל' מתוצרת עצמית המפיק 114 כ"ס. שתי הגרסאות מגיעות עם תיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה יחסי העברה.
גרייט וול X240 - השראה מטויוטה לנד קרוזר
גם מותג היוקרה של טויוטה, לקסוס, זכה לגרסה סינית, כשגרסה דומה להפליא לרכב הפנאי-שטח RX450h, 6SDM מתוצרת הענק הסיני BYD, נחשפה ממש לאחרונה בתערוכת דטרויט. מעבר לדמיון החיצוני, גם בחיקוי הסיני מדובר ברכב כלאיים היברידי.
BYD מציגה את מרכולתה לעולם
בתואר ה"חקיינית המצטיינת" זוכה החברה שנזכרה קודם, שוואנגהואן, עם הדגם UFO. את ההשראה לא קיבלה החברה מחייזרים או מצלחות מעופפות, כפי שעשוי להצביע שם הדגם, אלא למעשה היא מייצרת דגם הדומה בצורה שלא תיאמן לג'יפון של טויוטה, הRAV4.
הדמיון רב כל כך, שכאשר לא רואים את הסמל בחזית קשה להבחין מה המקור ומה החיקוי.
ההשראה, או ההעתקה, תחליטו אתם, לא מסתיימת רק בדגמים שהבאנו כאן. אפשר לציין חיקויים דומים להפליא לסמארט העירונית, לג'יפונים הCR-V של הונדה והאקסטרייל של ניסאן, דגמי מרצדס וב.מ.וו נוספים ועוד.
אולי בכלל הכל ענין של מנטליות. במערב העתקה נחשבת לגניבה מביישת, אצל הסינים העתקה היא אות להערכה ולכבוד.
בכל מקרה, אנחנו יכולים לצחוק עד מחרתיים. כמו שבתעשיית האלקטרוניקה כמעט על כל מכשיר שאנו רוכשים אפשר למצוא כיתוב קטן מאחור: "מייד אין צ'יינה", כך אין ספק שגם בתעשיית הרכב, בתוך שנים ספורות, ממש כמו שהקוריאנים פרצו בעשור וחצי האחרונים, כך נראה כאן יותר ויותר מכוניות מתוצרת סינית.
הסינית הראשונה שמיובאת לארץ, הMG של SAIC, אמנם לא המציאה את הגלגל מחדש אבל מוכיחה שהסינים כאן כדי להשאר.