מכונית מאלוף פורמולה 1 הונדה NSX, שיצאה לאוויר העולם ב-1990, נחשבת עד היום למכונית הספורט היפנית הגדולה בכל הזמנים והיא הבודדות שנולדו ותוכננו בארץ השמש העולה שהצליחו להשיב מלחמה לפרארי.
מנוע V6 מרכזי הפיק 270 כ"ס בסיוע תזמון השסתומים משתנה המפורסם של הונדה – VTEC, שאמנם היו מעט סוסים בהשוואה למתחרות, אבל עם משקל עצמי של 1,350 ק"ג בלבד הודות לשלדת אלומיניום (ה-NSX היא המכונית הראשונה בייצור סדרתי עם שלדת אלומיניום) ולתא נוסעים אינטואיטיבי שעוצב בהשראת הקוקפיט של מטוס הקרב F16, היא יכלה להסתכל למיטב התוצרת האיטלקית בלבן שבעיניים בכביש המפותל ובמסלול המרוצים.
עם התנהגות כביש מדויקת ומחודדת מחד ושימושיות גבוהה בנהיגה יומיומית מאידך, המרכיב המרכזי בו נכשלו האיטלקיות, היא גרמה לכאבי ראש רבים בשטוטגארט, מראנלו, סנטה אגתה ו-וויטלי (המקומות בהם נמצאים המטות של פורשה, פרארי, למבורגיני ויגואר) וניצחה בלא מעט מבחנים השוואתיים.
מי שנקשר יותר מכל בשמה של ה-NSX הוא לא אחר מאיירטון סנה, אחד מנהגי הפורמולה 1 הגדולים ביותר בכל הזמנים וללא ספק הנערצים ביותר שזכה בשלוש אליפויות עולם (1988, 1990 ו-1991) עם קבוצת הונדה-מקלארן, לפני שנהרג בתאונה הטראגית בגרנד פרי האיטלקי ב-1994.
"טופ גיר" במחווה לאיירטון סנה
במהלך חמש השנים בהן נהג במדי הקבוצה היפנית-בריטית פיתח סנה יחסים חמים עם מהנדסי הונדה וסייע להם לשדרג ולשפר את היכולת הדינמית של ה-NSX בגרסת R קלת משקל שראתה אור ב-1992. כאות תודה העניקה הונדה לסנה שלוש NSX - אחת בצבע אדום בה הוא השתמש לעיתים קרובות באירופה ושתיים בצבע שחור, באחת נסע בעיר הולדתו סאו פאולו שבברזיל עיר והשניה אוכסנה רוב הזמן בסמוך למסלול המרוצים אסטוריל, כ-30 ק"מ ממערב לליסבון בירת פורטוגל.
זו האחרונה, בעלת מספר השלדה 000999, מוצעת כעת למכירה ב-eBay על ידי אדם שהחזיק בה מזה 17 שנה. ה-NSX נשמרה במצב מושלם ומקורי וגמאה מאז עלתה על הכביש ב-1992 כ-50 אלף ק"מ בלבד. כמו במקרים דומים של מכוניות בבעלות סלבס, המחיר הנדרש בכדי לאחוז בהגה בו נגעו ידיו של אלוף העולם הוא כ-51,500 אלף יורו, כפול מזה של NSX מאותו שנתון.
איירטון סנה וה-NSX
מי שמעדיף את ה-NSX שלו מודרנית יותר, ישמח לדעת שחטיבת היוקרה האמריקאית של הונדה, אקורה, חשפה בשבוע שעבר במסגרת מירוץ האינדי 200 באוהיו את דגם הקונספט של ה-NSX החדשה לקראת הצגה רשמית ב-2015, בדיוק עשור לאחר שהונדה הכריזה על הפסקת הייצור של הדגם הקודם. ה-NSX החדשה תעשה שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר ויחידת ההנעה שלה היברידית - מנוע V6 מרכזי עם שני מנועים חשמליים המחוברים לתיבה כפולת מצמד החדשה של הונדה ומעבירים את הכוח לכל ארבעת הגלגלים דרך הנעה כפולה מתוחכמת SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive). ה-NSX החדשה תחזיר את הונדה לחזית הטכנולוגיה בעולם הרכב, אבל ספק אם כמו קודמתה היא תצליח להכיל את האופי של נהג המירוצים האגדי.
ה-NSX החדשה