מאחורי אחד האייקונים התיירותיים המובהקים ביותר של ניו יורק מסתתרת עבודה קשה ודורשנית מסביב לשעון.
המונית הצהובה הפכה לא רק לסמל של התפוח הגדול אלא גם, בזכות פשטותו של האי הקטנטן להתמצאות, למקור פרנסה בעבור אלפי מהגרים המגיעים לעיר בעקבות החלום האמריקאי.
בשנות השבעים רוויות האלימות ברחובות היו אלה היורדים הישראלים מאחורי ההגה של מוניות הצ'קר בלילות הקרים. בהמשך את הישראלים החליפו דורות מהגרים אחרים ממוצא הודי, פקיסטני, פלסטיני ומה לא.
כעת יתכן שהשליטה בצהוב תתגלגל לידיה של שכנתנו לאגן הים התיכון – טורקיה.
זה עשוי לקרות לאחר שבמשאל שערכה רשות המוניות הניו יורקית בפייסבוק נבחרה אתמול מונית מתוצרת טורקיה כאופציה המעודפת על הניו יורקים להפוך למונית שתגלגל ברחובות ובשדרות התפוח הגדול החל משנת 2013, לאחר שבמשך למעלה משני עשורים הגלגלים הצהובים ברחובות האי השוקק היו מדגם פורד קראון ויקטוריה.
הקראון ויקטוריה היא אמנם פרדת עבודה אמיתית שמצליחה לשרוד בלי יותר מדי תלונות את שעות העבודה מסביב לשעון, הכבישים המטולאים ואופי הנהיגה האגרסיבי המאפיין את נהגי המוניות הניו יורקרים, אבל היו מי שחשבו שהגיע הזמן לשנות, לעבור לכלי רכב קטנים יותר במימדים החיצוניים אך מרווחים יותר לנוסעים ולמטען, כלי רכב שמציעים צריכת דלק נורמלית וזיהום אוויר מופחת.
עיריית ני יורק החליטה לפנות ליצרניות הרכב ולהזמין אותן להציע את החזון שלהן למונית הניו יורקית של העשור הבא.
עיצוב יעיל ויעודילאחר ניפוי ראשוני הגיעו לשלב הגמר בתחרות "מונית המחר" שלושה דגמים: גרסת נוסעים לטנדרון פורד קונקט, מיני וואן במימדים בינוניים מבית ניסאן וההצעה הטורקית למכונית מקורית שתוכננה במיוחד כדי לשמש מונית - קארסאן V1 .
כאמור, על פי תוצאות משאל הפייסבוק שפורסמו אתמול הזוכה היא ברורה. 66 אחוזים מהגולשים בחרו בנציגה הטורקית וציינו שהם אהבו את הקונספט ואת המקוריות של המכונית בעוד שבאשר למתמודדות מבית ניסאן ופורד הגולשים ציינו שמדובר בפתרונות מוגבלים ומיושנים למדי.
קשר ישיר לנוףמונית מודרנית בדרך
המונית הטורקית מציעה מקום לארבעה נוסעים, היא מצוידת בגג שקוף עשוי זכוכית המאפשר לצפות בגורדי השחקים, מציעה נגישות מלאה לנכים בכסא גלגלים, תכנון מקורי יאפשר גם שינוע מזוודות בתא הנוסעים (במקום מושב הנוסע הקדמי) ואפילו יאפשר להכניס למונית אופניים או עגלת ילדים. המונית תצויד גם במערכת מולטימדיה לרווחת הנוסעים ובעמדות הטענה למכשירים ניידים.
המנוע ימוקם בחלקה האחורי. בשלב ראשוני היא תגיע בתצורה היברידית אך בקארסאן חשבו מראש ותכננו גם אופציה לכך שבעתיד, כשטכנולוגית הסוללות תאפשר זאת, תוצע גרסה עם מנוע חשמלי.
בעבור החברה הטורקית, שבמפעליה מורכבים בעיקר רכבים מסחריים קלים מתוצרת המותגים יונדאי, סיטרואן ורנו, מדובר בהישג יוקרתי ביותר. למרות שהיקף העסקה כולל בשלב זה רק כ 13,000 מוניות, היא צפויה להכניס לחברה מטורקיה מעל למיליארד דולר.