השבוע התבשרנו על שיא ישראלי חדש: השנה נמסרו בארץ יותר כלי רכב חדשים מאי פעם.
מה שלא היה חדש, הייתה המאזדה 3 שמוקמה במקום הראשון כמו בכל שנה מאז שהושקה כאן ב-2004. אבל לא רק ה-3, מאזדה רגילה לאוויר הפסגות אחרי שכבר 15 שנים היא שולטת בטבלאות המכירות של ישראל.
למי מכם שאינו יודע, למרות שמאזדה מייצרת מכונית מוצלחת למדי, בשאר העולם היא לא זוכה לכזו הצלחה מסחררת, ולמעשה רק בישראל היא נמצאת במקום הראשון.
משונה מעט. מדוע אנו שונים מהעולם? מה מביא מכונית להפוך ללהיט מכירות במדינה מסוימת וללא פופולרית באחרת?
האם זה קשור בעיקר בכישורי המכירות של הסוכן המקומי או שמדובר במשהו יותר גדול ולמעשה יש קשר ישיר בין ההעדפות המוטוריות למצב החברתי, המדיני והביטחוני של חלק לא מבוטל מעמי העולם?
כנראה שכן. מכונית פופולרית היא יותר מסתם מוצר צריכה כמו טלוויזיה או מחשב והיא יכולה ללמד אותנו רבות על אופי ואורח החיים בכל מדינה ומדינה.
מובילות מסביב לגלובוס
ועכשיו: קבלו את עשרת דגמי המכוניות שזוכים לכבוד להיות בפסגת טבלאות המכירות בהכי הרבה מדינות.
מראש נבהיר: לא מדובר דווקא במכוניות הנמכרות בעולם, משום שהספירה לא מבדילה, למשל, בין מדינה קטנה כמו ישראל עם 7 מיליון תושבים, לבין ארה"ב על 300 מיליון תושביה, אך יכולה לספר על העדפות למותג כזה או אחר, מסביב לעולם.
במקום הראשון, עם בכורה בלא פחות מ28 מדינות אנו פוגשים רכב קשוח ושימושי שלפחות בדורות הקודמים שלו נחשב למוצק בערך כמו סלע. זה רכב רב גווני שיכול לשמש כמוביל משפחתי כמו גם כרכב להובלות, יש לו יכולת נסיעה בשטח ויכולת לשנע לא מעט אנשים, אם צריך גם כשהם חמושים בקלצ'ניקובים. קבלו את הטויוטה היילקס, שנמצאת במקום הראשון במדינות כמו (רשימה חלקית): אנגולה, קמרון, קונגו, אריתריאה, גבון, סודן, סנגל, מדינות "שלוות" נוספות באפריקה וגם בפנמה, תאילנד, תימן ואפילו בעיראק.
טויוטה הייליקס - הולך מצוין עם לוחמי גרילה חמושים בקאלצ'ניקובבמקום השני נשארים עם טויוטה והקורולה המשפחתית. מכונית שמכוונת למכנה הרחב ביותר, מנסה לא להתבלט מדי או להפגין דבר מלבד שימושיות צרופה, ומלבד דוושת תאוצה שמשום מה נטתה להתקע בזמן האחרון, נחשבת למשפחתית פשוטה, חזקה וסופר אמינה, שזוכה לפופולריות כמעט בכל מדינה ברחבי העולם.
ב-18 מדינות הקורולה נמצאת בראש טבלת המכירות. ביניהן אפשר למצוא את פקיסטן, אפגניסטן, בנגלדש, בלרוס, קניה, ניו זילנד, אוגנדה וטייוואן.
טויוטה קורולה - מתכון משפחתי אפוור ומנצחבמקום השלישי יצוג אירופאי - המכונית שהחליפה את החיפושית, שהייתה המכונית הנמכרת בעולם, הגולף של פולקסווגן, שזוכה בזכות עצמה לפופולריות גדולה בחלקים נרחבים של העולם.
ב- 9 מדינות הגולף נמצאת במקום הראשון. כצפוי היא מככבת בארץ הולדתה גרמניה ומשם היא ממשיכה להתגלגל באירופה ולזכות לנתוני מכירות המציבים אותה בראש גם אצל השכנות אוסטריה, בלגיה, שוויץ, לוקסמבורג וגם בפינלנד, נורבגיה, לטביה ואירלנד. כולן, אם לא שמתם לב, מדינות ביבשת הישנה.
פולקסווגן גולף - באירופה אוהבים אותה | צילום: נעם וינד טויוטה קאמרי - כמו קורולה אבל בגדולטויוטה לא מרפה וכובשת גם את המקום הרביעי. ב-8 מדינות הקאמרי, המשפחתית הגדולה (או מה שמכונה אצלנו "מנהלים"), ניצבת במקום הראשון וזוכה לפופולריות במדינות בריה"מ לשעבר כמו טג'יקיסטאן, קזאחסטן ועוד כמה "סטאן", במדינות המפרץ: ערב הסעודית וכווית, ובמזרח הרחוק בקמבודיה ובהונג קונג.
במקום החמישי, הפתעה הפתעה, שוב טויוטה, הפעם עם מכונית הסופר מיני של החברה, היאריס.הקטנטונת היפנית נמצאת במקום הראשון ב- 7 מדינות: יוון, בחריין, גואטמלה, מלטה, פרו, עומן והפיליפינים.
שברולט אבאו - אהובה על המצרים | תמונת AVI: אור גץ, חדשותבמקום השישי הקטנה של שברולט, האבאו, שמגיעה מהסניף הקוריאני של ג'נרל מוטורס האמריקאית, ומובילה את טבלאות המכירות ב 4 מדינות, ביניהן שכנתנו מדרום, מצרים.
במקום השביעי, דאצ'יה לוגאן הרומניה. אמנם בסיסית ומיושנת למדי אבל ללא כל ספק, טובה באופן משמעותי מהדאצ'יה דלתא המתפרקת הזכורה לנו לרעה מסוף שנות השמונים. הלוגאן כמו האבאו היא הנמכרת ביותר ב-4 מדינות שונות אך היא מציגה היקפי מכירות כוללים נמוכים מאבאו הנמצאת מעליה בדירוג. כצפוי את עיקר ההצלחה קוטפת דאצ'יה במדיניות המזרח אירופאיות כמו רומניה מולדתה, בולגריה ומולדובה אך לא רק שם, ומסתבר שגם המרוקאים מעדיפים רומניות.
במקום השמיני, עם הובלה בשלוש מדינות, קבלו אמיגוס את הגרסה הדרום אמריקאית לאופל קורסה, שנמכרת כ"שברולט קורסה" ונמצאת בראש טבלת המכירות במשולש הדרום אמריקאי של ארגנטינה, פרגוואי ואורוגוואי.
במקום התשיעי לאדה 2105. קצת קשה להאמין שעשור בתוך המילניום השלישי עדיין מיוצרת מכונית המבוססת על דגם, במקרה זה פיאט 124, מראשית שנות ה-70, ומה שיותר מדהים היא העובדה שהוא עדיין מוביל את טבלת המכירות ב-3 מדינות: רוסיה, אזרביג'אן וארמניה, שם הוא נמצא בראש, יש להניח, עוד מהתקופה הקומוניסטית.
אולי באמת כדאי לך להעמיק קצת יותר בכתביםסוגר את העשיריה הפותחת, כמו במקום הראשון, טנדר ממותג יפני שמציג את אותו מתכון כמו ההיילקס של טויוטה: אמינות, שרידות ופשטות מכלולים. הפעם מדובר במיצובישי L200 שפופולרי ב-3 מדינות אף הוא: גמביה, הונדורס ומדגסקר.
הנוכחות המסיבית של דגמי טויוטה בדירוג של עשיריית הדגמים הפופולריים בעולם, עם ארבעה דגמים בחמישיה הפותחת, מוכיחה שלמרות אותה פרשיית דוושה אומללה, תוצרי החברה היפנית מושרשים בצורה איתנה ביותר בשווקים רבים בעולם.
היפנים עצמם מעדיפים טויוטה אף הם, ובהתאם לרמת המודעות הסביבתית הגבוהה שלהם ובעיות זיהום האוויר הקשות בערים הגדולות, בשנה וחצי האחרונות, מאז הוצג הדור השלישי של הפריוס, היא זאת שכבשה את ראש טבלת מכירות הרכב ביפן, ולא עושה רושם שהיא עומדת לפנות את המקום בקרוב.
בארה"ב, כצפוי, למרות מודעות סביבתית, לפחות למראית עין, הלקוחות מחפשים משהו במימדי אקסטרא לארג' ומנוע בשרני וגדול נפח. ב2010, כמו בלא מעט שנים בעבר, המכונית הפופולרית ביותר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות והמרחבים האדירים היא הפורד סדרה F, טנדר פיק-אפ אמריקאי בכל רמ"ח איבריו המציג מתכון שכנראה לא נמאס על האמריקאים אף פעם.
מובילות מסביבנו
ומה עם השכנים שלנו, אתם שואלים?
מיצוביש לנסר - בירדן אוהבים את מלכת שנות התשעים שלנובירדן אוהבים את מלכת שנות התשעים שלנו, מיצובישי לנסר, בסוריה את המותג המתחזק ביותר בעשיריה הפותחת של ישראל 2010, קיה פורטה, ובלבנון עוד מכונית מבית קיה, הפיקנטו, מכונית מיני שתגיע בקרוב גם אלינו והיא למעשה גרסת קיה לאחות יונדאי i10.
מה יהיו הדגמים הפופולריים בעתיד? האם עליית המודעות הסביבתית תביא לשינוי בהעדפות של רוכשי הרכב בעולם? האם המכוניות החשמליות יתפסו נתח משמעותי? קשה לנבא, אם כי זה לא יהיה אמיץ מדי להעריך שבמקרו הטבלה של שנת 2011 לא תהיה שונה באופן מהותי מזו של השנה שזה עתה הסתיימה.
במיקרו יהיה מאוד מעניין לראות האם בישראל, לאחר 15 שנה, נראה לראשונה מכונית של מותג אחר במקום הראשון. השנה זה נגמר כמעט בפוטו פיניש כשיונדאי התקרבה מאוד למאזדה, אבל במאזדה מבטיחים - הזום-זום עוד לא אמר את המילה האחרונה.
>> סיכום 2010 - המכוניות שהובילו את טבלאות המכירות בשנה החולפת