בניגוד לתחזיות, המונית הבאה של ניו יורק תהיה מתוצרת ניסאן. אתמול התפרסמו תוצאותיו של המכרז שיזמה רשות המוניות והלימוזינות של עיריית ניו יורק לבחירת המונית שתמלא את שדרות התפוח הגדול ורחובותיו בעשור הקרוב.
כפי שדיווחנו לכם כאן בעבר, לאחר שלבי ניפוי ראשוניים, לשלב הגמר הגיעו שלושה מועמדים מרכזים שהציעו את החזון שלהם לאיך יראה האייקון המוטורי הבא של ניו יורק אשר יחליף החל מ-2013 את מוניות הפורד קראון ויקטוריה הצהובות שנעות ברחבי מנהטן ללא הפסקה מאז ראשית שנות התשעים של המאה העשרים.
בניסאן הבטיחו גם גרסה חשמליתהקראון ויקטוריה אמנם הציגה יכולת לשרוד בלי יותר מדי תלונות שעות עבודה מסביב לשעון, כבישים מטולאים ואופי נהיגה אגרסיבי המאפיין את נהגי המוניות הניו יורקרים אך הייתה מיושנת, צפופה מאוד לנוסעים ואפילו תא המטען היה מוגבל למדי במיוחד עבור נוסעים ישראלים שרצו להגיע לנמל התעופה אחרי שבוע של שופינג, זאת על אף שאורכה היה קרוב ל- 5.5 מטרים. בנוסף, הקראון ויקטוריה הייתה גם מאוד לא ידידותית לסביבה וצוידה במנוע צמא לדלק בנפח של 4.6 ליטרים.
הטורקית שהניו יורקרים התלהבו ממנה
ההצעה הטורקית שתושבי ניו יורק אהבו ברשות המוניות היו מי שחשבו שהגיע הזמן לשנות ולעבור לכלי רכב קטנים יותר במימדים החיצוניים אך מרווחים יותר לנוסעים ולמטען שכוללים אביזרי נוחות לטובת הנוסעים כמו מזגן נפרד, שקעי טעינה ועוד. בנוסף הוחלט לשים דגש על כלי רכב שמציעים צריכת דלק נורמלית וזיהום אוויר מופחת.
מבין שלוש המועמדות הסופית מבית פורד, ניסאן וקארסאן בתחרות "מונית המחר" בלטה דווקא המועמדת של היצרנית האנונימית קארסאן מטורקיה שבניגוד לשתי המתמודדות האחרות שהתבססו על דגמים מוכרים הציעה את הקארסאן V1 - מכונית מקורית שתוכננה במיוחד כדי לשמש מונית.
ההצעה הטורקית כללה מרווח מכובד ל-4 נוסעים מבוגרים למרות מימדי מרכב קומפקטיים, גג שקוף לחלוטין עשוי זכוכית המאפשר לצפות בגורדי השחקים, נגישות מלאה לנכים בכסא גלגלים ואפילו אפשרות להכניס למונית אופניים או עגלת ילדים.
ההצעה של פורד לא הלהיבהלאחרונה הצהירה החברה הטורקית שבמידה ותזכה במכרז, יצור המכוניות יתבצע על ידי תושבי ניו יורק בפס הרכבה שיוקם בברוקלין.
במשאל שנערך בפייסבוק הניו יורקרים בחרו ברוב גדול באופציה הטורקית כש-66 אחוזים מהגולשים ציינו שהם אהבו את הקונספט ואת המקוריות של הקארסאן בעוד שבאשר למתמודדות מבית ניסאן ופורד הגולשים ציינו שמדובר בפתרונות מוגבלים ומיושנים למדי.
המומחים העדיפו מכונית מוכרת
כך או כך, למרות שחלקנו חושבים שהחיים בשנת 2011 מתקיימים בפייסבוק, כשהגיע רגע האמת ועדת המכרזים החליטה לבחור בפתרון שכבר קיים ונוסע של יצרן מוכר ולא במכונית שקיימת בשלב זה רק על הנייר ובהדמיות תלת מימדיות ממוחשבות.
הזוכה היא כאמור ניסאן והמונית הבאה של ניו יורק תתבסס על המיניוואן NV200 שהוצג בשנת 2009. מדובר במיני וואן במימדים קומפקטיים באורך כללי של 4.7 מטרים שייוצר עם מפרט מיוחד במפעלי ניסאן במקסיקו ויצויד במנוע 4 צילינדרים בנפח 2 ליטרים המפיק 135 כ"ס ומניע את הגלגלים הקדמיים. בעתיד ניסאן אף מבטיחה לייצר גרסאות חשמליות שיבססו על בסיס מערכת ההנעה של הניסאן ליף.
בניסאן מציינים שבמונית תהיה אופציה לגג זכוכית פנורמי, חיבורי USB, נקודות טעינה וגם מזגן נפרד לרווחת הנוסעים.
ברחובות ניו יורק נעות כ-13,000 מוניות המסיעות מדי יום כ-600 אלף איש והזכייה של ניסאן במכרז צפויה להכניס לחברה, בעשור הקרוב, מעל למיליארד דולר.
ההצעה של פורד לא הלהיבה