אתמול סיפרנו לכם על מליונור דוט קום שהגשים את חלום הנעורים הגיקי שלו והפך למבורגיני לספינת חלל בהשראת סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים". אין ספק שמדובר במחווה גיקית מקסימה אבל אנחנו מצטערים לאכזב את הבעלים הגאה: הלמבורגיני עם סמלי מסדר הג'די אינה מכונית העל האולטימטיבית לחובבי גיק שיק. הבחירה האמיתית לא יכולה להיות אחרת מ- DMC 12של DeLorean או במילים אחרות - מכונת הזמן מטרילוגיית "בחזרה לעתיד".
כן, דווקא היום, כששנת 2015 (השנה בה מתרחש החלק העתידני של הטרילוגיה) ממש מעבר לפינה מכונת הזמן היא כלי הרכב הנכון ביותר להצטייד בו למרות שעושה רושם שכדי לעשות בו שימוש נצטרך דלק מנפט וכבישים לנסוע עליהם (כזכור ד"ר אמט בראון מתדלק בזבל מהפח ואומר "כבישים? מאיפה שאני בא, 2015, לא צריכים כבישים).
מרכב נירוסטה ודלתות שחףהמכונית שעליה התבססה מכונת הזמן של דר' אמט בראון
ה DeLorean המקורית נולדה בעקבות חלומו של ג'ון דלוריאן, מהנדס מוכשר שעבד בתעשיית הרכב האמריקאית ובאמצע שנות ה70 יסד חברה שהתיימרה להתחיל לתכנן וליצר מכוניות ספורט ייחודיות. לאחר ניסיונות לקבל סיוע ממספר גופים וממשלות, לבסוף הוא קיבל סיוע מכיוון מפתיע והקים מפעל בצפון אירלנד שסבלה באותם ימים מ'אינתיפאדה' קשה מול השלטון הבריטי. אחרי עיכובים רבים המכונית הראשונה הגיעה לכדי יצור ב-1981. היא הציגה מרכב ספורטיבי נמוך ונאה לאותה תקופה ובלטה בשני מאפיינים ייחודים: מרכב לא צבוע עשוי נירוסטה ודלתות כנפי שחף מרשימות. עיצוב הפנים היה פחות מרשים וכך גם יחידת הכוח שהייתה ללא כל ספק הנקודה החלשה של הרכב.
למרות מראה עתידני או לפחות דומה למכוניות על כדוגמת פרארי או למבורגיני ותג מחיר במחוזות פורשה לא נשאר בקופת החברה כסף לתכנן או לרכוש למכוניות מנוע ראוי והדלוריאן צוידה במנוע וי 6 מתוצרת רנו שהפיק בשילוב ממיר קטליטי פרימיטיבי, בהתאם לתקנות זיהום האוויר בארצות הברית, הספק מביש של כ-140 כ"ס, שהעניק למכונית ביצועים פושרים מאוד עם האצה למאה קמ"ש שלא הצליחה לרדת מ-10 שניות.
למרות המראה המיוחד הביצועים היו די פושריםהביקורות הפושרות בעיתונות הרכב ואכזבה של לקוחות ששילמו ממיטב כספם על מכונית ספורט שכל משפחתית אמריקאית עם מנוע גדול עקפה הביאה לביטול הזמנות ולירידה בדרישה. מכיוון שמאחורי חלומו של ג'ון דלוריאן לא עמד אף קונצרן והמענקים שהוא קיבל מממשלות אירלנד וארצות הברית כבר מזמן נגמרו החברה סבלה ממצוקת מזומנים קשה במיוחד לנוכח העובדה שהדגם לא הצליח להגיע לכמות מכירות שתהפוך את הפרויקט לרווחי.
בסוף 1982 החברה פשטה רגל, זמן קצר לאחר שמייסדה נעצר באשמה של תיווך בעסקת סמים במטרה להשיג מזומנים להמשך קיומה של החברה. דלוריאן אמנם זוכה לבסוף מכל אשמה, אך זה היה מאוחר מדי בשביל החברה. בסך הכל בשנתיים של יצור התגלגלו מהמפעל כ-9200 מכוניות דלוריאן.
שלא תגידו שלא אמרנו לכם: זו לא מכונית מדהימה
הדלוריאן הופכת לכוכבת הוליוודית
ההצלחה ההוליוודית הגיעה מאוחר מדיכמו בכל סיפור טרגי חבל ההצלה שהיה יכול לשנות את פני הדברים הגיע מאוחר מדי כשכמעט 3 שנים לאחר פשיטת הרגל כבשה המכונית את מסכי הקולנוע ברחבי העולם עם הגעתו לאקרנים של החלק הראשון בטרילוגיות בחזרה לעתיד, בשנת 1985.
כזכור דר' אמט בראון, סוג של מדען מטורף, הגה את רעיון מכונת הזמן לאחר שעמד בשנת 1955 על האסלה לצורך תליית שעון, החליק וקיבל מכה בראש. בעקבות המכה היה לדוק חזיון שהביא אותו להמציא את קבל השטף שמאפשר מסע בזמן.
הדוק עבד על מכונת הזמן במשך שלושים שנה ובגלל שהמסע בזמן מחייב להגיע למהירות של 85 מייל (כ-140 קמ"ש) דר' בראון החליט לעשות את זה בסטייל ורכש את הדלוריאן הספורטיבית אותה סיים להפוך למכונת זמן ב-1985.
דלוריאן שהוסבה למכונת זמן מככבת בקליפ חדש
קלאסיקה מודרנית
קלאסיקה במחיר שפוי
העיצוב הייחודי, המרכב שיוצר מנירוסטה לא מחלידה ובעיקר הרנסנס והביקושים לה זכתה המכונית בעקבות הסרט שנים ספורות לאחר שיוצרה הביאו לכך שמרבית המכוניות שרדו את השנים שעברו במצב סביר. ב-1997 אפילו נפטרה בעיית החלקים ממנו סבלו בעלי המכוניות לאחר שסוחר חלפים אמריקאי ומעריץ של המותג רכש את כל מלאי החלפים וחלקים מפס היצור של הדלוריאן והקים את The new DMC, חברה העוסקת בתיקונים ושיפוץ של המכוניות המיוחדות.
בחור שהפך את הדלוריאן שלו לרפליקה מושלמת למכונת הזמן
באתר המכירות הגדול בעולם eBay אפשר למצוא כמעט תמיד כמה מכוניות דלוריאן למכירה כשאחדות מהן כבר מגיעות בתוספת השדרוגים המתבקשים ההופכים אותן, לפחות למראית עין, למכונת הזמן החלומית.
המחירים אגב שפויים למדי ונעים בין עשרת אלפים דולר למכונית הזקוקה לשיפוץ מקיף דרך 20-30 אלף דולר למכונית משופצת ושמורה היטב ועד ל-85 אלף דולר למכונית מושלמת שנראית בדיוק כמו המכונית מ"בחזרה לעתיד".
את החלק הטוב ביותר שמרנו לסוף, החלום הזה יכול להתרחש אפילו כאן על כבישי מע"צ משום שבהתאם לתקנות יבוא רכבי אספנות אפשר לייבא לארץ כלי רכב ישנים בני 30 שנים ויותר ולכן החל מהשנה, אם אתם בקטע של אספנות, אתם יכולים במקום לייבא עוד קורבט סתמית להביא אחת שכזו לארץ.
אפשר לייבא אותה לארץ תחת ההגדרה של "רכב אספנות"
>> קלאסיקה ישראלית – סוסיתא קוביה