טויוטה נהנית בשוק הרכב הישראלי מתדמית מוצקה של אמינות גבוהה, סחירות טובה ואפילו ידועה כמכונית זריזה ובה בעת חסכונית מעל לממוצע אבל בכל הקשור לחדוות הנהיגה המכוניות של היצרן היפני הענק לא עוררו בקרב חובבי הרכב בשנים האחרונות את בלוטות החשק.
לא ברור עם הייתה זו החלטה מלמעלה או רק צירוף מקרים נרחב היקף וארוך שנים אבל המכוניות של טויוטה לא הצליחו להעניק לאוחז בהגה תחושה של חיבור למכונה וריגוש שיעודד אותו לצאת אל הכבישים לא רק על מנת להגיע ביעילות ממקום א' ל-ב'.
לפני כשנתיים וחצי הצהיר נשיא טויוטה, אקיו טויודה, שענקית הרכב תחזור ליצר גם מכוניות שפונות לנהג.
טויוטה, המחזיקה מזה שנים רבות בבעלות חלקית על סובארו, החליטה לשתף פעולה עם היצרן הקטן ובעל הניסיון המוכח ביצור מכונות נהיגה מרשימות למדי.
הרעיון היה ללכת על המתכון הקלאסי של מכונית קופה קטנת מימדים עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ושילדה מאוזנת המציגה חלוקת משקל אידיאלית ותקשור רב עם הנהג כשהקו המנחה היה ליצר מכונית שהדגש בה הוא על "איך" ולא על "כמה מהר" ולעטוף הכל בתג מחיר נגיש ואטרקטיבי, בדומה למה שמאזדה עשתה בצורה מוצלחת כל כך עם המיאטה MX-5 לפני קצת יותר מעשרים שנה.
לכבוד הגעתה הקרובה של הGT86 החדשה (ביחד עם תאומתה הסובארו BRZ) אוהד אלגוב נזכר במורשת הספורטיבית של טויוטה משנות השישים של המאה ה-20 ועד היום.
SPORTS 800 - שנות ייצור: 1969-1965
ספורטיבית קטנה ממנה יוצרו 3,131 יחידות בלבד. שתי גרסאות מרכב, פתוחה וסגורה. צמד דלתות, צמד מושבים, גג טרגה (גג קשיח הניתן להסרה), ומנוע זעיר בנפח 800 סמ"ק שהפיק בגרסתו החזקה ביותר 45 סוסים. נתון לא מרשים במיוחד, אך אם מסתכלים על שנת הייצור ומחברים את נתון המשקל הזעום כ-580 קילוגרמים, מגלים שזה לא כזה נורא. לטפס בנחישות על הר מפותל היא אולי לא תצליח, ועם הבלמים שלה גם לא כל כך לרדת אותו. אבל תודו שהיא חמודה.
אז שוב לא?
2000 GT - שנות ייצור: 1970-1967
מכונית ספורט בסדרת יצור מוגבלת של 351 יחידות. עיצוב יפהפה, מנוע קדמי, הנעה אחורית, שתי דלתות, דו מושבית, שישה צילינדרים בטור פרי פיתוח משותף עם ימאהה, שלושה מאיידים כפולים, 150 סוסים ונתון מהירות מרבית של 217 קמ"ש. אבל היא מושלמת, ממש לא. שהרי לו הייתה כזו מושלמת, היה לה תג מחיר ראוי כמשומשת ולא 375 אלף דולר שממש - אבל ממש אין לנו.
אז שוב לא?סופרה - שנות ייצור: 2002-1978
טויוטה סופרה היא שם נרדף לחלום של נערים רבים. לפחות של אלה שראו חודשים ברצף את "מהיר ועצבני" במקום ללכת לבית הספר. כמובן שבסרט רואים את הדור הרביעי של המכונית, בו היא מצוידת מלבד בעיצוב נאה, גם במנוע בנפח שלושה ליטרים, בצמד מגדשי טורבו, ובשדרוגי איברים פנימיים לאין סוף. לא סתם מכונית זו נבחרה להיות כוכבת הסרט האמיתית, פוטנציאל שדרוג הספק המנוע כאן הוא פשוט עצום, ומההספק המקורי כ-330 סוסים, כבר הוציאו ברחבי הגלובוס 1,500 סוסים. הדור הראשון אגב הסתפק ב-110 כוחות סוס בלבד.
אז שוב לא?
סליקה - שנות ייצור: 2005-1971
מכונית ספורט קומפקטית, בעלת מנוע ארבעה צילינדרים, אשר ברבות השנים שינתה את מקום הגלגלים המניעים, מהנעה אחורית לקדמית. בארצנו הקטנה שווק כאן הדור השישי של המכונית, אך ורק עם בגרסת שני ליטרים אטמוספרית ותיבת הילוכים ידנית. גם מכונית זו נרכשה בכמויות על ידי משפרי מכוניות, אך בניגוד לסופרה אחותה הגדולה, כאן אלו היו משפרי מכוניות עם פחות מרשרשים בכיסם.
אז שוב לא?
2 MR - שנות ייצור: 2005-1984
התצורה הכי קרובה למכונית על מבית טויוטה. מנוע מרכזי, הנעה אחורית, צמד מושבים בלבד, גג פתוח. כמובן שברגע שאתם מדביקים את הדוושה הימנית לרדיאטור אתם שוכחים את המשפט הראשון שנכתב בבוקסה הזו. המכונית כבר מיומה הראשון הייתה ידועה כתזקיק הנאה מנהיגה, בעיקר בשל תצורת המרכב ושילוב נתון משקל נמוך יחסית. בדיוק כמו שתי המכוניות מעל, גם זו הייתה חביבת משפרים, אך לא רק אצלם – גם אצל משפרי מראה, או משמידי מראה, תחליטו לבד. למה? כי מכונית זו הייתה בסיס לקיטים שהפכו את המכונית החביבה הזו מארץ השמש העולה, ל"כאילו פרארי".
אז שוב לא?
>> טויוטה GT86 וסובארו BRZ עוד רגע כאן – מה חשבו עליהם מומחי הרכב בעולם
הכתבה התפרסמה באתר האינטרנט מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"
לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן