מגרשי המכירה מוצפים במכוניות ללא דורש | צילום: נעם וינד הסיבות לכך רבות. יש הטוענים כי מחירי הדלק והמשבר הכלכלי גרמו לרבים לוותר על מכונית לטובת פתרונות אלטרנטיביים, אחרים מציינים כי ההיצע בשוק המשומשות, כתוצאה ממבנה שוק הליסינג המחדש את מלאי הרכבים בכל שלוש שנים עולה בהרבה על הביקוש, ואילו אחרים טוענים שהעליה בפופולריות של מכוניות קטנות וידניות המעניקות אופציה לקבל רכב חדש עם ניילונים על המושבים, אחריות ותנאי מימון נוחים במחירים שעד לא מזמן היו יכולים להספיק למקסימום מכונית משומשת היטב שינתה את השוק.
בכל מקרה, כולם מסכימים על כך ששוק המשומשות "מת" ועשרות אלפי מכוניות יד שניה, המתייבשות ללא דורש בין עמודי המכירה באתרי האינטרנט הייעודים ובמגרשים העצומים של חברות הליסינג וההשכרה, מהוות הוכחה בולטת ועגמומית לכך. אפילו מכוניות מדגמים שנחשבו עד לא מכבר לסחורה לוהטת מתחממים בעיקר בשמש היוקדת במגרשים אך נותרים לא פעם במשך חודשים ללא דורש.
בשוק המשומשות של שלהי 2012 הנחות של עשרות אחוזים ממחיר המחירון בתנ"ך של לוי יצחק כבר הפכו לסטנדרט שגרם לצמצום חד ברווחיות חברות הליסינג שאחדות מהן כמעט והגיעו לסף פשיטת רגל.
הצורך לפנות מקום במגרשים מביא לא פעם את מגרשי הטרייד אין, חברות הליסינג וההשכרה לקיים ירידי מכירות מיוחדים, לצאת במבצעים אגרסיביים וכשאין ברירה למכור מלאים שלמים במחירים סופר מוזלים לסוחרי משנה.
צריך למצוא דרכים יצירתיות למשוך לקוחותפעם שלישית נמכר
בין היתר הוצעו למכירה מכוניות שזוכות לביקושים נמוכים יחסית כמו יונדאי גטס ורנו מגאן, אך המכירה כללה גם דגמים מבוקשים יותר כמו פורד פוקוס ומאזדה 3.
כך למשל רנו מגאן 2008 שמחיר המחירון שלה עומד על 54 אלף שקלים הוצעה במחיר התחלתי של 25 אלף ונמכרה בסופו של דבר ב-28 אלף שקלים.
מאזדה 3 מאותה שנה עם מחיר מחירון של 65 אלף שקלים הוצעה במחיר התחלתי של 30 אלף שקלים ונמכרה לאחר שהכרוז קרא "נמכר" ב-34 אלף שקלים.
נראה כי למכירה הראשונה הגיעו בעיקר סוחרי רכב שהחיטו לנצל את ההזדמנות לשים את היד על רכבים במחיר אטרקטיבי אותם ינסו למכור לאחר קצת פוליש וניקיון ללקוחת פרטיים במחירים גבוהים יותר. בחברה מאמינים שבעתיד יגיעו למכירות הפומביות יותר ויותר לקוחות פרטיים שמחפשים מכונית משומשת במחיר מצוין.
מוני בר, מנכ"ל חב' באדג'ט, מציין: "שוק הרכב מיד-שניה הוא די מוצף במכוניות ויש קושי למכור רכב משומש, במיוחד כזה שעשה יותר קילומטרים במקרה של מכוניות מליסינג או תהשכרה. הסיכון שאנו לוקחים הוא שמחיר המכירה הסופי לא יהיה גבוה בהרבה ממחיר המינימום שקבענו". עם זאת, למרות שבר לא פוסל שבמקרים מסוימים מכוניות בהחלט עשויות להימכר בהפסד הוא מציין כי "בכוונת החברה לערוך מדי חודש מכירה פומבית באחד ממתחמי הרכב המשומש שלה ברחבי הארץ על מנת למקד את תשומת הלב של הלקוחות לאותם מתחמים באמצעותם באדג'ט מוכרת יותר מ- 4,000 כלי רכב מדי שנה".
בשלב זה מרבית הרוכשים היו סוחרי מכוניות