יונדאי הציגה בשנת 1995 את האקסנט. המכונית הציעה מימדי ביניים מעל לקטגורית הסופר מיני ומתחת לקטגוריות המשפחתיות הקומפקטיות.
האקסנט לא הייתה עוד סופר מיני שהצמידו לה תא מטען שנראה כמו סרח עודף אלא מכונית שתוכננה מראש כמשפחתית מינוס.
משפחתית מינוס - החיסרון הפך ליתרוןעבר
יונדאי, שנחתה בארץ בשנת 1993, לא הצליחה עד להגעת האקסנט להתבלט - בארסנל שלה היו דגמים כמו הלנטרה, המשפחתית שהייתה נחותה ממרבית מתחרותיה, והגלאופר שהיה מבוסס בכלל על ענתיקה של ממש, המיצובישי פאג'רו של ראשית שנות השמונים. בחירה ביונדאי, באותן שנים, הייתה לרוב מעיין ברירת מחדל שהגיעה עם סוג של התנצלות.
הגעתה של האקסנט העניקה ליונדאי דחיפה משמעותית להפיכתה של החברה מקוריאה ליצרנית לגיטימית בשוק המקומי.
החיסרון של האקסנט, גודלה המוגבל ופשטות מכלוליה, הפכו למעשה ליתרון שלה בקרב קהלים מסוימים: נשים שרצו רכב קצת יותר מרווח מסופר מיני אבל חששו שלא יצליחו להסתדר עם "משפחתית ענקית" אהבו אותה. ציי רכב וחברות ליסינג התלהבו ממנה משום שהיא יכלה לספק את המפרט של משפחתית אוטומטית במחיר מוזל וגם לצור הפרש מעמדות מתבקש בין עובדים זוטרים (שנעו באקסנט) לבכירים יותר (שהתגלגלו במשפחומטית בגודל מלא).
אקסנט דור Iהדור הראשון ששווק בארץ בין השנים 1995-2000 התאפיין בעיצוב עגלגל, צעיר ודי מקורי שהיה אופייני לתוצרי הקונצרן הקוריאני באותן שנים.
למרות גזרה כמעט ספורטיבית (במיוחד בדגם 3 הדלתות) האקסנט סיפקה ביצועים רדודים מאוד ואחיזת כביש לא מרשימה. גם איכות ושרידות הפלסטיקים לא הייתה מהמשובחות וכצפוי המרחב הפנימי והנוחות היו מוגבלים למדי. אבל האקסנט כן סיפקה חבילה סבירה במחיר הגיוני שכללה את החשמול המתבקש ורמת אמינות גבוהה.
אקסנט דור IIבשנת 2000 הופיע הדור השני. בניגוד לעיצוב המקורי והעגלגל של הדור הראשון, בדורה השני האקסנט הפכה למרובעת, שמרנית ואפרורית יותר. למרות השינוי המשמעותי המכירות לא נפגעו, להפך, הן זינקו לא מעט אודות לביקוש גועאה למכונית משפחתית במחיר נמוך ככל האפשר משוק הליסינג שהחל לצבור תאוצה בקצב מסחרר. ביחס לדור הראשון, האקסנט בדורה השני נראתה בוגרת ומסיבית יותר. למרות שהיא השתמשה באותם מכלולים עיקריים היא הציגה שיפור במרבית הפרמטרים, ברמת האבזור ובעיקר בשרידות תא הנוסעים ובנוחות הנסיעה. האמינות, כצפוי, נשארה מצוינת.
הווה
אקסנט דור IIIהדור השלישי הוצג ב- 2006, נחת במחוזותינו לקראת שנת הדגם 2007 ונמכר עד עצם היום הזה. בדורה ה-3 האקסנט שוב התעגלה ולמרות שמבחינת המימדים היא אפילו גדלה מעט בדורה. ההבדל בינה לבין המשפחתית המודרניות בגודל מלא שתפחו והפכו מסיביות יותר הפך בשנים האחרונות לבולט יותר.
בדור השלישי הוחלפו גם יחידות ההינע בנפח 1.3 ו1.5 ליטר ששירתו נאמנה את שני הדורות הראשונים ובמקומןם הוצעו מנועי 1.4 ו1.6 ליטר. מנוע 1.6 ליטר המפיק 112 כ"ס העניק לאקסנט, לראשונה, קצב תנועה וביצועים טובים.
בשלושת דורותיה האקסנט סובלת מתחושה פחית מעט, תחושה שבעידן מבחני הריסוק של NCAP קצת חלפה מהעולם. מרגישים את זה בכל סגירת דלת או כביש משובש. הדור הראשון בהחלט הצדיק את התחושה הזו כשלא הרשים במבחני הריסוק וזכה לציון נמוך של כוכב וחצי (מתוך 5) הדור הנוכחי לעומת זאת אמנם לא נבחן ע"י NCAP אך נבחן על ידי המקבילה האמריקאית NHTSA וזכה לציון מכובד של 4 כוכבים.
איך היא בשוק המשומשות
האקסנט הפכה לסוג של מטבע לשון עבור מי שמחפש מכונית משומשת ממודל חדיש במחיר הגיוני, חבל רק שמרבית הקונים הפוטנציאלים לא טורחים לבדוק ולגלות שבמחיר כמעט זהה הם יכולים לקבל משפחתית איכותית ומודרנית בהרבה מאותה שנת מודל.
חשוב לזכור שחלק גדול מהאקסנטים החלו את חייהן בחברות השכרה וליסינג ועברו עליהן חיים לא קלים תוך שימוש חסר רחמים וקילומטראז' גבוה. למרות שהשרידות של האקסנט טובה מאוד יש לשים לב לשרידות בעיקר של מכלולי המשנה תחת שימוש אגרסיבי.
משנה זהירות נדרש מכל מי ששוקל להצטייד באקסנט עם עבר בליסינג בעת הקרובה: בימים אלה צה"ל עומד להחליף את צי הרכב שלו שנחכר בשנים האחרונות מחברות הליסינג ואלפי אקסנטים ששימשו קצינים בדרגות הביניים וקציני שדה ועברו חיים סופר קשים עומדים להגיע לשוק המשומשות. בניגוד לעבר, בו נמכרו רכבים אחרי שירות בכוחות הביטחון במכרז במחירים מוזלים מאוד כעת המכוניות חוזרות לחברת הליסינג שלא חייבות בדיווח באשר לסוג הלקוח שחכר את הרכב.
למרות היצע נרחב בשוק המשומשות, מוכרים מדווחים על שוק פעיל השומר על רמות מחירים סבירות.
מכוניות מידיים פרטיות עם עבר נקי הן סחורה חמה שלרוב לא נשארת זמן רב מדי על המדף.
מי קונה?
האקסנט מתאימה ללקוחות צנועים שלא דורשים הרבה מהגלגלים שלהם, כאלה שיעדיפו לוותר על נסיעה נוחה לטובת מכירה בטוחה.
מדובר בבחירה הגיונית, לא כזאת שבאה מהלב או מאהבה לנהיגה. הקלף החזק ביותר שלה לאורך השנים היה ונשאר מבנה פשוט, מיעוט מכלולים שעלולים להתקלקל ואמינות במחוזות יפניים.
האקסנט היא כלי תחבורה בסיסי למדי כזה שאמנם ישנע את נוסעיו בנאמנות ממקום למקום ביעילות, אך לא יותר מכך.
מצד שני, היא גם לא תתקע כל שני וחמישי באמצע הדרך, לא תחסל לכם את החסכונות בביקור במוסך ותשמור על ערכה בשוק המשומשות, ערך שיאפשר לכם, ביום מן הימים, להתקדם בסופו של דבר למכונית יותר טובה.
>>מה דעתכם על קשר ארוך טווח עם צרפתיה מתבגרת?