לא רק גרוטאות. ב-30 אלף שקל קיים היצע מרשים של מכוניות מוצלחות | צילום: Eric Hood, Istock בזמן האחרון כולם מדברים על ההיצע המגוון שיש בשוק הרכב המקומי, אפילו למי שברשותו תקציב מוגבל. יש המתרגשים מהעובדה שאפשר לקנות כאן מכוניות חדשות במחיר "מציאה" של כ-60 אלף שקלים ואילו אחרים מזכירים את ההצפה המטורפת של מכוניות למכירה במגרשי חברות הליסינג שהביאו לצלילת מחירים הרבה מתחת למחירון, גם במקרה של דגמים פופולריים ביותר.
ואכן אין מנוס מלציין שבשנתיים האחרונות שוק הרכב מציע אפשרויות מגוונות ביותר גם למי שיש ברשותו תקציב שמספיק רק לחצי מכונית משפחתית חדשה.
ועדיין, בעבור רבים גם 60 אלף שקלים הם סכום גבוה מאוד שאין באפשרותם לשים על רכישת קופסת פח עם גלגלים, זאת לפני שהוספנו דלק, ביטוח, טיפולים והוצאות משתנות.
חשוב לציין שחוסר הרלוונטיות של מחירי המחירון הרשמיים בולט גם בפלח שוק זה ולמרות שמחיר המחירון של חלק מהדגמים בכתבה גבוה משמעותית מ-30 אלף שקלים בפועל מספיק מבט חטוף באחד מלוחות המכירה כדי להבין מהם המחירים ההתחלתיים שהמוכרים של הדגמים הללו מבקשים לפני מיקוח, מה גם שיש לזכור שמעל לחמישים אחוזים מכלי הרכב בשוק המשומשות שיוצרו בעשור האחרון התחילו את חייהם בחברות הליסינג ועל כן מחירם הבסיסי נמוך משמעותית ממחיר המחירון.
קטנות
כצפוי, מכוניות שהיו זולות למדי כחדשות יהיו זולות יותר גם בתור משומשות, במיוחד כשחלק נכבד מהמכונית המשומשות בנישה הזאת התחילו את חייהן בחברות השכרה או ליסינג ועברו שם חיים לא קלים. אם הולכים דרומה בשנתון אפשר לקנות כמעט כל מכונית קטנה שאתם חושבים עליה, אנחנו החלטנו לבחור בכמה מהמכוניות החדשות ביותר שאפשר לשים עליהן יד כאמור בלא יותר מ-30 אלף שקלים.
יונדאי גטס 2007
מחיר המחירון עומד על מעל ל-40 אלף שקלים אבל בלוחות אפשר למצוא שלל מכוניות ממודל 2007 ולעיתים אף 2008 בפחות מ-30 אלף שקלים.
הסופר מיני של יונדאי שהייתה פופולרית מאוד על ציי רכב מציעה עיצוב אפרורי, מנוע חזק, גיר אוטומטי וצימאון לדלק הרבה מעל לממוצע בסגמנט זה. הגטס היא בהחלט לא פסגה מוטורית בשום דרך שהיא אבל לזכותה נזקפים תג מחיר זול ואמינות טובה.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
שברולט אבאו 2007
גם במקרה של האבאו מחיר המחירון גבוה באופן משמעותי אבל בגבולות התקציב יש היצע מגוון של מכוניות ממודל 2007 משני הדגמים שיובאו - סדאן עם תא מטען נפרד והאצ'בק.
האבאו תוכננה בעידן דייהו אך נמכרה כאן כשברולט לאחר שג'נרל מוטורס קנו את החברה הקוריאנית.במודלים המתקדמים האבאו עברה מתיחת פנים שהעניקה לדגם ההאצ'בק מראה נאה. ניתן לציין שגם פנים הרכב נהנה משילובי צבעים נאים שהעניקו תחושה יוקרתית משהו. האבאו לא הצטיינה במבחני הריסוק וגם מבחינת אמינות היא לא מבריקה וסובלת מראש מנוע רגיש למדי.
משפחתיות
מרכב בתצורת סדאן, מנוע 1.6 ליטרים וגיר אוטומטי. בקיצור - מה שהישראלים רגילים אליו ואוהבים במיוחד. אולי תתפלאו אבל גם בתקציב המוגבל שלנו אפשר לקנות לא מעט משפחומטיות מוצלחות למדי ולא יותר מדי זקנות.
מאזדה לנטיס 2004
המכונית שהפכה את מאזדה למלכת המכירות של ישראל. העובדה שחלק גדול מהן החלו את דרכן בליסינג מאפשרת לנו, במגבלות התקציב, לשים את היד על המודל הצעיר ביותר לפני שהיא הוחלפה על ידי ה-3.
הלנטיס מגיעה בדרך כלל בצבע כסוף עם קווי סדאן קלאסיים ואפרוריים, מרווח פנים מצוין, ריפודי מושבים נאים וקטיפתיים וחלל תא מטען מרווח ולמרות הספק מנוע לא גבוה במיוחד, הודות למנוע חובב טורים גבוהים וגיר אוטומטי זריז, הלנטיס מצליחה לספק קצב תנועה מרשים למדי. אחיזת הכביש טובה אך רחוקה מהאיכויות הגבוהות שאפשר לפגוש ב-3 מחליפתה, היא נהנית מאמינות מצוינת אך מסתפקת במפרט בטיחותי הכולל 2 כריות אוויר בלבד.
מיצובשי לנסר 2005
הדור הקודם של הלנסר הגיע לכאן בשנת 2004 בערוב ימיו לאחר שאחותו הכריזמה לא התחבבה במיוחד על הקהל המקומי. גם הלנסר לא הפכה ללהיט בשוק הפרטי והרוב המוחלט של המכוניות נמכרו לציי רכב. הלנסר הציעה נוחות נסיעה מצוינת, אחיזת כביש טובה, אבזור גבוה (שכלל בחלק מהמכוניות גם חישוקים קלים והגה מומו ספורטיבי) ומפרט בטיחותי מרשים של 4 או 6 כריות אוויר (בהתאם לשנת היצור) אך העיצוב המיושן כמו גם עצלות יחסית של המנוע היו לה לרועץ. גם בשוק המשומשות היא לא הפכה למבוקשת במיוחד ובלוחות היד שנייה ניתן למצוא לנסרים ממודלים מתקדמים ביותר במחירים אטרקטיביים של פחות מ-50 אלף שקלים. בכל מקרה, במגבלות התקציב שלנו אפשר למצוא שלל לנסרים ממודל 2005 ואולי עם קצת מיקוח גם ממודל 2006.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
רנו מגאן 2006
הדור השני של המגאן הציג עיצוב מודרני ונאה בגרסת הסדאן (ועיצוב תמוה בגרסת ההאצ'בק), מרחב פנימי מצוין, תא מטען ענק, נוחות צרפתית מפנקת, אבזור עשיר ובעיקר רמת בטיחות גבוהה ביותר הכוללת 5 כוכבים במבחני הריסוק, שש כריות אוויר ואפילו מערכת בקרת אחיזה ESP (בחלק מהדגמים) אבל גם מנוע עצל, גיר אוטומטי "חכם" בעל אופי פעולה מעצבן ובעיקר רגישות של מכלולים רבים שהביאו לאמינות בינונית למדי במיוחד במכוניות שעבדו קשה בציי רכב.
כצפוי תדמית אמינות בעייתית ומכוניות רבות עם עבר בליסינג לא הופכות את המגאן II ללהיט בשוק המשומשות ובלוחות המכירות האינטרנטיים אפשר למצוא גם לא מעט מגאנים ממודל 2006 בטווחי מחירים של החל מ-26 ועד 30 אלף שקלים, לפני מיקוח.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
שחק אותה מנכ"ל
כשהן היו חדשות הן עלו די הרבה כסף והציעו איכות נסיעה משודרגת ואבזור פרימיום, אבל כשהן התבגרו המנהלים והמנכ"לים החליפו אותן במשהו נוצץ ממודל חדש והן מצד שני החלו לדרוש הרבה תשומת לב ולא פעם טיפולים יקרים. ממש קשה להאמין איזה היצע של מכוניות יוקרה מדהימות מהדגמים המובילים של מרצדס, ב.מ,וו, אודי, קדילאק ואחרים אשר יוצרו בשנות התשעים אפשר לקנות בסכום שהקצבנו. אנחנו בכל מקרה חיפשנו משהו קצת יותר חדש ובהחלט מצאנו.
פורד מונדיאו 2004
לא בדיוק פרימיום, אבל הדור הקודם של המשפחתית הגדולה של פורד מציע עיצוב קלאסי נאה, רמת אבזור גבוהה, 6 כריות אוויר, נוחות מצוינת והתנהגות כביש מופתית. גם המנוע בנפח 2 ליטרים המפיק 145 כ"ס אמנם לא ניחן במאגרי כוח בלתי נגמרים אבל בהחלט מספק קצב תנועה מרשים. יתכן שזו צריכת הדלק הדי גבוהה של המונדיאו או מוניטין אמינות לא משובח שדבק בה שהביאו לחוסר פופולריות שלה בשוק המשומשות (למרות שאת אותם המכלולים בדיוק אפשר לפגוש גם בגרסאות הבכירות של הפוקוס שדווקא זוכות להצלחה יחסית בשוק המשומשות).
חוסר פופולריות זה מאפשר לכם, בשילוב עבר בציי רכב, לשים את היד בקלות על מונדיאו במצב טוב ממודל 2004 ועם קצת מזל ומיקוח אולי אפילו מ-2005 בלא יותר מ-30 אלף שקלים.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
אלפא 156 2001
ללא ספק, עד להחלפתה על ידי ה-159 היפהפיה אפילו יותר, ה156 הייתה אחת ממכוניות הסדאן היפות שהסתובבו על הכבישים. העיצוב שמשלב בין ספורטיביות לאלגנטיות יחד עם האופי האיטלקי החם של אלפא, הנאה מנהיגה, מנועים בהספקים של בין 165 ל-200 כ"ס וללא יותר מדי בעיות אמינות ביחס לאלפות משנים עברו מעמידים היום את ה-156, גם כשהיא בת עשר, כאחת האופציות המעניינות והמרגשות לנהיגה שהסכום שהקצבנו יכול לספק לנו.
המחיר נקבע יותר על פי רמת התחזוקה של הרכב ולא רק לפי שנת היצור. אנו ממליצים לבחור באחת אפילו מעט ישנה יותר שטופלה באהבה על ידי אלפאיסט אמיתי, להתכונן ליהנות מהדרך ולהיות מוכן לקפריזות משונות מדי פעם.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
אודי A6 2001
הדור הלפני-קודם (הדור החדש הוצג לפני מספר חודשים) של המכונית שמשמשת את שרי ישראל, ה A6, היא מכונית סאלון בסגנון גרמני המציעה מגוון מנועים בהספקים של בין 115 לגרסת הדיזל ל-455 כ"ס בגרסת מנוע וי 8 בנזין ומתפארת גם בהתנהגות כביש טובה, נוחות, אבזור ואפילו צריכת דלק לא גבוהה בחלק מהדגמים (1.8 טורבו בנזין המפיק 150 כ"ס למשל). גם היום העיצוב שלה נראה עדכני ומודרני אך יש לשים לב להקפדה על טיפולים. הזנחה עלולה לגרור קלקולים וצורך בחלפים יקרים מאוד.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס
ג'יפים
איסוזו טרופר 2000
שנות התשעים היו שנים של פריחה בנישת רכבי השטח בישראל. העלייה ברמת החיים, הסרת החרם הערבי והגעתם של מותגי רכב חדשים לארץ הביאה היצע נרחב לעם בציון שרכש ג'מוסי שטח גם כמפלט מס.
מתוך הבנה שאם יוצאים לשטח רצוי לעשות את זה עם כלי צעיר ואמין יחסית צמצמנו את הבחירה שלנו למכוניות שיוצרו במילניום הנוכחי ובין מכוניות כמו יונדאי גאלופר (גרסה קוריאנית לדור הראשון של המיצובישי פאג'רו משנות השמונים), לדייהטסו טריוס וקיה ספורטאז' בחרנו באיסוזו טרופר.
הטרופר יוצר בגרסאות מרכב קצר וארוך עם 7 מקומות ישיבה. הוא הציע רמת פאר גבוהה, נוחות ויכולת עבירות טובה מאוד בשטח.
בנוסף אצל משפרי הרכב בארץ אפשר למצוא שלל שדרוגים שיכולים להפוך את רכב השטח הגדול לחיית שטח אמיתית.
הדגמים המוקדמים משנות התשעים נהנו מאמינות טובה למדי (במיוחד דגם הבנזין) כשבשנת 1999 איסוזו הציגה מנוע דיזל חדשני ביותר לאותם ימים שהפיק 159 כ"ס והחליף את מנוע הדיזל העצל ששימש את הטרופר עד אז. המנוע בהחלט היה מרשים מאוד בעוצמתו אך גם התגלה כבעייתי וסבל ממחלות ילדות רבות שהביאו להחלפת מנועים רבים עדיין בתקופת אחריות היצרן. כיום מרבית מנועי הדיזל עברו שדרוג והם מציגים אמינות סבירה, דגם הבנזין מצוין אבל צמא מאוד לדלק.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאסגג נפתח
פורד אסקורט קבריולט 1996
למרות תנאים אידיאליים והרבה ימים שטופי שמש שמתאימים לנסיעה טופלס, מעט מאוד מכוניות פתוחות נמכרו בארץ במהלך השנים ולכן גם ההיצע בשוק המשומשות דל למדי.
כל הדגמים נטולי הגג שנמכרו כאן ממודלים שאחרי שנת 2000 לא עומדים במסגרת התקציב שלנו ועל כן יש ללכת אחורה לאמצע שנות התשעים כדי לחפש אופציה לנסיעה נטולת גג.
ההיצע נקודתי ויש לזכור שחלק גדול מהמכוניות הפתוחות החליפו ידיים רבות ולא נשמרו במצב מי-יודע-מה. המחירים בכל מקרה די אטרקטיביים. כך למשל אפשר למצוא רובר 216 קבריולט משנות היצור 1994-1997 במחירים בין 14 ל-22 אלף שקלים, פורד אסקורט פתוחה מהשנים 1994-1996 (16-19 אלף שקלים), גרסה נטולת גג של הדור הראשון של הפיאט פונטו מהשנים 1995-1997(10-19 אלף שקלים), פולקסווגן גולף קבריולט מראשית שנות התשעים (18-25 אלף שקלים) ואפילו אמריקאיות כמו פונטיאק סאנבירד ושברולט קוואליר נטולות גג מהשנים 1992-1997 (22-30 אלף שקלים).
רודסטרים ספורטיביים כמו ב.מ.וו. Z3, רובר MGF וכמובן מאזדה MX5 שומרים על מחיר גבוה בהרבה אפילו בשנתונים נמוכים.
ליווי לכל אורך התהליך. מינה יולזרי ועדה אטיאס