הן מחכות לכם - שורות ,שורות בגוון כסוף
קבלו את ההמלצה שלנו: כשאתם קונים מכונית משומשת רכשו אותה מאדם פרטי, מיד ראשונה כמובן, עדיף מרופא, אולי בעצם רופאה, בפנסיה, שלא נוסעת בכלל, ו... כמובן אחת שיש לה חניה מקורה.
כן, אין ספק, זו ככל הנראה תהיה קניה מוצלחת יותר מאשר לרכוש את המשומשת שלכם מליסינג. אבל אם נשאיר רגע את האוטופיה בצד, יחד עם שלל ה"מבינים ברכב" המייעצים לא לגעת ב"יד ראשונה מליסינג" ונסתכל למציאות התחבורתית במדינה בה אנו חיים, בה כ70 אחוז מהמכוניות החדשות (ואחוזים גבוהים יותר בקטגוריות המשפחתיות) מתחילות את חייהן על הכביש בדרך כזו או אחרת בליסינג על סוגיו השונים מליסינג תפעולי דרך ליסינג מימוני, יבש, רטוב ושאר ירקות, נבין שאין מנוס, כנראה, שביום מן הימים מישהו מבין מקורבינו או אולי אפילו, שומו שמיים, אנחנו, נפתח מערכת יחסים עם מכונית משומשת עם עבר בליסינג
רכב עם עבר בליסינג -נבלה שחוטה או מציאה גדולה?
למה בעצם זה כל כך רע? הרי מכוניות הליסינג מוצמדות לעובדים מהמעמד הסוציו-אוקונומי הבינוני עד גבוה, רובם אפילו אנשים מיושבים בדעתם, חלקם אף חיים חיים בורגניים הכוללים אישה, 2.2 ילדים, בית בפרברים וכלב או חתול. האם כל המעטפת הזו היא בעצם הסוואה לעוד ועוד נהגי מרוצים שיוצאים באישון ליל עם המאזדה 3 להשחיז את הפניות בכביש ערד - סדום כאילו היו מיכאל שומאכר, ובסופי שבוע חורשים את השטח ומדמיינים שהסיטרואן C4 עם מדבקת ההייטק שלהם למעשה צבועה בצבעי רד-בול והם לא פחות מסבסטיאן לאוב שזכה השנה בתואר אליפות העולם בראלי זו השנה השישית ברציפות.טוב, סביר להניח שלא, אבל השילוב הקסום הזה של רכב חדיש וזמין, דלק חופשי והחופש מהצורך למכור את המכונית ביום מן הימים בהחלט מביא חלק נכבד ממקבלי הטבת הרכב הצמוד לנצל את שווי השימוש שלהם עד תום.
מכירות טוב את הארץ - כשהדלק חופשי אין סיבה לא לקפוץ לארוחת בוקר בים המלח | תמונת AVI:
אור גץ, חדשות
אגדות אורבניות מספרות על אנשים תושבי המרכז שקופצים לארוחת בוקר בים המלח, לא מפספסים סייל נטול מע"מ בקסטרו באילת ובאופן כללי לא מחמיצים אף הזדמנות לצאת אל הכבישים. נוספים לכך דיווחים של ג'יפאיים אמיתיים שבאמתחתם סיפורים מסמרי שיער על מפגשים הזויים בשטח עם רכבים משפחתיים למראה שבעזרת אותה מדבקה קטנה על הכנף האחורית מפגינים יכולות שטח מרשימות. בנוסף, אמנם אף אחד לא מאיץ בכוונה לתוך רכב אחר, קיר, עץ או מדרכה אך השימוש האינטנסיבי והתודעה שלא יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של תאונה בהחלט מעלים את אחוזי המעורבות של רכבי ליסינג בתאונות דרכים.אם לכל האמור נוסיף גם את העובדה שמרבית חברות הליסינג לא מבטחות את צי המכוניות שלהן בביטוח מקיף ולכן משתדלות לחסוך ככל האפשר בעלות התיקונים אחרי תאונות וגם מסתפקות בתחזוקה שוטפת מינימאלית נבין שאולי בכל זאת יש משהו בעצה שקיבלתם, אותה עצה שגרסה שלא כדאי לגעת ברכב עם עבר בליסינג.
>> צרפתיה מתבגרת - רנו מגאן II משומשת - לקנות?
רכב מודרני במחיר מציאה
מצד שני, כיוון שחברות הליסינג, בניגוד לקונה הפרטי, שילמו סכום נמוך משמעותית (בין 10 עד 40 אחוזים) מהמחירון הרשמי על הרכב כחדש ומכיוון שכבר הרוויחו עליו בכל תקופת החכירה ניתן היום לקנות שלל מכוניות, משומשת היטב אמנם, אבל בכל זאת רק בנות שנתיים וחצי במחיר של סביב חמישים אחוז ממחירן כחדשות וזול לעתים בעשרות אלפי שקלים ממחירה של מכונית מקבילה הנמכרת ע"י אדם פרטי. הדילמה מה להעדיף, מכונית מבעלות פרטית בת 4 או 5 שנים או מכונית מודרנית יותר עם מפרט בטיחות נרחב (מרבית מכונית הליסינג מצוידות ב6 כריות אוויר ואבזור בטיחות נוסף) בת שנתיים וחצי היא בהחלט לא פשוטה.ללא ספק, מאחורי חלק מהמכוניות הנוצצות בכסף מטאלי המוצעות לכם במגרשי המכירה מסתתרות נבלות שחוטות שעל אף גילן הצעיר כבר מזמן היו אמורות לסיים את התפקיד שלהן, לפחות במצב הצבירה הזה, על פני הכדור, אך מאידך ממתינות שם גם הרבה מועמדות שללא כל ספק אפשר לקחת הביתה בלי להתבייש.קבלו באהבה כמה טיפים ממומחי מאקו רכב שיעזרו לכם לרכוש מכונית מליסינג ולהישאר בחיים.אמנם בהחלט נוח ואפילו רצוי להיעזר במכר מבין ברכב שיבוא אתכם ויעזור לכם בכל תהליך הקניה אבל גם בלי עזרה ובלי תואר במכונאות או קריאה אובססיבית של אתרי רכב כל אחד מכם או מכן יכול ללמוד הרבה על כל מכונית בעזרת שימוש ביכולות שיש לכל אחד מאיתנו.מרחוק כל המכוניות נראות בסדר, אבל מבט מדוקדק יוכל למד אותנו לא מעט על מה שהרכב עבר. שלב הבדיקה הויזואלית הוא חשוב ביותר וחשוב שתשקיעו בו מספר דקות.
השתמשו בעיניים שלכם
כלל ראשון וחשוב - רכב רואים רק ביום, עדיף בשמש. אמנם יהיה לכם חם אבל פחות פריטים יוכלו להסתתר מעיניכם. בשלב ראשון הסתכלו על הרכב ממספר זוויות. נסו לראות אם אתם מזהים הבדלים בצבע בין החלקים, לעיתים ההבדלים יבלטו יותר מזוויות מסוימות, לעיתים מדובר בהבדלי גוון או הבדלי ברק, יתכן גם שהרדידים של האפקט המטאלי יראו שונים. בכל מקרה מהמפעל הרכב יצא כשהוא צבוע בצורה אחידה. גיליתם הבדלים? הרכב עבר תיקונים וצביעה.נסו להסתכל גם על משטחי הפח הצדיים מזווית קהה. אם השתקפות הסביבה בצבע היא אחידה יש להניח שהחלקים המורכבים ברכב מקוריים או שהוחלפו. במידה ותחזו בהשתקפות גלית יש להניח שעל הפנלים בוצעו עבודות פחחות. בדקו גם את המרווחים בין חלקי הפח השונים במידה והם לא אחידים יש להניח שהם כבר עברו טיפול זה או אחר.
ממחיר המחירון יש להפחית את העבר בליסינג והקילומטראז' הגבוה | צילום: נעם וינדבעוד שפחחי הרכב משתדלים להחזיר למכונית מראה חיצוני מרשים, מבט מעמיק יותר בחלקים פנימיים כמו קורות וספים יכול ללמד אתכם המון. פתחו את הדלתות ובחנו את הספים וקורות הרכב. אם משהו נראה לכם חשוד הסתכלו בצד השני לשם השוואה. בדקו גם בתא המטען ובתא המנוע - פתיחה או סגירה לא חלקה יכולה לרמוז לתיקונים ומתיחות. הרימו את השטיח בתא המטען והסתכלו על הפח החשוף בתא המנוע, הסתכלו על פח החזית ובמיוחד על קורות השלדה משני צדי המנוע. גם אם אתם לא מבינים הכי גדולים, אחרי בדיקה כזאת המוכר יסיק שאתם יודעים על מה להסתכל. בשל חיבתם הידועה של נהגי הליסינג לטיולי שטח מאוד כדאי לא להתעצל, לשכב על הרצפה ולהציץ במספר מקומות אם יש מעיכות ונזקים למרכב התחתון ולרצפת הרכב.
לאחר סיום הבדיקה החיצונית הכנסו אל הרכב ושוב השתמשו בראש ובראשונה בעיניים שלכם. פנים של מכונית בת שנתיים וחצי צריך להראות במצב כמעט חדש. במידה שאתם רואים ריפודים בלויים, פנלים מתפרקים וכפתורים או מתגים שבורים כדאי שתפנימו – הרבה עברו על המכונית הזאת.אם המכונית בסך הכל עושה רושם חיובי זה הזמן לצאת לנסיעת מבחן קצרה.
צאו לנסיעת מבחן
אמנם סיבוב מסביב לבלוק זה לא בדיוק מבחן דרכים ממצא אבל גם בנסיעה הקצרה הזאת אפשר ללמוד לא מעט על הכלה המיועדת. שימו לב לרעשים הבוקעים מהמנוע ונסו לראות האם הוא פועל בצורה עגולה ואחידה. אחרי שתבחנו את תקינותו של אבזר מציל החיים המכונה גם מזגן, כבו אותו ואת מערכת השמע ופתחו חלונות. נסו לאתר רעשים או קירקושים שונים האיצו והרפו בחדות מדוושת התאוצה. במידה והתגובה היא קופצנית יתכן שיש בעיה בתושבות המנוע או הגיר (2 תקלות שאין שום סיבה הגיונית להופעתן ברכב חדש למדי) זה הזמן להפגיש את הרכב עם פסי האטה ומהמורות כביש ולראות איך הוא מתנהג, כמו גם לבדוק את שלל מערכות הרכב. דווקא נסיעה עירונית עם הרבה עצירות והאצות תוכל בדרך כלל ללמד אתכם יותר מאשר שיוט ב100 קמ"ש בנתיבי איילון. טוב, אולי זה נשמע לכם כמו מבדקים מפרכים לסיירת אבל אין שום סיבה שלא תשקיעו כמה דקות, לפחות כמו הזמן שאתם מתלבטים אם לרכוש איזה בגד בחנות אופנה, במכונית הבאה שלכם, הרי בכל זאת מדובר בקניה בעשרות אלפי שקלים. אם בסופו של דבר החלטתם שיש מקום לשקול מערכת יחסים ארוכת טווח זה הזמן להתקדם לשלב הבא.אל תביישו לשאול שאלות ברורות באשר לעברו של הרכב. האם ואיזה תאונות היו ברכב, אתם גם יכולים לעמת את מוכר הרכב עם שלל הממצאים שגיליתם בבדיקה שערכתם קודם ושימו לב היטב במיוחד לתגובות שלו. אמנם יש להניח שהוא ינסה למזער את משמעותם של האירועים שהותירו חותמם למחוזות של "מכת פגוש לפגוש" או "רק בורג שצריך לחזק" אבל אופי תגובתו יוכל ללמד לא מעט על מה שהוא מנסה להסתיר.במידה והמוכרן יטען שהרכב אמנם מליסינג אבל למעשה היה בבעלות פרטית בליסינג מימוני דרשו לראות מסמכים. אם אין למוכרן מסמכים המעידים אחרת יש להניח שהרכב הוא מליסינג תפעולי.
ככל שתראו מבינים יותר כך יבין שאתכם אי אפשר לסבן בקלות ובמקרה שלכם, במידה והוא לא יספק תשובות ברורות, לא תהיה עסקה.
השתמשו בעיניים שלכם - בדיקה ויזואלית יכולה לגלות לא מעט פרטים נסתרים | צילום: נעם וינדלא לוותר על בדיקת קניה
אפילו אם אתם מרגישים מבינים גדולים כדאי, בכל זאת, להשקיע כמה מאות שקלים ולקחת את הרכב לבדיקה במכון בו יש עובדים הבודקים עשרות מכוניות מדי יום וציוד ייעודי. הקפידו לא להסתפק בטופס בדיקה שחלק מחברות הליסינג מכינות מראש. השתדלו גם לעשות עבודת הכנה ולברר איזה מכוני בדיקה יש באזור של מגרש המכירה אליו אתם הולכים. בשלב ראשון שאלו את נציג המכירות איפה עושים כאן בדיקה ולאחר שהוא יגיד שם של מכון (אליו מין הסתם הם שולחים מאות רכבים בחודש ובשל כך זוכים לדוחות "סלחניים"), דרשו ככל הניתן ללכת למכון אחר בסביבה.אמנם מכוני הבדיקה מחויבים לאמינות וקשה להניח שיעלימו פרט משמעותי מעברה של הכלה המיועדת אך בהחלט יתכן שיצניעו את משמעות חלק מהממצאים.
לסיכום, כמו בכל תחום, אין בחיים מציאות - מה שאתה משלם הוא מה שאתה מקבל ואין ספק שרכישת מכונית מחברת ליסינג מצריכה יתר תשומת לב ופשרות מסוימות, אבל מצד שני גם מציעה לכם, אם תשתמשו בצרור העצות שלנו, ליהנות מעסקה מתקבלת על הדעת בסכום שעד לפני מספר שנים לא היה מאפשר לכם לשים את היד על בת לוויה צעירה ומעודכנת.
המון מכוניות, האם ניתן למצוא כאן את האחת? | צילום: נעם וינד