300 קמ"ש על עיוור | צילום: נעם וינד מבין שלל ההמצאות והחידושים שכבשו את האנושות מאז תחילת המאה ה-20 אין ספק שהמהפכה המוטורית והפיכת כלי הרכב לאמצעי תחבורה יעיל, אמין וזול יחסית שינו את פני כדור הארץ ואת הדרך בה אנשים חיים.
אמנם אין עוררין באשר למרכזיותם של כלי הרכב בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו, אבל ללא ספק ההשפעה של המהפכה המוטורית על חייהם של נכים ואנשים עם מוגבלויות הייתה אפילו גדולה יותר, שחררה נכים רבים מהתלות באחרים והעניקה להם עצמאות כמעט מוחלטת.
עם זאת, למרות שלל המיתקונים והאבזרים המיוחדים שמאפשרים לבעלי נכויות שונות ולעיתים די קשות להשתמש באופן חופשי במכוניות נראה שייקח עוד זמן, לפחות עד שכלי רכב אוטונומיים הנעים בעצמם יעלו על הכבישים, עד שגם אנשים עיוורים יוכלו ליהנות מיתרונות התחבורה האישית.
אבל מסתבר שהמגבלה הברורה הזו לא מונעת מעיוורים לחלום על מכוניות, נהיגה ואנדרנלין. קחו למשל את מייק ניומן בן ה-52 ממנצ'סטר שביום יום עבד עד לאחרונה כמנהל בנק ובסופי שבוע אוהב להמצא קרוב ככל האפשר לכלי תחבורה מהירים.
בשלב מסוים ניומן הרגיש שהגיע הזמן לאחוז בהגה ולאחר כמה ניסיונות מוצלחים במסלול סגור עם מדריך אמיץ במושב הנוסע, ניומן החליט שהוא רוצה לקחת את יכולת הנהיגה שלו צעד אחד קדימה ולקבוע שיא גינס כנהג העיוור המהיר בעולם.
ב-2003 ניומן הגשים לראשונה את החלום שלו ונכנס לספר השיאים לאחר שנהג ביגואר במהירות של 226 קמ"ש. ב-2008 ניומן איבד את מקומו בספר לאחר שהשיא שקבע נשבר על ידי עיוור בלגי שנהג בדרום צרפת בלמבורגיני גייארדו.
ניומן לא התרגש במיוחד והחליט לקבוע שיא חדש בהקדם האפשרי. המטרה נקבעה על מהירות של 200 מייל (321 קמ"ש) ולצורך המשימה גויסה באוגוסט 2010 מכונית ספורט קיצונית מתוצרת מותג הבוטיק האנגלי קיטינג, אך במהלך ההכנות למקצה בזמן שמאחורי ההגה ישב בעל הרכב היא החליקה והוחלט כי היא מסוכנת מדי לשימוש על ידי ניומן.
אך זוטות שכאלו בוודאי לא יעצרו את העיוור הנחוש. ניומן לא אמר נואש ובתוך שעות ספורות נמצא רכב חילופי בדמות ניסאן GT-R. המקצה התחיל מצוין ולמרות שבתיאוריה המכונית הסופר ספורטיבית של ניסאן הייתה אמורה להגיע למהירות היעד, תנאי הדרך על החול הכבוש בחוף לא אפשרו לניומן להגיע למהירות של יותר מ-275 קמ"ש ולקבוע שיא חדש. הוא עוד יפתיע עם שיאים נוספים
באותה שנה זמר הפופ הטורקי העיוור מטין סנטורק ניסה אף הוא לקבוע שיא מהירות חדש לעיוור והצליח לנהוג בפרארי F430 במהירות של לא פחות מ-291 קמ"ש.
מנהל הבנק לשעבר לא אמר נואש ולאחר שהגשים כמה חלומות מוטוריים נוספים (כולל קביעת שיא גינס לטיסה של אדם עיוור) החליט לפני מספר ימים לנסות לזכות שוב בשיא המהירות הקרקעי כשהפעם נבחרה למשימה גרסת GT2 הקיצונית של הפורשה 911.
גם הפעם ניומן לא הצליח להגיע למהירות היעד של 200 מייל אך הצליח לנפץ את שיאו של סנטורק מ-2010 תוך שהוא קובע מהירות של 299 קמ"ש.
"זה היה מאתגר, כי פני השטח מאוד קופצניים", ציין ניומן. "למרות שמדובר בכביש סלול שנראה במצב טוב כשנוסעים עליו בכזו מהירות מתגלות בו המון מהמורות".
ניומן מתאר: "במקצה האחרון הרגשתי שעשיתי את זה, עוד לפני שצוות הסיוע צרח בהתלהבות בקשר. הכל עבד נכון וכאשר הייתי בהילוך שישי ידעתי שאני נוסע מהר מספיק".
ניומן, שנולד עיוור, החליט לאחרונה לעזוב את עבודתו המסודרת ולהקדיש את חייו לקירוב אנשים עם מוגבלויות לספורט המוטורי.
במסגרת המאמצים הללו ניומן עובד בארגון צדקה ואחראי על פרויקט שאפתני לבניית עשר מכוניות מסלול מותאמות במיוחד לנכים בכלל ולעיוורים בפרט שיהיו מצוידות בבקרי יד לנכים בכיסא גלגלים ובמערכת היגוי ודוושות כפולה שתאפשר גם לעיוורים לנהוג בפול גז בביטחון, כשמדריך מיומן ורואה נמצא לידם. "אני מקווה שהמכוניות הללו יאפשר לנכים לחוות בבטחה את האדרנלין והריגוש שאני מרגיש בכל פעם שאני אוחז בהגה של מכונית".
פועל להכשרת רכבי מרוץ לעיוורים