גל שחם ניצח בקטגורית רכבי השטח | צילום: דנה רודיץ', יחסי ציבור חוק הספורט המוטורי המאשר, באופן חוקי, קיום מרוצים בישראל נמצא איתנו כבר זמן מה ומרוצים רשמיים יותר או פחות, עם או בלי קהל, כבר בהחלט מתקיימים מעת לעת במחוזותינו.
אולם למרות היציאה מהמחשכים, אין ספק שעד כה כל העסק מתנהל בעצלתיים ועדיין לא תפס ממש תאוצה כפי שניתן היה לצפות עם סבבים שנתיים מלאים של מרוצים בקטגוריות שונות, כמו למשל בימים הרחוקים של מרוצי הראלי-קרוס באשקלון, באר שבע ועפולה בשנות ה-80 של המאה העשרים.
שניים וחצי עשורים מאוחר יותר, בסוף השבוע האחרון באילת, נרשמה פיסת היסטוריה קטנה כשסבב הראלי ספרינט, הממשיך הרוחני הקרוב ביותר לראלי-קרוס של אשקלון, ציין סיום עונה מלאה בת 5 מרוצים שהתקיימו (נוב' 12 עד דצמ' 2013) במסלולי עפר שונים החל מקצרין בצפון, עבור דרך הפארק הצפוני של ערד (פעמיים במסלול שונה כל פעם) ועד לסיום בצמד מרוצים בסופ"ש האחרון. האירוע בסוף השבוע באילת כלל 2 סבבים יום אחרי יום שאורגנו ע"י חברת מסלולים בשיתוף התאחדות נהגי המרוצים בישראל, IRDA , במסלול שאורכו 3.2 ק"מ הסובב את הלגונה הצפונית של אילת.
כ- 40 נהגים ונווטים ובתוכם גם נהגת אחת נרשמו למרוצי סיום העונה באילת, ב-6 קטגוריות שונות. זאת מתוך כ-50 צוותים שלקחו חלק במרוצים השונים במסגרת האליפות של עונה זו.
קטגורית ה-RZR נותנת ביטוי ליכולת של הנהג ליד ההגה | צילום: דנה רודיץ', יחסי ציבורהמרוצים, כאמור, כללו 6 קטגוריות שונות:
קטגורית ה- RZR CUP 800. המיועדת לטרקטורוני SBS זהים וללא שיפורים, מאפשרת השתתפות במרוצים מבלי צורך להכין רכב מרוץ מקצועי במשך זמן רב ונותנת ביטוי ליכולת של הנהג ליד ההגה.
ביום התחרויות הראשון בסיומו של קרב מותח היה זה אדר מלמד מצוות "sparco" ישראל שקבע את הזמן המהיר ביותר בתחרות.
את המקום השני תפס רפי מזרחי, שעושה את צעדיו הראשונים בספורט. שלישי סיים מור מגידיש, משאיר את המאבק על האליפות פתוח עד השנייה האחרונה. ביום השני להפתעת כולם, רפי מזרחי הראה שהוא לומד מהר והצליח לסיים ראשון, אדר מלמד סיים שני ואת המקום השלישי תפס גדי ביתן
רמי שוכטוביץ נאלץ לפרוש בשל תקלה בתיבת ההילוכים | צילום:
דנה רודיץ', יחסי ציבור
בקטגורית רכבי השטח הקלים T-3, המיועדת בעיקר לכלי רכב side by side משופרים, האליפות למעשה הוכרעה כבר לפני המרוץ והוענקה לתום בריל. עם זאת זה לא מנע מבריל להגיע ולהתחרות שוב, לקבוע את הזמנים הטובים ביותר ולשלוט במרוץ ביד רמה כשהוא מותיר את הקרב רק על המקום השני והשלישי פתוח. את המקום השני בתחרות תפס רוני פישמן, המתחרה על RZR 900 ובמקום השלישי סיים שחף מזרחי, על כלי דומה.גם ביום התחרויות השני תמונת הפודיום נשארה זהה.
פול גז עד לקו הסיום | צילום: דנה רודיץ', יחסי ציבורבקטגורית רכבי השטח 4X4, נרשמו רק שני צוותים למרוצי סיום העונה, אולם כמו שכולם יודעים בספורט מוטורי חשוב גם לסיים את התחרות ולאף אחד לא מובטח הניצחון מראש. גל שחם צרף אליו לזיבר את אביתר מילר במרוץ בכורה ומולם התחרו דדי שפרונץ וגיא גוטליב עם המיצובישי פאג'רו T2 שלהם. בסיום 2 ימי התחרויות היו אלו שחם ומילר שניצחו, מותירים את דדי וגיא במקום השני, אבל עם הרבה הנאה וחיוכים.
היו גם רכבים מבניה עצמית | צילום: דנה רודיץ', יחסי ציבורקטגורית S-6 המיועדת למכוניות בעלות הנעה 4X2 עד 1600cc , נשלטת על ידי מכוניות "צרפתיות קטנות" מבית פיג'ו וסיטרואן ומהווה קטגוריית כניסה, במחיר הגיוני, לענף מרוצי הראלי והראלי ספרינט.
הקרב על האליפות היה אמור להתנהל בין אלון חלווה ודובי מילר עם הפיז'ו 106 S16 לבין עופר שוורץ עם 106 ראלי, אולם קרב אמיתי לא התנהל מכיוון שעופר סבל משבר בתיבת ההילוכים במכונית שלו עוד במקצי האימון, מה שהותיר אותו מחוץ לתחרות ופתח את הדרך למאבק בין אלון ודובי לצוותים האחרים. במקום השני סיים ניצן לוי, עם הסיטרואן AX ספורט ובמקום השלישי היה זה טוני בורשטיין עם פיג'ו 206. לאחר שהבטיח את תואר האליפות, אלון חלווה צירף ביום התחרויות השני לנוהגים ברכב את לירון בן-ארי כנהגת שנייה – נהגת המרוצים היחידה כיום בישראל. במקום השני בקטגוריה סיים, שוב, ניצן לוי, מוכיח כי כוחה של הסיטרואן שלו עדיין במותניה ובמקום השלישי היו אלו הפעם אורי כהן ואופיר ליפז עם ה-106 ראלי הלבנה שהתגברו על שלל התקלות בכדי לקבוע זמן מהיר ולהביא גביע הביתה
בקטגורית S7 המיועדת לרכבי הנעה כפולה עם שיפורים מוגבלים לא היה מאבק אמיתי על האליפות ולו רק לנוכח העליונות הבולטת אותה הפגין רמי גדיר עם הסובארו אימפרזה WRX הכחולה שלו לאורך כל העונה. גדיר ניצח גם בשני מרוצי הסופ"ש בצורה משכנעת, שני סיים במרוץ הראשון ג'קי זית הוותיק עם המאזדה 323 GTX כפולת ההנעה והמוגדשת ובמקום השלישי סיים ויקטור קוחניצקי עם הסובארו אימפרזה הכתומה, לאחר שסבל משפע של תקלות לאורך כל היום ולמרות זאת לא ויתר והצליח לקבוע זמן תחרותי ביותר.
במרוץ השני גדיר כאמור ניצח ולמקום השני הגיעו גבריאל בוזגלו וגידי כרונין עם הסובארו אימפרזה בחסות "מסלולים" ו-"sparco" ושלישי סיים, כמו ביום התחרויות הראשון, ויקטור קוחניצקי.
קטגורית S8 הבכירה בתחרות, בה משתתפות כפולות הנעה משופרות לעייפה כמו סובארו אימפרזה STI ומיצובישי לנסר איבו, ניפקה כרגיל שלל מתח עד לשנייה האחרונה.
ביום התחרויות הראשון היו אלו חמדה עודה, חוסאם עבדל-האני ונדב ירון שניהלו את כל הזמן מאבק עיקש, אך ב"מאני טיים" רמי שוכטוביץ, שסבל מבעיה בתיבת ההילוכים של המיצובישי איבו שלו, הצליח לנפק הקפה מהירה מאד ולקטוף את המקום הראשון. שני סיים חוסאם עבדל-האני עם האימפרזה שהוכנה על ידי יובל מלמד וצוות "sparco" ישראל ושלישי נדב ירון.
כמו במותחן טוב, ההכרעה על קרב האליפות בקטגוריה הבכירה נשארה פתוחה עד למרוץ האחרון ולכולם היה ברור שזה לא הולך להיות קל לקטוף את התואר במסלול המהיר. הדרמה החלה כבר במקצי האימון כאשר רמי שוכטוביץ שסבל מתקלה מתמשכת בתיבת ההילוכים, פרש מהתחרות עוד בטרם הספיק לקבוע זמן תחרותי, ולמעשה יצא מתמונת המאבק על האליפות.
הבטחה ל-18 מרוצים בשנה הבאה | צילום: דנה רודיץ', יחסי ציבורהפרישה של שוכטוביץ השאירה את הקרב על המקום הראשון בין חמדה עודה עם האימפרזה השחורה וקובי כהן ושי אסרף עם האימפרזה הכחולה. בסופו של דבר היה זה חמדה שלחץ חזק לאורך כל היום, קבע זמנים מהירים, מיקם את עצמו בראש הטבלה וזכה בתואר אלוף ישראל לעונה זו.
במהלך טקס חלוקת הגביעים רון חכים מנכ"ל מסלולים הצהיר כי "הוא שמח לחתום עונת מרוצים מלאה ראשונה", אך לא הסתפק בכך והוסיף "כבר בתחילת שנת 2014 חברת מסלולים בשיתוף עם התאחדות נהגי המרוצים בישראל תקיים מרוצים, ומהלך השנה הבאה מתכוונים לא פחות מ- 18 מרוצים שיעלו את קרנו של הספורט המוטורי בישראל".
>> סיפורו של הספורט המוטורי בישראל