בעוד כמאה ימים, בסוף השבוע שיפתח את חודש דצמבר, בעיר הדרומית אילת, צפוי להתקיים אירוע שעשוי להפוך לציון הדרך, אולי המשמעותי ביותר עד כה בתולדות המוטוריקה הארץ ישראלית – מרוץ הפורמולה הראשון בציון.
אחרי אלפיים שנות גלות, 63 שנות תקומה וכמה ניסיונות מוצלחים יותר או פחות לקיים מרוצים מסוגים שונים על אדמת ארץ הקודש חברת ההפקה BBM בבעלותו בועז מאירי, עם קרדיט מהעבר בארגון אירועים מוטורים כמו ליגת העבירות של יונדאי ומופעי ראווה של אלופי עולם ופעלולוני מוטוקרוס בהיכל הספורט ביד אליהו, ובצירוף רשימה ארוכה של שותפים ונותני חסויות מפוארים הכוללים משרדי ממשלה, עיריות וחברות ענק, מבטיחים שהספורט המוטורי שנרדף כאן במשך שנים עומד לצאת מהמחשכים לעידן חדש.
המארגנים משוכנעים שעם השקעה של כ-7.5 מיליון שקלים הפעם זה יהיה אחרת ובקרוב - אחרי שלבי מיונים הפתוחים לכל ובחירת נבחרת שתצא לקורס מרוצים בצרפת - נראה כאן על אדמה ישראלית מרוץ מאורגן, חוקי, עם כל האישורים והביטוחים הנדרשים ועל מסלול אספלט של ממש, כמו בעולם הנאור.
לכאורה זה נשמע טוב, אפילו טוב מדי עד כדי כך שלא מעט אנשים המקורבים לתחום המוטורי בארץ לא באמת מאמינים שהאירוע יצא לפעול בסופו של דבר.
"קצת נראה לי משונה שמגיע בן אדם כמעט משום מקום ומחליט להתעלם מכל מי שמתעסק כאן בספורט מוטורי במשך שנים ופתאום סוגר בקלי קלות אירוע גרנדיוזי שכזה", הסביר לנו השבוע מ' (השם המלא שמור במערכת), המקורב לספורט המוטורי בישראל מזה שנים. "גם קצת משונה בעיני לבנות אירוע שלם סביב מרוץ של נהגים לא מנוסים", מתקשה מ' להבין. "אמנם אני סקפטי אבל בה בעת אני כמובן מאחל לו למיזם ולכל מי שרוצה לקדם כאן את הספורט המוטורי הצלחה גדולה".
אז מדוע הסקפטיות שולטת מזה שנים בתחושות העוסקים בספורט המוטורי ולמה בעצם עד עכשיו הספורט המוטורי בישראל לא הצליח לקבל לגיטימיות כמו בכל מדינה בעולם? והאם היו בכלל ניסיונות של ממש להפוך את אחד מתחומי הספורט הפופולרים ברחבי הגלובוס לאהוב גם כאן?
ימות המשיח הגיעו: מרוץ מסלול בישראלהמרוץ שלא רץ - גרנד פרי ישראל 1970
פרק הפתיחה בתולדות הספורט המוטורי הארץ בישר על התחלה גרנדיוזית: חיבור מעניין שנוצר בין ארגון מ.מ.ס.י הישראלי למארגני מרוצי מכוניות אירופאים מגרמניה הביא להעלאת הצעה לפיה ישראל תכנס לסבב המרוצים האירופאי היות שמזג האוויר החם בארץ מאפשר קיום תחרויות בתקופת החורף הקר באירופה.
הרעיון קרם עור וגידים במהירות ולאחר חיפוש של אתר מתאים לקיום התחרות היזמים איתרו מערכת כבישים חדשה שבדיוק נסללה באשקלון לקראת הקמתה של שכונת אפרידר בעיר.
היזמים עשו את הבלתי יאומן והצליחו להלהיב את כל הגורמים והרשויות ולתת אישורים ואף לסגור על תאריך בסוף נובמבר של שנת 1970 לקיום המרוץ.
סוף השבוע של המרוצים היה אמור להיות עמוס אקשן ולכלול הרבה נהגי מרוץ מקצועיים מאירופה שיתחרו בקטגוריות פורמולה-2, פורמולה-V וטורינג. בנוסף המרוץ כלל גם קטגורית ג'י.טי מיוחדת עבור נהגים ישראלים.
היוזמה הפכה למציאות ומספר ימים לפני המועד המתוכנן הגיעה לארץ כמות מכובדת של משתתפים מאירופה (כמה מהם לקראת פרסום עולמי גדול) אשר היו מצוידים במכוניות מרוץ מקצעיות לחלוטין ונעזרו בצוותים גדולים וקראוונים עם מוסכים ניידים ועמדות מנוחה.
אמנם הישראלים נראו מעט יותר חובבנים ביחס למתחרים מחו"ל, אבל גם בקרבם נרשמו כמה נהגים שלקחו את העניין ברצינות כמו מתאגרף העבר, ולימים רב ובעל אימפריית אופטיקה, רפאל הלפרין ז”ל (שהלך השבוע לעולמו) ועיתונאי הרכב אדוארד אטלר, יבדל לחיים ארוכים.
המרוץ תוכנן ליום שבת ה-21 בנובמבר אך ברגע האחרון אחרי שכל הצוותים והנהגים היו כבר בארץ החרדים נזעקו ועשו בלאגן גדול והפגנות סוערות בשל התוכנית לקיים את המרוץ בשבת. בסופו של דבר לאחר לחץ על המארגנים הגרמנים הוחלט לדחות את המרוץ לראשון.
יום המרוץ החל בצורה חלקה במקצי האימונים והמוקדמות. אמנם המסלול היה צר ולא פעם חול מהדיונות כיסה אותו ופגם בראות ובאחיזת הצמיגים, אך התוואי היה ארוך, מפותל ומאתגר והייתה תחושה של מסלול של ממש. בכל מקרה עיקר הבעיה לא הייתה טיב המסלול אלא הארגון סביב שהיה ברמה ישראלית טיפוסית וכלל הפרדה לוקה בחסר בין הקהל למסלול. הפרצה הזאת גרמה לקהל, לאחר שאחד המתמודדים הישראלים התהפך עם רכבו, להתפרץ למסלול. בהתחלה עוד ניסו המארגנים להשתלט על הבלאגן שנוצר אך ללא הצלחה ולאחר התייעצות הם החליטו לבטל את המשך המרוץ, לעזוב ולא לחזור לכאן.
הגרנד פרי באשקלון 1970 - המרוץ נדחה בגלל החרדים והתבטל בשל פריצת הקהל למסלולשנות השמונים - ימי אשקלון העליזים
היה זה בשלהי 1982. מגזין הרכב הציוני הראשון "טורבו" של רוני אהרונוביץ חגג שנה להיווסדו ובעיתון החליטו לעורר את תרבות המרוצים בישראל.
המגזין פנה לקוראיו והזמין אותם להשתתף במרוץ הישראלי הראשון. המועמדים זומנו ליום מיונים סודי שהתקיים על מסלול ההמראה הישן בעין שמר ובמסגרתו הנהגים נדרשו לבצע נסיעה מהירה במסלול סלאלום באמצעות מכוניתם הפרטית. למיונים הגיעו כ-200 נהגים.
15 נהגים העפילו למרוץ עצמו בעפולה בו, בדומה למרוץ פורמולה ישראל שמתארגן בימים אלה, המשתתפים קיבלו מהמארגנים מכוניות זהות לתחורת, רק שב-1982 לא היה מדובר במכוניות פורמולה חד מושביות מקצועיות אלא במכונית כביש סטנדרטיות בגודל מיני מסוג טלבוט סמבה שהושאלו לאירוע על ידי חברת השכרת הרכב באדג'ט. המרוץ עצמו התרחש במסלול מרוצי הסוסים בעפולה וזכה לעורר עניין בקרב צופים רבים.
חלפו עוד שנתיים במהלכם נוסד המועדון המוטורי הישראלי וביולי 1984, לאחר שהוחלט שבהתאם לתנאים בארץ מבחינת אפשריות להקמת מסלולים ומכוניות הזמינות יש להתמקד בשלב ראשון במרוצי ראלי קרוס, התקיים המרוץ הראשון על מסלול עפר בשדה תימן בסמוך לבאר שבע.
המסלול היה גרוע והמכוניות היו ערב רב - מגרוטאות שנלקחו ממגרשי הפירוקים והוכנו בהשקעה של שקלים בודדים ועד מכוניות מודרניות יחסית ומושקעות בחסות של ספונסרים. ההישג הגדול היה עצם קיומו של המרוץ שהראה שניתן לקיים בארץ מרוצים.
מאוחר יותר באותה שנה התקיים מרוץ נוסף במסלול מאולתר אחר ולא מוצלח בזכות עצמו בכניסה לאשקלון.
אמנם המהירויות לא היו גבוהות במיוחד, המסלול היה צר ולא אפשר עקיפות והמכוניות שכללו דגמים ותיקים כמו אלפא-סוד, פרינץ, סאאב ואסקורט לא הדהימו בביצועים אבל בסיומו היה ברור כי נמצא גרעין נלהב של משתתפים וגם של צופים כדי להמשיך לגלגל את הספורט המוטורי קדימה.
מספר חודשים מאוחר יותר, בחול המועד פסח של שנת 1985, נחנך באשקלון מסלול חדש שעתיד להפוך לבית של הספורט המוטורי בשנים הבאות. המסלול שנבנה בצורה מקצועית למדי בסמוך לטריבונת חול טבעית המשקיפה על כל תוואי המסלול אמנם לא היה סלול אך כלל נתיב רחב שנכבש היטב ואפשר נסיעה מהירה.
המסלול התחרותי והתחושה שהעניינים הולכים לכיוון הנכון הביאה נהגים נספים, חלקם עם תקציב גדול, להצטרף למרוצים ולהעלות את הרמה.
עונת 1986 מסתמנת בדברי הימים הדי קצרים של הספורט המוטורי בישראל כשיאה של תקופת הזוהר של הספורט המוטורי בישראל- מגזין הרכב "אוטו", שהוקם בראשית אותה שנה על ידי רוני אהרונוביץ שפרש מעריכת "טורבו" לקח חסות על ארגון המרוצים ובעלי הבית של המגזין דני פרומצ'נקו (ממשפחת עלית) ואיזי רוזוב (גיבור סברינה) השקיעו ממון רב בהכנת המסלול ושיפור התנאים לצופים ודאגו לארגון, לפרסום וגם לכמה אטרקציות מחו"ל שהפכו את יום המרוץ מחוויה למטורפים בלבד לאירוע נחמד של בילוי לכל המשפחה.
אבל למרות רונית ויגלר שהשתוללה בצד המסלול במכנסונים קצרצרים ודגל שחמט ועל אף הופעה של מכוניות מרוץ מרשימות מחו"ל את עיקר העניין סיפקו המקומיים כשקבוצת נהגים מוכשרים עם מכוניות שכבר התחילו להראות יותר כמו מכוניות ראלי של ממש סיפקו שלל אקשן ומאבקים על המסלול. גם עונת 1987 כללה 6 מרוצים והייתה מלאת אקשן ונהגים מוכשרים, צופים רבים ואורחים מחו"ל.
מרוצי ראלי קרוס משנות השמונים
סכסוכים פנימיים ואובדן הקהל
עונת 1988 התחילה סביר אבל דומיננטיות של כמה מתחרים שהפכו לבלתי מנוצחים כמו גם לא מעט מאבקים, לא על המסלול, בקרב חברי המועדון המוטורי הביאו לכך שהספונסרים של המרוצים החליטו להדיר את רגליהם מארגון המרוצים והפקתם, דבר שסימן את תחילת הדעיכה של ימי אשקלון העליזים.
אמנם פה ושם עדיין נראו מרוצים טובים כמו גם מכוניות חדשות ומושקעות אבל אין ספק שההתלהבות והזיק בעיניים של המתמודדים דעכו וגם ניסיון לנדוד למסלולים בבאר שבע ובעפולה לא הצליח להציל את ההדרדרות ואת נטישת המשתתפים והקהל.
מתוך חיפוש אחר דרכים להעיר מחדש את הספורט המוטורי הגווע החליטו במועדון המוטורי, בהחלטה שנויה במחלוקות, שהם שבעו ממרוצי הראלי קרוס והגיע הזמן להתקדם למרוצים במתכונת של ראלי.
ואכן המועדון ניסה לקיים מרוץ טיפוס גבעה באזור גבעת המורה ו-2 מרוצי ראלי באזור יער בן שמן.
אך בניגוד לראלי קרוס המתקיים במתכונות של מרוץ אחד נגד השני במסלול סגור ומאפשר לצופים לעקוב אחר הנעשה וליהנות מהרבה מאבקים ואקשן המרוצים במתכונת החדשה נערכו נגד השעון והצופים לא יכלו לעקוב אחר הנעשה מה שהוביל לנטישת הקהל המועט שעוד הגיע, עזיבת הספונסרים וצמצום מספר המשתתפים. בנוסף צצו עוד בעיות כמו גם קבלת אישורים מהמשטרה לקיום מרוץ וביטוח המכוניות המשתתפות והצופים.
וכך בכל ענות חלושה בשנת 1991 המרוצים שארגן המועדון המוטורי הישראלי נפסקו לצמיתות.
מרוץ בינלאומי ראשון בשטח ישראל
באוקטובר 1994, רוחות השלום נישבו באזורנו במלוא עוצמתן, ולרגע הייתה כאן תחושה של מזרח תיכון חדש גם בתחום המוטורי כשאחד מהסטייג'ים המיוחדים של ראלי הפרעונים הבינלאומי המתקיים בדרך כלל בשטחה של מצרים חצה את הגבול לשטחה של ישראל באזור תמנע.
התוואי היה מרשים, המכוניות היו מהצמרת העולמית ואפילו הקהל בצידו הישראלי של הגבול הגיע בהמוניו. אך למרות שהכל עבר ללא תקלות המארגנים של מרוץ הפרעונים כמו גם של מרוצים בינלאומיים אחרים לא שבו לישראל ב-17 שנים שעברו מאז.
הסרת החרם הערבי במחצית הראשונה של שנות התשעים הנחיתה בארץ מותגי רכב רבים שלא שווקו כאן בעבר ובמקביל לפופולריות העולמית, באותן שנים, של רכבי שטח גדולי מימדים גם בארץ ענף הג'יפאות חווה פריחה גדולה שעוררה בעקבותיה גם רצון לערוך מרוצים וניסיונות ראשונים לקיום כל מיני מסעות שטח תחרותיים החלו לצוץ מדי פעם.
במחצית השנייה של שנות התשעים ענף הקארטינג הגיע באופן רשמי לארץ ובסמוך לקיבוץ נחשונים הוקם מסלול גדול שהציע קורסי נהיגה בקארטינג.בהמשך הוקמו ברחבי הארץ עוד מספר מסלולים ובמקביל התארגנה ליגה מקצועית של קארטינגים מקצועיים ומהירים עם מנועי 2 פעימות. בתחילה הענף זכה לפופולריות עצומה אך חוסר עניין לצופים כמו גם קשיים כלכליים של מרבית המסלולים שנסגרו בזה אחר זה הביאו לדעיכתו המהירה של הענף.
מרוץ קארטינג בישראל
מרוצים במחתרת
גם המילניום החדש לא הביא עימו רוחות שינוי בתחום הספורט המוטורי לארץ הקודש ובעוד המשטרה מנהלת משחקי חתול ועכבר עם ארגוני ועמותות הנהגים שניסו לקיים מרוצים החליטו כמה מהם לעתור לבג"צ ולדרוש מבית המשפט להסדיר אחת ולתמיד את נושא המרוצים בארץ כמו שנהוג בכל מדינה מתקדמת בעולם וגם בלא מעט מדיניות פרימיטיביות בהרבה מישראל.
בג"צ מצידו גלגל את הנושא לכנסת, עברו עוד כמה שנים ובשנת 2005 הוגשה סוף סוף הצעה חוק להסדרת הספורט המוטורי בישראל.
מרוץ משנות התשעים
אך למרות שהצעת החוק הוגשה ב-2005 במשך שנים הכנסת לא קידמה את הנושא והספורט המוטורי נותר ללא תקנות שיסדירו את קיום המרוצים, מה שהביא למצב פרדוקסלי בו למרות שלכל ברור שספורט מוטורי אינו דבר עבירה ושבקרוב הנושא יוסדר בחוק ועל אף שהמרוצים שכן התקימו נוהלו ברמה גבוהה תוך הקפדה על בטיחות ותקנות בינלאומיות, המשטרה מצידה נהגה מדי פעם להגיע להפסיק מרוצים באמצע ואף להאשים את הנהגים בנהיגה מסוכנת ולהחרים את המכוניות שנבנו במקצועיות על פי סטנדרטים בינלאומיים בטענה שנעשו בהם שינויים שהופכים אותם למסוכנים מבחינה בטיחותית.
אך למרות רדיפות המשטרה כל אותה תקופה התקיימו בארץ אירועים מוטוריים על ווליום נמוך בעיקר בנישת השטח. אפשר לציין את ליגת העבירות המצליחה לשמור על יציבות וקיום עונות מרוצים באופן די רציף מאז שנת 2002 (עם כמה שנים הפסקה באמצע), בשנים האחרונות צריך לתת הרבה כבוד גם לליגת מרוצי הבאחה (סליחה מסעות...) המתקיימת בצורה די חלקה וגם בתחום הדו גלגלי יש לציין פעילות ערה במסגרת ליגת האנדורו.
מאבקי אגו, סכסוכים ואיבה בין הקבוצות השונות העוסקות בספורט מוטורי לא אפשרו לאחד כוחות ולפעול במשותף נגד התנכלויות המשטרה ולמען הפעלת לחץ בכנסת לסיום תהליך חקיקתו של חוק הספורט המוטורי ותחילת קיום מרוצים בצורה חוקית בישראל, לעיתים קבוצות שונות אף דאגו לידע את הרשויות ולחבל בכוונות של עמיתיהם לנסות לקיים אירוע.
אך למרות כל הקשיים במרץ בשנה שעברה נפל סוף סוף דבר בישראל והכנסת אישרה את חוק הספורט המוטורי, אמנם המתכונת הסופית שלו מאוד מסורבלת ומלאה בבעיות אבל כשמסתכלים על חצי הכוס המלאה אפשר לציין שסוף סוף אחרי כך הרבה שנים ניתן אישור לקיום מרוצים חוקיים בישראל.
גם בתחום הדו גלגלי נרשמת פעילות מוטורית ענפה | צילום: נעם וינדתוכנית להקמת פארק מוטורי גדול בדרום
לפני מספר חודשים נתבשרנו על יוזמה מפתיעה להקמת פארק מוטורי גדול על שטח של 320 דונם בדרום הארץ. הפארק שאמור לקום בהשקעה של 100 מיליון שקל יכלול מסלול מרוצים סלול באורך של 4.5 קילומטרים שיעמוד בכל התקנות הבינלאומיות, מתקני אימונים, מלונות ומרכז קניות ובילויים.
אגב, גם המיקום שנבחר להקמתו של המסלול באזור שדה תימן מהווה סוג סגירת מעגל שכן באותו המקום המועדון המוטורי הישראלי קיים את המרוץ הראשון בישראל לפני 27 שנים.
האם סוף סוף, לאחר שנים ללא מסלול ראוי, הספורט המוטורי בדרך הנכונה? קשה לדעת, אך לטענת היזמים הפרויקט אושר על ידי כל הרשויות, יוצא לדרך ויהיה מוכן בתוך שנים ספורות.
זה קורה! מרוץ פורמולה כאן בישראל
ובחזרה למרוץ שאמור להתקיים באילת בתחילת דצמבר ועימו פתחנו את הכתבה
חשוב להבהיר: לא מדובר במרוץ פורמולה 1 אלא במרוץ של מכוניות פורמולה רנו, המקבילות ברמתן למכוניות פורמולה 3. לא בדיוק הגלגלים של סבסטיאן פטל אבל בכל זאת מכונית מרוץ מודרנית, חד מושבית, קלת משקל ובעלת יכולות אחיזה פנומנליות המצוידת במנוע המפיק כ- 200 כ"ס שמזניק אותה למאה קמ"ש ב-3 שניות.
כפי שבוודאי שמתם לב המרוץ זוכה בימים אלה לחשיפה פרסומית נרחבת בשלל מדיות זה קורה בשלב מוקדם זה משום שבניגוד למרבית המרוצים בהם המשתתפים מגיעים להתחרות עם המכוניות שלהם או של ספונסרים בהשקעה של הון, מארגני פורמולה ישראל בחרו להזמין כל מי שרוצה וחולם להתחרות ולאחוז בהגה של מכונית מרוץ חד מושבית, גם ללא כל ניסיון במרוצים, להירשם למיונים שבסופם יבחרו המשתתפים שישתתפו במרוץ על חשבון המארגנים.
ההרשמה למיונים כאמור פתוחה לכולם וכרוכה בתשלום לא נמוך של 333 שקלים למשתתף. הנרשמים יוזמנו ליום מבדקים במהלך חודש ספטמבר שאמור להיות חוויתי ואינטנסיבי במכון וינגייט ויכלול בין היתר מבחני שליטה ברכב (ג'ימקאנה), מסלול קארטינג, סימולטור נהיגה וטייס, מבדקי כושר גופני, ראיון אישי ובדיקות רפואיות.
בתום כל שלבי המיונים יבחרו כחמישים נהגים אשר ימשיכו לשלב הבא שיכלול טיסה לקורס נהיגה אינטנסיבי בן שבוע באקדמיה הבינלאומית לנהיגה ספורטיבית בצרפת, הכל כמובן על חשבון חברת ההפקה של המרוץ.
בסיום הקורס נציג של איגוד הספורט המוטורי בינלאומי, ה-FIA, יבחן את המשתתפים ויתן להם רישיון בינלאומי לנהיגת מירוצים.
מרוץ הפורמולה של בוגרי הקורס צפוי להיות האירוע המרכזי בסוף שבוע מוטורי בתאריכים 2-3.12.11 שיתקיים באילת. המסלול מתוכנן להבנות במועד סמוך לתחרות בנמל של העיר ואמור להיות באורך של לפחות 1.5 קילומטרים. במקום גם מתוכננות טריבונות ללא פחות מעשרת אלפים צופים. בנוסף למרוץ הפורמולה באותו סוף השבוע מתוכננים עוד לא מעט אירועים מוטוריים על המסלול בנמל ובעיר כמו תחרות ומופע דריפטינג בהשתתפות אדם פרנק, אפרת הופמן ונבחרת אלופי הונגריה בהחלקה על הצד, מרוץ אופנועים של עמותת הכידונאיים ועוד ועוד.
"למדתי מלא מעט אירועים מוטוריים שהפקתי כאן במהלך השנים שבניגוד למה שחושבים יש לזה, כמו בכל העולם, קהל גדול גם בארץ. הבעיה היא שעד עכשיו זה לא הוגש לאנשים בצורה נכונה עם ארגון מדויק והפקה מתוקתקת", מסביר בועז מאירי, האיש שמאחורי המיזם. "פנינו למשרדי ממשלה ולחברות גדולות וכולם התלהבו והסכימו לשים כסף על ההפקה בגלל שהם מאמינים בה. בתי מלון בעיר שריינו אלפי חדרים לטובת האירוע ואני מאמין שזו תחילתו של עידן חדש בספורט המוטורי הישראלי”.
כאן בערוץ הרכב של mako אנחנו מברכים על כל יוזמה המנסה לעורר כאן את הספורט המוטורי ומייחלים למרוץ מוצלח.
- הסרטונים באדיבות אתר ישראמוטור - ספורט מוטורי ישראלי