למרות השם הקשר לפיג'ו 208 מסתכם בעיצוב בלבד לכל מי שעקב אחר ההכנות למרוץ הפייקס פיק השנה היה ברור לגמרי שצפוי להיות אירוע מרתק, אבל המציאות עלתה על כל דמיון. סבסטיאן לואב, שנחשב לנהג המרוץ המצליח ביותר בעולם עם תשע אליפויות רצופות בסבב אליפות העולם בראלי (WRC), חצה את קו הסיום ועצר את השעון על זמן סנסציוני של 8.13:16 דקות אשר ניפץ את השיא הקודם שנקבע רק בשנה שעברה על ידי רייס מילן ביותר מדקה וחצי.
כדי להבין את גודל ההישג נציין כי מדובר על מהירות ממוצעת של 145 קמ"ש בנתיב צר, תלול ומפותל הכולל לא פחות מ-156 פניות בנתיב באורך של קצת יותר מ-20 קילומטרים.
מעלה הפייקס פיק שבהרי קולורדו אירח השנה בפעם ה-91 את אחד האירועים המלהיבים ביותר בתחום המוטורי. פסגת ההר נכבשה ב-1806 על ידי משלחת מחקר שהוביל זבולון פייק ושמו ניתן להר, אך המקום הפך לאייקוני יותר ממאה שנים לאחר הכיבוש, כשיזם מקומי ובעל מלון בפסגה סלל ב-1915 דרך עפר לפסגה וכדי ליצור פרסום לאתר התיירותי החליט לערוך במעלה מרוץ מכוניות בנתיב שכולל, כאמור, 156 פניות על פי תהום ושינוי גובה של כמעט שלושה ק"מ מקו הזינוק שבגובה 1,440 מטר ועד הסיום ב-4,300 מטר.
סבסטיאן לואב - מנפץ את השיא הקודם ומקצץ דקה וחצי מהזמן המהיר ביותרמעבר לאתגר שהתוואי הצר יוצר לנהגים, המרוץ מהווה גם אתגר לא פשוט למכוניות בשל האוויר הדליל שגורם לקשיי נשימה למנועים. 25 שנים חלפו מאז כבשה פיג'ו בפעם האחרונה את הפסגה עם ה-405 T16 והארי ואטנן האגדי מאחורי ההגה.
ואטנן הדהים אז את העולם וקבע עם המכונית, שהייתה דומה לזו שהשתתפה במרוץ הדקאר, שיא מדהים שנותר על כנו לא פחות מ-6 שנים.
השנה, אחרי חצי יובל של היעדרות, החבר'ה ממחלקת הספורט של פיג'ו החליטו שהגיע הזמן שהאריה ישאג שוב בדרך לפסגה המפורסמת – הפעם עם מכונית מרוץ בשם 208 T16.
ההכרזה על היציאה של פיג'ו לפייקס פיק נעשתה רק לפני כשלושה חודשים וצוות המהנדסים של פיג'ו נאלץ לבנות מאפס את המכונית במהירות שיא.
לצורך המשימה הוכנה שלדת צינורות מיוחדת לתצורת מנוע מרכזי. יחידת ההנעה נודבה מה- 908 לה מאן מנוחתה עדן וכללה מנוע וי 6 המפיק לא פחות מ-875 כ"ס שמעביר את הכוח שלו לארבעת הגלגלים דרך תיבת 6 הילוכים סיקוונסיאלית.
האריה של פיג'ו שוב שואג במעלה ההרעם משקל עצמי כולל של רק 875 ק"ג התקבל יחס הספק משקל מדהים של ק"ג לכ"ס ונתונים כמו האצה מעמידה למאה קמ"ש בתוך -1.8 שניות.
מלבד השיא הגדול של פיג'ו, גם המכוניות החשמליות בלטו השנה בתחרות, כשיתרונן הגדול הוא בחוסר ההשפעה של דלילות החמצן על המנועים. מיצובישי שלחה את רוד מילן (מוותיקי הנהגים בפייקס פיק והאיש ששבר ב-1994 את השיא הקודם של פיג'ו) והירושי מסאוקה (מנצח ראלי דקאר ב-2002 ו-2003) עם ה-MiEV Evolution II החשמלית (536 כ"ס ממנוע חשמלי והנעה כפולה קבועה) אך למרות הנתונים המבטיחים על הנייר, בתנאי המרוץ הדורשניים הם לא הצליחו לממש את מלוא הפוטנציאל ולרדת מרף 10 הדקות.
מי שכן עשה זאת בצורה "מחשמלת" הוא נובוהירו "מונסטר" טאג'ימה, אחד הנהגים המזוהים ביותר עם המרוץ והאיש שמחזיק בשיא המסלול מהעידן לפני שהוא נסלל כולו באספלט.
החשמליות מתחילות להפגין דומיננטיותלאחר שבשנה שעברה תקלה טכנית מנעה מטאג'ימה להתחרות עם מכוניתו, ה-E-RUNNE השנה הוא עצר את השעון על 9 דקות ו-46.5 שניות, שיא למכונית חשמלית ושיא אישי ל"מונסטר".
אנחנו כבר מצפים בכיליון עיניים למרוץ בשנה הבאה בתקווה שאולי ההשקעה של פיג'ו תוביל יצרני רכב נוספים להירתם לאתגר בדרך לפסגה, שכן אחרת נראה כי השיא של לואב יישאר על הלוח עוד שנים רבות.