הנבחרת הישראלית הגדולה ביותר לאירוע מוטורי מעבר לים | צילום: גיא גוטליב חוק הספורט המוטורי אמנם אושר סופית כבר לפני ארבע שנים, אבל מרוצים של ממש עדיין אין בארץ הקודש, מה שמחייב את הישראלים שרוצים להתחרות בספורט המרהיב הזה לנדוד שוב ושוב אל מעבר לים.
בהתאם לכך, בתחילת השבוע תתייצב על קו הזינוק לראלי "הליוס" ביוון המשלחת הישראלית הגדולה ביותר שיצאה אי פעם מישראל למרוץ בינלאומי ותכלול 4 אופנועים ו-4 רכבי שטח עם דגל כחול לבן, שינסו במשך ששת ימי המרוץ להתמודד עם 1,255 ק"מ בתנאי שטח קשים ומגוונים באזוריים הרריים שממערב לאתונה ומול מספר שיא של כמעט 200 מתחרים מכל העולם.
רז והלל ינסו לשחזר את ההישג משנה שעברה | צילום: איל גונןעוד ב-mako רכב
רז הימן והלל סגל זכו באליפות הראלי של הבלקן
נהגי המרוץ הישראלים שכבשו את האולימפוס
באילת יסדנו את הספורט המוטורי בישראל?
עבור רז הימן והלל סגל, הצוות המצליח והמנוסה ביותר בספורט המוטורי המקומי שלאחרונה מרבה להשתתף במרוצים אצל שכנינו ביוון, יהיה זה המרוץ הבינלאומי ה-11 בו הם לוקחים חלק.
הזכיה בראלי בשנה שעברה ובאליפות סבב הבלקן (ש"הליוס" הוא המרוץ הראשון בו) לא תאפשר להם ליהנות מהאנונימיות כמו בעבר, ורכב המרוץ שלהם ה"צוללת הצהובה" מבניה עצמית הנושא את מדבקת נותן החסות הראשי עם סמל כלב הצייד, פוינטר, עלול להפוך דווקא לניצוד במרכז הכוונת של מתחרים רבים.
מעל ל-1,200 ק"מ ו-200 מתחרים מכל העולם | צילום:
גיא גוטליב
"המשקל על הכתפיים גדול הרבה יותר מבעבר בגלל ההישגים שלנו בסבב המרוצים הזה בשנה שעברה, וזה יהיה לא פשוט לעמוד בלחץ. אני חושב שלמדנו מהלקח של ראלי בלקן הקודם ולא ננסה 'להתאבד' על ההובלה כבר מהיום הראשון", ציין רז הימן.
אביב קדשאי הוא מוותיקי הספורט המוטורי המקומי ובין היתר היה הישראלי הראשון שהשתתף וסיים את ראלי דקאר המפרך על גבי אוכף אופנוע (ב-1996 עם סוזוקי DR Big) והראשון שעשה אותו במכונית (ב-1999 לצידו של הלל סגל כנווט בטויוטה לנד-קרוזר 80). אמנם קדשאי גם חזר לדקאר ב-2009 ו-2011 במתכונתו הדרום אמריקאית, יחד עם הנווט יזהר ערמוני (ולא סיים בשני המקרים), אך פרט לכך אביב נעדר מהשתתפות במרוצים בינלאומיים בעשור האחרון.
דורון וינטר: חושב רק על המטר הבא | צילום:
נטע שקל
ההתייצבות המחודשת של השניים לקו הזינוק על גבי רכב המרוץ שלהם, ה"דזרט וורייר", שנבנה בסדנת המרוצים Rally Raid בבריטניה ללא ספק תוסיף עניין רב למרוץ, אם כי אביב נשמע פחות חדור לניצחון מבעבר: "אני אוהב לנסוע מהר ולנצח, אבל הפעם אנחנו מגיעים בצורה רגועה ומושכלת יותר. אם יצליח לנו ונהנה, נמשיך להשתתף במרוצים נוספים השנה".
ראלי הליוס בשנה שעברה היה המרוץ האחרון בו השתתף ניצן שקל ובו הוא גם רשם את ההישג הבינלאומי הגדול ביותר שלו, עם זכיה במקום ה-3 לאחר דרמה גדולה בקטע הדירוג האחרון של התחרות. הפעם את כיסא הנווט יתפוס דובי נוימן, שהשתתף עם ניצן פעמיים בראלי דרך המשי (2009, 2010).
רועי שפירא ואיתי מולדובסקי סוגרים את חברי הנבחרת על ארבעה גלגלים. גם הם, כמו מרבית הצוותים, יאלצו להסיר חלודה, לאחר שההשתתפות האחרונה שלהם במרוץ הייתה בבלקן ב-2012, אך ההתמודדות שלהם עם תנאי השטח צפויה להיות קשה יותר מכיוון שהם מתחרים בקטגוריית T2 לרכבים מייצור סדרתי, כפי שציין רועי שפירא: "אני מקווה שלא לקום מכיסא הנהג כדי לתקן תקלות ושנסיים בשלום. רק אחר כך אפשר לחשוב על תוצאות".
האופנוענים
בסך הכל רק שלוש שנים עברו מאז שדורון וינטר התחיל את דרכו בעולם מרוצי השטח, אך בשנה שעברה בתחרות הבינלאומית השנייה בקריירה שלו הוא קטף את המקום השני בראלי בלקן. עם זאת, ההצלחה המפתיעה והצטרפות של נותן חסות משמעותי בדמות חברת משקאות האנרגיה CRANERGY, לא מסנוורת את עיניו: "אני הולך לקחת את המרוץ הזה מטר אחרי מטר, כי בראלי על אופנוע כל מטר יכול להיות המטר האחרון שלך, אתה לא יכול לכוון רחוק יותר מזה". דורון מקווה שמספר המתחרה 8, מספר המזל שלו, יהיה הקמע שלו בתחרות.
נדב לוגסי זכור לחובבי הספורט המוטורי הוותיקים כאחד מבכירי המתחרים על אוכף בשנות התשעים (התחרה יחד עם רז הימן בראלי הפרעונים 1996, בדקאר ב-1999 ואפילו באיחוד האמירויות ב-1997), וכעת, אחרי הפסקה ארוכה, הוא חוזר למסלולי הראלי אך להבדיל ממרבית המתחרים הבולטים מתחום האופנוענים שנטשו את האוכף בשנות ה-30 עד 40 לחייהם לטובת ארבעה גלגלים (כוכבי הדקאר סטפן פטרהנסל, נאני רומה, סיריל דספרה וגם הימן וקדשאי מהזירה המקומית) לוגסי, שסוגר השנה 47 חורפים, לא ויתר אף פעם על האופנוע כשאת מרוצי הראלי המפרכים מהניינטיז החליף בתחרויות אנדורו. עכשיו הוא חוזר למקורות ולמרות שחלף יותר מעשור וחצי מאז השתתף בתחרות ארוכה ומפרכת מהסוג הזה, לא נראה שהוא הולך לעשות לעצמו הנחות: "אני הולך לתת גז ולהוציא מעצמי את המקסימום. אני מקווה שהגוף זוכר איך הדברים קורים בראלי ושאחרי חצי השעה הראשונה אתפוס את הקצב".
שני הרוכבים הנוספים במשלחת הישראלית הם ברק דודאי וצליל וונדרהון, שניהם בשנות החמישים לחייהם ומתחרים בארץ כבר שנים רבות, אך זו הפעם הראשונה שלהם במרוץ בינלאומי.
אנחנו כאן ב-mako רכב נעקוב מקרוב אחרי המשלחת הישראלית ונעדכן על ההתפתחויות בכל שלב של המרוץ.