פעם, לפני עשור או יותר, הגלגלים הראשונים של כמעט כל אחד מאיתנו הגיעו בתצורה של מכונית סופר-מיני שובבה. היא הייתה לא קטנה מדי וגם לא גדולה יתר על המידה, לא יקרה באחזקה, קלה בחניות ומתאימה בול לכרך ולחיי רווקות, ואפילו למשפחה צעירה.
מה נשתנה הכביש הזה
אז מה השתנה בשנים האחרונות שכמעט העלים את נוכחותן מהכבישים?
יהיו שיטענו שפשוט התרגלנו ליותר וקשה לנו להסתפק במתכון שמכונית סופר מיני מציעה. אחרים יטענו שהמהפך בשוק הרכב הישראלי והדומיננטיות של חברות הליסינג גרמו לגדילה משמעותית בסגמנט המשפחתיות על חשבון מכוניות הסופר מיני.
מומחי רכב יסבירו שבעצם מכוניות הסופר מיני בעידן המודרני תפחו בגודלן למימדים כמעט משפחתיים ולכן איבדו יתרונותיהן בדמות השובבות והאופי הצעיר שאפיין אותן בעבר.
סוחרי רכב יציינו שהיום האמינות של המכוניות טובה מבעבר וההיצע הגדול בשוק המשומשות מאפשר לקנות משפחתיות כמעט חדשות במחירים זולים ולכן רבים בוחרים להעדיף משפחומטית משומשת.
אין ספק, כל הסיבות נכונות ומשמעותיות, אבל הסיבה העיקרית נובעת מהמחיר אותו מבקשים היבואנים בעבור אותן מכוניות.
אם בעבר מחירה של מכונית סופר מיני היה זול בעשרות אחוזים ממחירה של מכונית משפחתית היום, אם אנחנו לא מתייחסים למבצעי מחירות נקודתיים, ההפרש במחיר עומד על בערך עשרה אחוזים בלבד או בסביבות עשרת אלפים שקלים.
למרבית הלקוחות שבשותם 107 אלף שקלים זמינים למכונית חדשה יש גם אפשרות לגרד עוד עשיריה ולזכות בהרבה יותר אוטו פר שקל. יתרה מזאת, ברוב המקרים, חוץ מעוד מטרז' של פח הרוכשים יזכו גם באבזור מפנק יותר, מנוע גדול יותר וגם שמירת ערך עדיפה בשוק המשומשות.
נכון,עליית מחירי המכוניות הקטנות בשנים האחרונות לא נובעת רק מתאוות בצע של היבואנים או צורך לשמור על מחיר מחירון גבוה לטובת חברות הליסינג, אי אפשר להתעלם מהעובדה שבניגוד לבסיסיות של מכוניות הסופר מיני בעבר היום כולן מציעות אבזור נרחב הכולל הגה כוח, חישמול כמעט מלא, מערכות ABS וESP ועוד, אבל המצב בו הן מוצעות במחירים כמעט משפחתיים גורם לכך שרק מי שממש לא יכול להסתדר עם עוד חצי מטר של אוטו או מי שזוכה להנחה מפליגה רוכש סופר מיני חדשה.
רגע, אז במחיר הנכון מסתבר שיש להן קהל לקוחות?
בוודאי, ולראייה אפשר לראות את ההצלחה הנרחבת לה זכו מבצעים שהציעו סקודה פאביה אוטומטית בפחות מ90 אלף שקלים ללקוחות שופרסל או אפילו לחיסול כל המלאי של סיאט איביזה, עם גיר ידני, שומו שמיים, שהוצעה עם חבילת אבזור נדיבה בכ85 אלף שקל.
האסימון נפל?
כן, זה לקח זמן, אבל עושה רושם שהאסימון מתחיל לרדת ליבואנים. בעוד שמכוניות מיני דוגמת האלטו או היונדאי i10 הנמכרות במחירים אטרקטיביים מאלצות את הלקוחות לעשות פשרות שמבחינת מרבית הלקוחות לא ריאליים בסטנדרטים של שלהי 2010 , מכוניות הסופר מיני המודרניות הן כלי רכב הרבה יותר שלמים ובמחיר הנכון יכולים גם להפוך לבחירה של לא מעט לקוחות. קרסו, יבואן רנו, פרסם אתמול על הגעתו של דגם חדש לדור השלישי של הקליאו שכמעט ולא נמכר עד כה בשל תג מחיר גבוה. אז אמנם אין בקליאו אקסטרים החדשה שום חדש, מדובר באותו מנוע 1.6 ליטר עם תיבת הילוכים אוטומטית, אין גם שום דבר אקסטרימי מפתיע למעט המחיר שעשה קפיצת בנג'י מ-109 אלף שקל ל99 שקל.
גם בפיאט, שאמנם מציעים בשגרה את הפונט איבו במחיר נמוך ממאה אלף שקל, הבינו שכדי שמר ישראלי יבחוש את הדלק בעצמו ויסתפק בתיבת הילוכים ידנית צריך עוד תמריץ וכן מדובר בתמריץ כספי. אין ספק שב85 אלף שקלים ימצעו לא מעט לקוחות לפונטו איבו הנאה המצוידת בחלון שמש, ג'נטים קלים ומנוע 1.4 ליטר.
שינוי תקנות במסגרת "מיסוי ירוק" לא יצר תמריץ ממשי לאנשים לרכוש מכוניות קטנות (למעט מכונית המיני הצנועות) אבל גם ליבואנים, למרות העלות הגבוהה מבעבר של רכבי סופר מיני ועל אף אחוזי המיסוי הגבוהים, יש עדיין מספיק גמישות להציע רכב במימדים צנועים במחיר הגיוני. לקוחות יש, הם רק מחכים למחיר שפוי.