עשרה דגמים מפנקים ויוקרתיים התואמים את תנאי המכרז עמדו בפני מנהל הרכש של משרד האוצר כאופציה לרכב השרד הבא של שרי ממשלת ישראל.
אתמול התברר שהבחירה נפלה על המכונית היקרה ביותר ברשימה - ב.מ.וו 528, עם תג מחיר של לא פחות מ-398 אלף שקלים הנושק לרף העליון שעמד על 400 אלף שקלים.
המכונית הנבחרת היא ללא ספק אחת ממכוניות הסלון המרשימות בשוק המשלבות נוחות, טכנולוגיה, ביצועים, התנהגות כביש מעולה וגם מראה בולט עם נוכחות מנקרת עיניים.
הבחירה הראוותנית עוררה מיד, ובצדק, הד ציבורי ותקשורתי נרחב וכבר אתמול, כמה שעות לאחר שהתפרסמו תוצאות המכרז, שר האוצר שטייניץ מיהר להגיב והצהיר שהוא הורה לאנשי משרדו בחון אפשרות חוקית לביטול מכרז רכבי השרים.
עם זאת, לנו לא בדיוק ברור מדוע שטייניץ בכלל היה צריך להמתין עד לבחירה במכונית יוקרה נוצצת.
מספיק שמבעוד מועד היה מציץ בתנאי המכרז שנקבעו על ידי אנשי משרדו כדי להבין מראש שבזמן בו דורשים שנהדק את החגורה, בתקופה של שחיקה מתמדת במעמד הביניים ובימים בהם ליותר ויותר אנשים קשה לגמור את החודש, מכרז שקובע תנאי מינימום הפוסלים מראש כל מכונית שמחירה נמוך מ-200 אלף שקלים הוא פסול מיסודו.
האם השרים צריכים להסתפק במכוניות משפחתיות צנועות?
כפי שציינו כאן כבר לפני כחודש וחצי כשהתפרסם המכרז, לא היה צריך להיסחף למערבולת פופוליסטית מיותרת בנושא ולא באמת חשבנו שעל שרי ממשלתנו להסתפק במכוניות מיני ב-60 אלף שקלים.
האמת, בהתייחס לממוצע הנסועה השנתי של שרי ממשלתנו העומד על כ-60 אלף קילומטרים, גם לגמרי הבנו שהמושב האחורי במכונית משפחתית ממוצעת עלול להיות קצת בעייתי למי שטוחן יותר מדי בורקסים בישיבות אין סופיות. אבל, כפי שהסברנו אז, יש בשוק הרכב היצע נרחב של דגמים - מפיג'ו 508 דרך סקודה סופרב, קיה אופטימה, יונדאי i40, פולקסווגן פאסאט, פורד מונדיאו ואחרים שמציעים מראה מכובד, אבזור נדיב, ביצועים טובים, מרחב פנימי מצוין ותג מחיר של פחות מ-200 אלף שקלים אשר היו יכולים בקלות לספק את שרינו ולחסוך לא מעט כסף לקופת המדינה.
אמנם, כדי להעמיד דברים בפרופורציה, יש לציין כי מדובר בהוצאה הנפרסת לכמה שנים וגם אם במנהל הרכש היו מחליטים להצטמצם ולהסתפק במכוניות שמחירן הרשמי עומד על לא יותר ממחצית ממחירה של הב.מ.וו הנבחרת החיסכון לקופת המדינה היה מסתכם לכל היותר ב-10 מיליוני שקלים - ללא ספק הרבה מאוד כסף לאדם פרטי, אבל סכום מזערי ביחס לכלל הוצאות התפעול השוטפות של הממשלה, אבל מכונית שרד היא יותר מאמצעי שינוע מרווח לשרי ישראל - היא כרטיס ביקור בולט ונוצץ ובחירה במכונית היקרה ביותר במכרז מצביעה על חזירות, העדפה של נהנתנות אישית וניתוק מהעם.
מחיר המחירון הוא לא המחיר שהממשלה משלמת
מצדדי הבחירה במכונית המרשימה מבוואריה בוודאי מציינים שבמרבית מדינות העולם מכוניות סלון, דוגמת הב.מ.וו הנבחרת, משמשות את המיניסטרים השונים ושיש להניח שמנהל הרכש לא ישלם על הב.מ.וו את המחיר המלא ובוודאי זכה להנחה מרשימה שלא מן הנמנע עומדת על עשרות אחוזים ממחיר המחירון, אך לדעתנו הדבר רק מדגיש את הבעייתיות של הבחירה.
כזכור, בגלל מדיניות מיסוי מטורפת בחסותה, המדינה גובה על כל רכב חדש מעל ל-100 אחוזי מס. מחירי המכוניות בישראל הם מהגבוהים בעולם וכך,בעוד שבמרבית העולם המערבי אזרח ממוצע מהשורה מהמעמד הבינוני פלוס יכול להרשות לעצמו ללא בעיה להתפנק במכונית דוגמת הב.מ.וו הנבחרת, בישראל מדובר בנחלתם של מעטים בלבד וזה לא ראוי כי אלה שאחראים למעשה למצב בו גם כדי לרכוש משפחתית ממוצעת צריך לחסוך במשך שנים יסעו במכוניות שרובנו המוחלט יכולים רק לחלום עליהן.
מן הראוי גם שגוף רשמי ממשלתי הרוכש מוצר זה או אחר לא ינצל את מעמדו וכוחו כדי לקבל טובות הנאה והנחות מפליגות, אלא ישלם את אותו הסכום בדיוק שהיה משלם כל אחד ואחת מאיתנו אם היינו רוצים לרכוש אותו.
יתרה מזאת, אמנם בשוק הרכב יבואנים רבים נוהגים להעניק לחברות ליסינג ולציי רכב הנחות משמעותיות על רכישה של כמויות גדולות של מכוניות, אך בימים בהם ועדה מטעם משרד התחבורה להגברת התחרותיות בשוק הרכב קובעת כי יש להתערב בהתנהלות הלגיטימית שבין חברות ולהגביל את ההנחות המקסימליות ללקוחות מוסדיים וציי רכב ללא יותר מ-5 אחוזים, לא יתכן כי מנהל הרכש הממשלתי יזכה להנחה המוערכת בעשרות אחוזים.
אפשר גם בצנעה
יש לציין שבמכרז הרכב הממשלתי זכתה במקום השני ה-C5 של סיטרואן – המכונית הזולה ביותר שעמדה בתנאי המכרז.
ה-C5 היא משפחתית מנהלים מרווחת המתחרה בשוק במכוניות מנהלים צנועות יחסית כמו סקודה סופרב, פורד מונדיאו ואחרות שנפסלו מהשתתפות במכרז כי לא עמדו בתנאי הבסיס שלו (מחיר נמוך מדי ובסיס גלגלים קטן בסנטימטר מהדרישה).
ה-C5, ברמת האבזור הבכירה שלה הכוללת מנוע טורבו המפיק 156 כ"ס, ריפודי עור ועוד, עולה כ-205 אלף שקלים - כמחצית ממחירה הרשמי של ה-528 של ב.מ.וו.
מן הסתם, גם מעבר לסמל בחזית, ההבדלים בין השתיים גדולים מאוד ויהיה מעניין למדי, אחרי שהסערה הציבורית הנקודתית תשכך, לראות כמה משרינו יבחרו להסתפק בה.
>> הכירו את כל המכוניות, לבד מהב.מ.וו, שעמדו בתנאי המכרז ויכלו להבחר לשמש כרכבי השרד של שרי ישראל