אין תמונה
מתגלגלות ממדינה למדינה
לאחרונה נתבשרנו שבקרוב ישראל עומדת להתחיל ליצא מכוניות למדינות השכנות, במיוחד לירדן ולעיראק. למי שהתעניין קצת ובוודאי הופתע לשמוע שמדינה שלא מייצרת מכוניות (כמעט) הופכת ליצואנית התברר שלא מדובר ביצוא של תוצרת מקומית חדשה אלא של מכוניות משומשות.

מעניין, האם נמצא פתרון למשומשת שלכם שאתם מנסים למכור כבר חודשיים בלוח יד 2? בכל מקרה, שניה לפני שאתם נוסעים למעבר הגבול הקרוב, הרשו לנו קצת להרוס את השמחה.

ההמלצה של משרד התחבורה לאשר יצוא מכוניות משומשות עטופה בהסברים שאמורים להיות משכנעים. כך למשל, בכירי המשרד הסבירו שמדובר במהלך להקטנת היקף המכוניות הלא בטוחות והמזהמות לטובת מכוניות מודרניות וחדשות, אך שנכנסים לעומקם של דברים מתגלה בדיוק ההפך: יצוא המכוניות יגרום להעלאת מחירי המכוניות המשומשות ובעקיפין להשארותן על הכבישים של מכוניות ישנות, מסוכנות ומזהמות.

התבלבלתם? בואו ננסה לעושות קצת סדר:

מה בדיוק קורה כאן?

מדי שנה, בעשור האחרון, עולות על כבישי הארץ בין 150-200 אלף מכוניות חדשות. כ- 70 אחוז מכלל הרכישות מתבצע ע"י חברות הליסינג השונות אשר מחכירות את הרכבים לתקופות שונות, בין שנתיים ל4 שנים.

כך, בכל שנה, נפלט לשוק המשומשות מלאי עצום של מכוניות המאלץ את החברות, גם בהשפעת התדמית הבעייתית שיש לרכבים מליסינג, למכור מכוניות חדשות למדי, אם כי משומשות מאוד, במחירים אטרקטיביים יחסית.

אין מה לרחם על חברות הליסינג - הן רוכשת את המכוניות בהנחות ענק, שעל פי גורמים בענף אף מגיעות ל-35-40 אחוז פחות ממחיר המחירון ומקבלות תשלום חכירה חודשי גבוה המחושב כמובן לפי מחיר המחירון הרשמי.

ובכל זאת חברות הליסינג ומגרשי הטרייד-אין הגדולים חוו בשנים האחרונות ירידה משמעותית ברווחים היות שהמחירים שאנשים מוכנים לשלם בעבור מכונית עם עבר לא ברור נמוך מבעבר.

יצור
במקום להתאמץ למכור ללקוחות פרטיים - למכור את כל המלאי מחוץ לגבולות המדינה

מי ירוויח? הציבור?, הבטיחות?, חברות הליסינג? תנחשו...

כך נהגה הרעיון המופלא: במקום להתאמץ למכור מכונית אחרי מכונית תוך מתן שלל תירוצים (זה מליסינג אבל נהג יחיד, בלי תאונות רק תיקוני צבע ועוד) ואחריות, יותר פשוט ליצא את המכוניות למדינות שכנות ועכשיו תשבו חזק - גם לקבל מהמדינה עשרות אלפי שקלים החזר מס בעבור כל מכונית.

נשמע מפתיע, נכון? קבלו הסבר: מחירה של כל מכונית חדשה כולל את עלות המכונית, רווחי היבואנית ומיסוי של עשרות אחוזים ולכן במידה והמכונית עוזבת את המדינה קיים כביכול הגיון שהיצואן יהיה זכאי לקבל החזר על החלק היחסי של המס בערכה של המכונית.

כך לדוגמא, אם מחירה במחירון של משפחתית ממוצעת, לאחר 3 שנים, עומד על בין 70-80 אלף שקל, במקרה של יצוא המכונית חברת הליסינג מקבלת החזר מהמדינה של כ-30 אלף שקל וכל שנותר לה לעשות זה לקבל עוד סכום דומה מהסוחר שקונה את המלאי בארץ היעד וכך בקלות להפטר ממלאים גדולים אותם חברות הליסינג נאלצות למכור היום, כשהשוק מוצף בארץ, במחירים זולים.

 

אין תמונה
אם באמת רוצים להוריד כלי רכב לא בטוחים ומזהמים מהכביש צריך לתת פיצוי ממשי

אתם מבינים את זה? בהתחלה חברות הליסינג גורמות לניפוח מחירי המכוניות החדשות לצרכן הפרטי המסבסד את המחירים המוזלים שהן משלמות ובהמשך מקבלות בחזרה מהמדינה כסף שכבר נגבה ממיסוי.

האם המהלך הזה יביא לקוחות, שהתכוונו לקנות מכונית משומשת ב-65 אלף שקלים, לקנות כעת מכונית חדשה מהניילונים במחיר כפול? קשה להניח.

מה בדבר ההצדקה שבסיס רעיון היצוא - לנקות את הכבישים ממכוניות מזהמות ולא בטוחות?

גם היא כלל לא מתקיימת משום שמכוניות הליסינג שמיועדות ליצוא הן אולי משומשות היטב אך ממודלים חדשים המשלבים רמת בטיחות והקפדה על פליטת מזהמים עדיפה משמעותית מבעבר.

יתרה מזאת, יצוא המכוניות יגרום לחברות הליסינג להרוויח שוב הודות למלאי מצומצם בשוק המשומשות שיגרום לעליות מחירים שיביאו להרחקת האופציה להתקדם למכונית חדישה ובטוחה מקהלים שלמים.

איך אפשר לעודד אנשים לעבור למכוניות חדישות ובטוחות

שניה לפני שההמלצות הופכות לעובדה מוגמרת הרשו לנו כאן בmako רכב להציע פתרון שבאמת יעזור, לא רק לחברות הליסינג, אלא גם לאזרח הקטן:

במקום ליצא מכוניות חדשות ובטוחות יחסית יש לעודד אנשים להוריד מהכביש מכוניות מיושנות ומזהמות על ידי הרחבת תוכנית הגריטה מהתוכנית נטולת המשמעות היום המציעה זיכוי של 3000 שקל במזומן למי שיגרוט את מכוניתו במידה והיא בת עשרים שנים לפחות, לתוכנית גריטה שתציע גם לבעלי מכוניות חדישות יותר עם ותק של עשור על הכביש את האופציה להוריד את המכונית מהכביש בתמורה לזיכוי גבוה, נאמר, עשרת אלפים שקלים, שינתן במידה ומי שיגרוט את מכוניתו ירכוש במקום מכונית חדשה (כמו בתוכניות דומות שזכו להצלחה באמריקה ובאירופה).

או, משום שמחירן של המכוניות החדשות כה יקר וקשה להניח שידו של מי שנסע במכונית בת עשר משגת את הסכום הנדרש למכונית חדשה, אפשר להחליט על מתן זיכוי כספי מוגדל למי שיוריד מהכביש מכונית בת עשר ויותר, גם בתנאי שבעל הרכב ירכוש במקומה מכונית משומשת מתקדמת משנות היצור האחרונות. עלות פתרון מסוג זה למדינה נמוכה משמעותית ובאמת עשויה להביא להפחתה משמעותית במספרן של המכוניות המזהמות והלא בטוחות על הכבישים.

אין תמונה
אם באמת רוצים להוריד כלי רכב לא בטוחים ומזהמים מהכביש צריך לתת פיצוי ממשי

 

>> יד שנייה, יוקרתיות במחיר מציאה