נשמתם לרווחה כשברגע האחרון נתניהו ושטייניץ חתמו על ביטול העלאת מחירי הדלק שהייתה צפויה להתרחש אתמול בלילה? חשבתם: "הנה, המחאה עובדת ובממשלה מקשיבים סוף סוף לרחשי העם"?
אז אל תשמחו יותר מדי, מדובר בצו זמני ביותר - הורדה זמנית בשיעור הבלו על הדלק שהתוקף שלה יפוג בחלוף חודש בודד.
חשוב להבהיר זאת. בניגוד לכל מיני פרסומים המדינה לא ספגה את עליית מחירי הדלק בעולם לטובת האזרחים אלא רק ויתרה, באופן זמני ביותר כאמור, על אחוזים בודדים מסך שעור המס המטורף אותו היא גובה במשך שנים על כל ליטר דלק.
בשבוע שעבר, בצל המחאה המתחזקת ברחובות ולתוכנית ל"פתרון המשבר" שנתניהו שלף מהכיס, בשקט בשקט הכנסת דחתה הצעה חוק אשר נועדה להגביל את שיעור המס על הדלק למקסימום, לא נמוך בכלל אגב, של 30 אחוזים.
בין המתנגדים להצעת החוק הניפו את ידם גם הצמד הכלכלי של הממשלה, שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו.
כן, בדיוק אותם האנשים שהיום, לנוכח ההפגנות ההמוניות בסופ"ש, מיהרו לכבות את השריפה באופן נקודתי ולבטל את העלאת המחיר בלילה.
וזה בדיוק העניין – הסופר-טנקר של נתניהו היה טוב אולי לכבות את האש שאחזה בעצים של הכרמל אבל כדי לכבות את המחאה הציבורית נדרש משהו קצת יותר אפקטיבי מפתרון אינסטנט נקודתי ונדרשת נכונות ללכת לקראת אותו מעמד ביניים אמורפי במעשים של ממש ולא באותות ומופתים.
נתניהו מצהיר בהתרגשות כי גם יביא להוזלות במשק בין היתר של מחירי המכוניות החדשות לציבור על ידי פתיחת השוק ליבוא מקביל והפחתת הריכוזיות אך בה בעת לא טורח לציין שיותר ממחצית ממחירה של כל מכונית חדשה הם מסים המועברים לקופת המדינה.
הפעם, כך ניתן לקוות, בניגוד למחאות בעבר, את המחאה מובילים אנשים ששבעים לגמרי מספינים של פוליטיקאים, כאלה שלא ניתן לסנוור עם תוספת של 500 שקלים לברוטו או בהפחתה זמנית של המס על הדלק, אלא אנשים שרוצים שינוי ממשי ודורשים מהמדינה להחליף תקליט, להפסיק לאחוז בשתי קרנות המזבח ולעשוק את הציבור עם אחוזי מיסוי מהגבוהים בעולם של כאילו מדובר עדיין במדינת רווחה סוציאליסטית אך במקביל להתנהג כמו אחרונת המדינות הקפיטליסטיות בעולם.
>> כתב אשמה למדינה – מדוע המדינה לא עושה מספיק לצמצום הקטל בדרכים