היום זה כבר ברור מלאי הדלק שנותר בכדור הזה הוא די מוגבל ובינתיים, כך עושה רושם, למרות שכבר סיפרנו לכם על מכונית שנוסעת על חרא ובחנו את החשמלית של שי אגסי עוד לא נמצא פתרון יעיל ושימושי מספיק כדי להניע בעזרתו את הכרכרות הממונעות שלנו.
יצרניות הרכב עושות בשנים האחרונות מאמצים גדולים להציג מכוניות המצוידות במנועים עמוסי טכנולוגיה שבעזרתם ניתן להפחית את הצימאון הזה לזהב השחור.
אבל לא חייבים להחליף את האוטו כדי לחסוך בדלק וגם בלי להיות מהנדסי מנועים אתם יכולים, עם מעט תשומת לב והקפדה, לחסוך משהו כמו 20% ממה שאתם משלמים על דלק - זה יוצא בערך 200 שקל בחודש, שזה 2,400 שקל בשנה, שזה סוף שבוע הכול כלול בקפריסין.
קבלו מדריך:
1. אל תהיה כבד
פתח רגע את תא המטען שלך. רואה את מכסחת הדשא שפירקת לחלקים לפני שנה וחצי? תוציא אותה. ואת הארגז עם הספרים שאף פעם לא טרחת להחזיר לספרייה? גם אותו. ובאותה הזדמנות תיפטר מהגופה. תא המטען הוא יופי של פתרון לבעיות האחסון בבית אבל העיקרון פשוט: ככל שמשקל הרכב עולה עולה גם צריכת הדלק. אז תוריד עומס.
2. מצא את האחת שלך
המחירים בין התחנות משתנים, ויש תחנות שנותנות שירות עצמי מוזל באמת וכאלה שלא. אז תמצא את התחנה הזולה והקרובה אליך ואמץ אותה אל כיסך.
3. תהיה אווירודינאמי
אלא אם כן קוראים לך ביטון והמעמד מחייב, עזוב אותך מספוילרים: זה רק מגביר את החיכוך עם האוויר זה טוב כדי להצמיד את האחוריים במהירות של 200 קמ"ש אבל לגרוטאה שלך זה רק גורם להתאמץ ולאכול יותר דלק. אותו דבר לגבי גגונים לסחיבת אופניים וסירות מפרש – אם אתה לא באמת הולך להשתמש בהם, תשאיר אותם במחסן. ותעשה טובה, אל תוציא את הראש מהסאן-רוף ואת הידיים מהחלון. בכלל, עדיף חלונות סגורים.
4. תתקמצן על המזגן
כי הוא מגדיל את צריכת הדלק, במיוחד בנסיעות עירוניות. אז נכון שקודם הצענו לסגור חלון ועכשיו אנחנו אומרים לכבות את המזגן אבל זאת כתבה על חיסכון בדלק, לא על איך להישאר שפוי בפקק על איילון דרום באמצע אוגוסט.
5. אל תשחק אותה שומאכר
החברים שלך מאוד מתרשמים איך שפרצת לראש הטור והשארת את כולם לאכול עשן, אבל נהיגה פרועה, מהירה ואגרסיבית, שכרוכה בלחיצות נמרצות על דוושות הגז והברקס, שורפת לך דלק בלי חשבון. אז עזוב אותך מפתיחות ובלימות מיותרות, שמור מרחק (סתם כי זה משתלם) ושים פס על האידיוט שחתך אותך ברמזור, בלי לתת רייס כדי להחזיר לו.
6. השכם קום
לא רק אתה סובל בחום. גם נפח הדלק עולה ביחס ישיר לטמפרטורה בחוץ, וכך יוצא שאתה מקבל פחות דלק באותו המחיר. מאחר שברוב תחנות הדלק המחיר עולה בלילה, מה שנשאר זה מוקדם בבוקר. בדיוק, לראות את הזריחה, לשמוע את הציפורים מצייצות כשהן מחרבנות לך על האוטו, אליפות.
ואם כבר קמת לפני הזריחה אז סע לעבודה, גם הבוס שלך יעריך אותך וגם לא תצטרך להתמודד עם פקקים, שזה אומר גז-ברקס בלי הכרה, שזה אומר צריכת הדלק הכי פחות יעילה שאפשר.
תדלקו לפנות בוקר ותרוויחו 0.2 אחוז | צילום: SXC7. פנק את המנוע
תחזוק נכון של האוטו יעזור לך גם לשמור על ערך הרכב וגם לשלם פחות על הדלק, הקפד על טיפולים שוטפים ובזמן - שימוש ברכיבים ונוזלים איכותיים (במיוחד שמן מנוע) וטיפולי מנוע - כל אלה יבטיחו לך מנוע שמתאמץ פחות, ולכן אוכל פחות דלק.
8. היה ממש ממש קמצן
|
חיסכון בדלק זה נושא חם
הידעת? כשאתה מפסיק לתדלק, הדלק שנשאר בצינור הוא למעשה שלך – שילמת עליו. כדי לא לוותר על אף טיפה נסה להפוך את הידית כך, שמה שנשאר בצינור ובידית יטפטף לתוך האוטו. ובאותו נושא, שים לב להדק כמו שצריך את הפקק של מיכל הדלק, כדי למנוע התאדות.
9. עמוד בצל
לא שלא היית עושה את זה ממילא, אבל אם יש לך אפשרות לחנות בצל, נצל אותה. אם תשאיר את הרכב בשמש זה יגרום לדלק להתאדות מהר יותר ולך להפעיל את המזגן בשיא העצמה.
10. הקפידו להיות נפוחים
מתי בפעם האחרונה בדקתם את הנפח? לא,לא של החזה או חלקים אחרים בגוף אלא של אותם עיגולים שחורים ששומרים אתכם בקשר עם הכביש. לחץ אוויר לא נכון הוא מסוכן ויכול לגרום לתאונה וגם מגדיל את צריכת הדלק באופן משמעותי.
11. אל תקפוץ מעל הפופיק
|
אגב האמר
אם אתה לא צריך סוס עבודה, אל תקנה סוס עבודה. נפח מנוע גדול אוכל יותר דלק מנפח קטן, ברוב הרכבים הקיימים. אם בכל זאת חשוב לך לעבור את מסלול הבית-עבודה-בית שלך על האמר שחור שדוחק את כולם לשוליים? סבבה, תשלם.
12. עזוב אותך מחימום המנוע
כשאבא שלך קיבל את הפורד פיאסטה הראשונה שלו הוא היה נותן גז כדי לעזור בהתנעה ולחמם את המנוע לפני הנסיעה. שלא לדבר על סבא שלך, שעוד זוכר את הימים שבסוויצ' היה צ'וק. ברכבים מודרניים כל הסיפור הזה מיותר ויקר - סובב את המפתח, תתניע, סע לשלום.
13. אל תחצו את קו ה-100
במהירות של מעל 100 קמ"ש צריכת הדלק עולה משמעותית, בכלל הנסיעה הכי חסכונית מושגת במהירות קבועה של 90 קמ"ש - מהירות בה תוכלו לראות את הנוף בצד הדרך, להיות בטוחים שלא תאבדו את הרישיון וגם לחסוך דלק.
אתה לא יודע כמה קשה היה למצוא תמונה של כוסית ודלק | צילום: vgajic, Istock14. הקפד על ההילוך הנכון
עליות צורכות הרבה דלק. להאיץ בעלייה בהילוך גבוה צורך עוד יותר דלק. אז תעשה טובה ותוריד הילוך. לא רק שתחסוך דלק, גם המנוע שלך ירוויח מזה.
15. תעשה ביד
ההבדלים כבר לא משמעותיים כמו פעם, אבל גיר אוטומטי הוא עדיין יותר בזבזני מגיר ידני. רק תוודא שאתה עוד זוכר איך משלבים לרוורס.
16. תאפס את הקילומטראז'
כל פעם שאתה מתדלק, תלחץ על כפתור האיפוס מתחת לשעון של הקילומטראז'. חשב כמה קילומטרים לליטר עשית בנסיעה האחרונה, ותשווה את הנתון לפעם האחרונה שבדקת. אם לא השתנה שום דבר בשגרת הנסיעה שלך ובכל זאת היתה ירידה משמעותית, יש מצב שיש תקלה ברכב. שווה לבדוק את זה.
|
עוד דרך לחסוך:
17. צפה פגיעה
הדרך הכי חסכונית שאפשר לנסוע בה היא במהירות קבועה. בלימה פתאומית, כמו גם זינוק מחדש אחרי עצירה, שורפים יותר דלק. מסקנה: עדיף לתכנן את מסלול הנסיעה כך שלא תידרש לתגובות מהירות. זיהית רמזור בהמשך? נסה להגיע אליו במהירות רגילה וקבועה, כך שאם הוא יתחלף לאדום לא תצטרך לעצור בחריקת בלמים, ואם הוא יתחלף לירוק לא תצטרך לתת בגז.
18. תן למנוע לנוח
אל תשאיר את המנוע דולק בהמתנות ארוכות. בעצירות של מעל לחצי דקה מנועי בנזין צורכים יותר דלק מהכמות שתתבזבז בהתנעה חוזרת.
19. תעשה את זה בקבוצה
החברים שלך מהעבודה גרים 2 רחובות ממך? כדאי לשקול נסיעות בקבוצה, כך עלות הדלק מתחלקת בין כמה נוסעים, העומס בכבישים יורד ולא מתבזבז סתם דלק מיותר.
20. תעבור לאופניים
ברצינות, נו. במקום להתניע, להאיץ, לבלום, לחכות ברמזור וחוזר חלילה – רק בשביל להחזיר סרט או להביא מגש פיצה – שווה לאמץ אלטרנטיבות שיאפשרו לאוטו שלך לנוח, לך להתחיל לזוז, ולדלק שלך לחכות לנסיעות ששוות את הבזבוז.
שלא יעבדו בשבילך שעות נוספות | צילום: David McNew, GettyImages ILבוא נהיה ריאליים: רוב הסיכויים שלא תמצא מקום מוצל לחנות בו, לא תזכור להחליף שמן ותפסיק לנסות להפוך את הידית בתדלוק אחרי שתשפריץ על עצמך פעם או פעמיים. אתה גם ממש לא הולך לקום חצי שעה קודם, אין סיכוי שתהפוך לג'נטלמן על הכביש, לא בא לך להזיע באוטו, אתה חושב שהספוילר שלך דווקא מדליק, אין לך זמן להסתובב בין תחנות, והבגאז' שלך כנראה יישאר מלא לעוד שנים ארוכות. ואתה תרכב על אופניים? לא.
סבבה. אבל שלא תגיד שלא אמרנו.