החום הכבד, השמש הקופחת,והרוח המדברית מלאת החול לא עושים חיים כלים לכלי הרכב שלנו במיוחד בענת הקיץ ולכן ממש כמו שכדי להגן על עצמנו מפני השמש אנחנו פועלים בדרך מסוימת ונעזרים בשלל תכשירים כך, במידה שאנחנו רוצים שגם בסוף הקיץ הרכב שלנו יראה טוב עלינו להקפיד לטפח אותו.
בתור התחלה , למרות שלא יורד גשם והדרכים אינם בוציות יש להקפיד לנקות את הרכב לעיתים קרבות יחסית כדי שהחול, לשלשת הציפורים והאבק לא יחדרו את שכבת המגן ויגרמו לנזק בלתי הפיך לצבע.
אמנם ביקור במכונות שטיפה אוטומטיות חוסר זמן ומאמץ מיותר בחום הזה אבל מעבר להוצאה הכספית שיכולה להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה מרבית מכונות השטיפה האוטומטיות גורמות לנזק מצטבר לא מבוטל לשכבת הברק של הצבע וגם עושות עליו שריטות קטנות (בולט במיוחד בגוונים כהים) לכן בהחלט מומלץ לא להתעצל ולנקות בעצמכם את הרכב. למיומנים, שטיפה חיצונית של רכב היא פעולה פשוטה ומהירה שכוללת 4 שלבים: שטיפה ראשונית מהירה, סיבון, שטיפת הסבון וניגוב.
רכב תמיד שוטפים במקום מוצל אחרת, לא משנה כמה מיומנים תהיו, יכולת הייבוש המהירה של השמש המקומית לא תאפשר לכם להגיע לתוצאה טובה. אין צורך לבזבז כמויות של מים גדולות, את השטיפה הראשונית ניתן לבצע בעזרת דלי או שניים. אפשר לשטוף עם צינור אבל אין צורך בשטיפה ארוכה ומבזבזת מים. אפילו רכב גדול לא צריך לא יותר מדקה של שטיפה ראשונית. לאחר מכן ממלאים דלי עם מים ומעט שמפו ייעודי למכוניות או במקרה הפחות טוב סבון ידיים נוזלי. חשוב להדגיש שכל חומר ניקוי ביתי אחר (כמו אבקת כביסה, סבון כלים, חול ניקוי, אקונומיקה וכדומה) יגרום לנזק לצבע ואסור להשתמש בו.
מכונות שטיפה רבות גורמות לנזק לצבעבעזרת ספוג אמבטיה או סמרטוט כותנה (ולא שום סקוץ'-ברייט או בד לא עדין כמו ג'ינס) עוברים על כל הרכב. במידה והרכב היה מאוד מלוכלך רצוי להחליף את המים בדלי באמצע הפעולה כדי לא למרוח לכלוך. חשוב לא להפריז בכמות הסבון משום ששימוש בכמות גדולה של סבון תקשה על הורדתו מהרכב. לאחר שגמרתם לסבן יש לשטוף בשנית את הרכב. שוב, אין שום סיבה לבזבז הרבה מים: רכב גדול לא יצריך יותר מ-4-3 דליים או מקסימום שתי דקות עם הצינור כדי להוריד את כל הסבון. אמנם לאחר השטיפה השנייה הרכב נראה לרוב נקי אך כדי להגיע לתוצאה באמת טובה חייבים לייבש את הרכב, רצוי באמצעות מטלית מיקרופייבר, מגבת רחצה גדולה ישנה או בעזרת ג'ילדה שמעט פחות ממולצת.
אם זה בכל זאת נראה לך כמו משימה שממש לא מתאימה לכם קיימות בשוק כמה חברות שמתמחות בניקוי ידני של מכוניות ומגיעות עד אליכם הביתה. המחיר של ניקוי סטנדרטי (פנימי וחיצוני) באופן מפתיע נוח למדי ועומד על כ-50 שקלים בדומה לתחנות השטיפה.
ביום,יום, בלי קשר לשטיפת הרכב, במידה וגיליתם על הרכב מזכרת כמו לשלשת של ציפורים או עטלפים או שרף עצים חשוב מאוד לנקות את ברגע שרואים שכן אחרת בתוך פחות מיממה (ובשמש הקופחת אף תוך כמה שעות) החומציות חודרת את שכבת ההגנה של הצבע ומשארה סימן קבוע ובלתי הפיך שהדרך היחידה להיפתר ממנו היא על ידי צביעה.
אל תנסו לגרד "על יבש" את המזכרת. אמנם יתכן שהיא תרד אבל לא פעם זה יקרה יחד פיסת צבע של הרכב ועל כן בשלב ראשון יש להרטיב היטב את המקום. לוקחים סמרטוט, טובלים אותו בדלי עם מים או יותר טוב מים ומעט סבון, מניחים את הסמרטוט ספוג המים על המקום וממתינים כ-15-20 שניות כדי שהמים ירככו את מה שיש להסיר ואז מנסים בעזרת הסמרטוט הרטוב להסיר את המזכרת. הכל ירד בקלות? יופי! לא ירד? הרטיבו שוב את הסרטוט בכמות נדיבה של מים וחזרו על הפעולה שוב. בכל מקרה אל תשפשפו בכוח.
אין כמו שטיפה ידניתניקוי פנימי
מעבר לאיסוף הלכלוך ושאיבת האבק והחול יש להקפיד להשתמש בחומרי הגנה לשימור חיפויי הפלסטיק הסקאי והעור השונים. בשוק יש מגוון של תכשירים בטיב וברמות שונות מתרסיסים בעלות של שקלים בודדים ועד לכל מיני תחליבים במאות שקלים. בגדול כולם עושים את העבודה ובמידה שתקפידו על שימוש באחד מהחומרים הללו לפחות פעם בחודש גם התכשירים הפשוטים ביותר יכולים להספיק. עם זאת יש להקפיד לא להשאיר למרוח את התכשירים (גם במקרה של תרסיס התזה) בצורה אחידה בעזרת מטלית רכה שלא משאירה סיבים ולהקפיד להוריד כל שארית חומר מפלסטיקים שקופים דוגמת חופת לוח המחוונים.
לשלשת ציפורים אפשר להוריד בעזרת סמרטוט ספוג במים | צילום: אודליה כהןתחזוקה לאורך זמן
כפי שהזכרנו בפתיחה בדיוק כמו שבני האדם משתמשים בתכשירי הגנה מהשמש הקופחת, גם הרכב שלכם צריך את עזרתם של כמה תכשירים.
על מנת לשמור על איכות וברק הצבע למשך שנים יש לעשות ציפוי וקס פעם בחצי שנה. בשוק יש עשרות סוגים של ציפויים שונים במגוון מחירים מ-25 ועד ל-200 שקלים ואף צפונה מכך. לכל אחד יתרונות וחסרונות אך בגדול גם במקרה זה מרביתם יעשו עבודה לא רעה.
עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים בסיסים כי אחרת במקום להגן על צבע הרכב אתם יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך שיכול להרוס את הצבע ולגרום להתקלפותו. פנו לכם לפחות שעה וחצי. אל תעשו וקס כשאתם ממהרים כי החיפזון הזה יכול לעלות לכם ביוקר. וקס מורחים על רכב נקי ורק, אבל רק, בצל מוחלט ומלא וכשמרכב הרכב קר ולא חם.
רצוי למרוח את הרכב בחלקים: כנף, דלת, גג וכיוצא בזה ולהבריק מיד. מריחה של כל הרכב תקשה מאוחר יותר על ההורדה של הוקס שכבר התייבש. חשוב להוריד את הוקס ולהבריק את הרכב היטב. בדקו מכמה זוויות שלא נשארו שאריות ובמידה שיש לכם ספק עברו שוב עם מטלית כותנה נקיה (חולצת טי שירט ישנה מתאימה למשימה במיוחד) על החלק. הקפידו להוריד את כל החומר מהפינות ומהקימורים של הפח.
בשוק יש מגוון תכשירים במגוון רמות מחירים אבל מי שמקפיד על תחזוקה באופן תדיר לא צריך לקנות את הכי יקר | צילום: נעם וינדפלסטלינה, פוליש ותיקוני צבע נקודתיים
אם גם לאחר הווקס הרכב שלכם עדיין לא נראה מבריק מספיק או במידה שיש על הצבע כתמים ושריטות קטנות ממולץ לעשות טיפול של דיטלינג של פלסטלינה ופוליש. בניגוד לווקס זו כבר עבודה מסובכת ומקצועית יותר ורצוי להשאיר אותה למקצוענים.
בשוק יש מגוון של בעלי מקצוע המתמחים בדיטלינג וגם מוסכים רבים של פחחות וצבע מוכנים לספק שירות שכזה. המחיר בהתאם לרמת ההשקעה בטיפול וגודל ומצב המכונית ונע בין 500 ליותר מ-1,000 שקלים.
אגב, טכנולוגית הצבעים מאוד התפתחה בשנים האחרונות וניתן במוסכים רבים לעשות תיקונים נקודתיים ולהגיע, גם במקרה של מכונית שהצבע שלה כבר דהה במשך שנים, לגוון המדויק ולרמת גימור שלא תאפשר להבחין בתיקון.
אין על רכב נוצץ מניקיון>> שטיפה ידנית מושלמת – המלאכיות של פוטין ישטפו לכם את הלאדה בחינם ובביקיני
>> ניקיון זה טוב אבל נראה שבעל המרצדס החדשה הזאת קצת נסחף כששטף את פנים הרכב עם צינור בלחץ גבוה