לנצל את קרני השמש להנעת הרכב אין כמעט ישראלי שלא מודע לכוחן של קרני השמש וליכולת שלהן לשמש כמקור אנרגיה חלופי וירוק, אך בעוד שכדי לחמם את כמות המים הנדרשת למקלחות של משפחה ממוצעת ולחסוך המון כסף בחשבון החשמל לא נדרש יותר מקולט שמש בודד ולא גדול במיוחד על הגג, על מנת לרתום את האנרגיה הסולארית לייצור חשמל נדרשים קולטים מתקדמים בהרבה הפרוסים בשטחים גדולים מאוד ובשלב זה כדאיותם הכלכלית מוטלת בספק.
זו גם כנראה הסיבה בגללה עד כה לא זכינו לראות הטמעה של טכנולוגיות סולאריות בכלי רכב, זאת על אף שמרבית כלי הרכב ביקום עומדים רוב שעות היום בחוץ, חשופים לשמש, ולכאורה לא מנצלים את האנרגיה שהם סופגים.
אמנם בעבר נעשו מספר ניסיונות לשלב קולטים סולאריים במכונית ניסוי כסוג של מטען גיבוי למצבר הרכב, אך היעילות שלהם הייתה מוגבלת ולא באמת הצדיקה את קיומם.
הופעתן של המכוניות החשמליות וההיברידיות הביאה את צוותי הפיתוח להזכר שוב ברעיון הסולארי, אולם מה שנראה טוב מאוד במצגות בשילוב שלל הצהרות ירוקות לא ממש הצליח להיות מתורגם למערכות יעילות במציאות – לפחות עד כה.
הפאנלים הסולאריים המותקנים על גג המיניוואן נמצאים מתחת לשכבת זכוכית היוצרת מעין עדשת זכוכית מגדלתפורד, בשיתוף חברת SunPower, חושפת בימים אלה בתערכות CES הענקית בלאס וגאס מכונית קונספט המבוססת על פורד C מקס היברידית-נטענת, הרותמת את כוחה של השמש כדי לטעון את הסוללות של רכב הכלאיים המסוגל לנוע 34 קילומטרים בכוח חשמלי בלבד.
לטענת פורד, פריצת הדרך היא ביעילות של הפאנלים הסולאריים המותקנים על גג המיניוואן, נמצאים מתחת לשכבת זכוכית היוצרת מעין עדשת זכוכית מגדלת המעצימה את היעילות של קרני השמש עד פי שמונה ונעזרים במערכת העוקבת אחר השמש הנעה ממזרח למערב ומתאימה את זווית הקולטים בצורה מיטבית.
בשלב זה כדי להגיע לטעינה יעילה ואפקטיבית נדרש יום שטוף שמש ובימים מעוננים היעילות של המערכת מוגבלת, אבל מקורות בצוות הפיתוח טוענים שהם כבר עובדים על גרסה נוספת שתציג פאנלים סולאריים יעילים אפילו יותר שיוכלו לספק מענה גם ביום מעונן חלקית.
מפורד נמסר כי הם בוחנים את יעילות המערכת בעולם האמיתי ובמגוון תנאים ובמידה שהתוצאות יהיו חיוביות תיבדק הכדאיות הכלכלית בהפיכת דגם הקונספט לגרסה סולארית ראשונה בייצור סדרתי.
בדרך לייצור סדרתי?>> המונית הסולארית מבקרת בישראל