מי בכלל צריך סוללה? | צילום: AP לכולם ברור שמתישהו בעתיד הנראה לעין המנועים החשמליים יחליפו את מנועי הבעירה הפנימית הלא יעילים והמזהמים במכוניות של כולנו. עם זאת בדרך לאותו עתיד חשמלי יש צורך להתגבר על בעיה לא פשוטה בדמות הצורך לסחוב את האנרגיה החשמלית הנדרשת לתנועה.
כיום בעולם הרכב קיימות שתי אסכולות מרכזיות בהקשר זה - זו הטוענת שבעתיד הנראה לעין המכוניות החשמליות ישתמשו בסוללות, וזו הגורסת שחבל לבזבז את הזמן על טכנולוגיה מוגבלת שכזו ורצוי להתקדם כבר עכשיו לייצור מכוניות עם מערכת תא דלק.
אבל האם אולי יש דרך נוספת יעילה והגיונית יותר לפחות בשלב זה?
זה היה בדיוק הנושא המרכזי במחקר שעורכת יצרנית הרכב וולוו במימון האיחוד האירופאי.
לאחר כמה שנים של פיתוח, וולוו חושפת כעת כי מצאה דרך טובה יותר לאגור אנרגיה מאשר בסוללות ליתיום כבדות ולא יעילות שתופסות מקום רב כנהוג היום. מסתבר שהחברה השבדית פיתחה תרכובת ננו מיוחדת המאפשרת לחלקי מרכב העשויים מסיבי פחמן ופיברגלס לאגור אנרגיה בצורה יעילה ביותר ולמעשה לשמש כמצבר לכל דבר.
בניגוד לסוללות קונבנציונאליות עם תאים, את סיבי הפחמן אוגרי האנרגיה שפיתחה וולוו ניתן לעצב בכל דרך, גודל וצורה.
והם למעשה יכולים להחליף ביעילות חלקי מרכב שונים העשויים מפלדה כמו מכסה תא המנוע והמטען, הדלתות ואפילו גג המכונית.
לא מדובר בפחח שמתקן רכב אחרי תאונה אלא במדען שבוחן המצאה טכנולוגית מהפכניתהטעינה של הפאנלים המיוחדים יכולה להתבצע דרך רשת החשמל הביתית בתוך כמה שעות או מאנרגית בלימה רגנרטיבית כנהוג בכלי רכב היברידים. מעבר לחיסכון משמעותי בנפח שתופסות הסוללות הרגילות, השימוש בפנלים המיוחדים מאפשר לחסוך כ-15 אחוזים ממשקלו של רכב חשמלי.
לאחר שלב הפיתוח וולוו החלה לבחון את הטכנולוגיה בשטח באופן מעשי ובשלב ראשון התקינה במכונית וולוו S80 מכסה תא מטען שעשוי מתרכובת סיבי הפחמן המיוחדת. חלק זה לבדו הצליח לספק אנרגיה לכל מערכות החשמל 12 וולט הנלוות ברכב ובחברה מתכוונים בקרוב לייצר פנלים נוספים שיחליפו את דלתות רכב הניסוי, מכסה המנוע והגג שלו ומאמינים שחלקים אלו יוכלו לספק ביחד אנרגיה שתאפשר נסיעה בכוח חשמלי לטווח של כ-130 ק"מ בין טעינות.
>> עתיד חשמלי בקרוב? – לא בטוח בכלל
איך זה עובד?