ב.מ.וו i3 חשמלית לפני כשנתיים ב.מ.וו חשפה מכונית קונספט עירונית והכריזה על הקמת תת מותג שיקרא i ויציע קשת דגמים מונעי חשמל כצו האופנה הירוקה.
כעת הקונספט הופך למציאות והיצרן הגרמני חושף את i3 - הרכב החשמלי הראשון שלו בייצור סדרתי.
העיצוב נותר דומה למדי לזה של הקונספט מתערוכת פרנקפורט 2011 עם מראה קופסתי כשל מיקרוואן. אמנם מדובר בעיצוב מאוד לא אופייני לב.מ.וו אך גריל הכליות האייקוני שומר על הזהות המשפחתית וביחד עם פגוש קדמי אגרסיבי ויחידות תאורה משוכות לאחור לפרונט יש דינמיות נאה. השאר קצת פחות קל לעיכול: הפרופיל מעוצב בא-סימטריות משונה כשקו החלונות האחוריים נמוך יותר מזה הקדמי ואילו התחת של הרכב מורם בצורה מוזרה וצבוע שחור. המידות נמצאות בקו התפר שבין מכונית מיני לסופר מיני; 399.9 ס"מ אורך, אך עם רוחב של 177.5 ס"מ, גובה של 157.8 ס"מ ועם בסיס גלגלים של 257 ס"מ היא אמורה להציע מרווח סביר לארבע נוסעים.
ב.מ.וו השקיעה כשני מיליארד יורו בפיתוח המכונית שמציגה לא מעט חידושים. הגוף עשוי בחלקו מקרבון והשלדה מאלומיניום כך שלמרות משקל יחידת ההנעה החשמלית והמצברים מחט המאזניים ניצבת על 1,195 ק"ג בלבד, בדומה למשקלן של מכוניות שגרתיות בגודל זה.
למרות שמדובר במכונית עירונית, ב.מ.וו דאגה לשמר משהו מהמוניטין הדינמי – ספורטיבי שלה והמנוע החשמלי המייצר 168 כ"ס מעביר את הכוח לגלגלים האחוריים ומאפשר ביצועים טובים יחסית עם 3.7 שניות ל-60 קמ"ש ו- 7.2 שניות במאוץ הקלאסי למאה קמ"ש. כמו ברוב המכוניות החשמליות, על מנת לשמר על טווח סביר, המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-150 קמ"ש.
הצדודית, איך נאמר זאת בעדינות, משונה
אגב טווח, מערך הסוללות של ה-i3 מאפשר נסיעה של בין 130-160 ק"מ בין טעינות ובטעינה רגילה משקע חשמל ביתי תוכלו למלא את המצברים בתוך שש שעות. ביקור בעמדת טעינה מהירה מאפשר לחדש את רוב מלאי האנרגיה בתוך חצי שעה.
אמנם מדובר בנתונים די מקובלים בשלב טכנולוגי זה לרכבים חשמליים, אבל ב-ב.מ.וו החליטו להציע, לאלו המעוניינים להגדיל את טווח הנסיעה, ללא זמן המתנה ממשוך ותלות בחברת החשמל המקומית, אופציה לגרסה המצוידת בגנרטור בילט-אין בדמות מנוע 2 צילינדרים בנפח 650 סמ"ק (תרומת קטנוע המנהלים של ב.מ.וו, ה-C650) המסוגל להטעין את הסוללה תוך כדי תנועה ולהאריך את הטווח ל-337 ק"מ.
עם זאת מעבר למחיר הגבוה יותר ולסוגית המיסוי, גרסת הגנרטור גם כבדה יותר ומנוע האופנוע והמערכות הנלוות מוסיפים 120 ק"ג למשקל העצמי.
שימוש מעניין בחומרים טבעיים והרבה טכנולוגיה מתקדמתבבריטניה ה-i3 תעלה סכום דומה לזה של סדרה 3 בסיסית (בעיקר בזכות הנחה של 27 אלף שקלים הניתנת למכוניות חשמליות בממלכה המאוחדת) ועל אף שגם כך לא מדובר בדיל משתלם במיוחד במונחים של פח-לשקל, אין ספק שבזכות עליות אחזקה ושימוש זולות משמעותית מאשר במכונית עם מנוע בעירה פנימית ובעיקר תודות לאמירה הסביבתית בהחלט יתכן שהיא תקרוץ לרבים.
בכל מקרה אמנם נראה שיצרני הרכב התעוררו (חלקם אחרי שבזבזו מיליארדים) מהחלום על עתיד חשמלי כאן ועכשיו, אך למרות שהרוב המוחלט של הלקוחות עדיין חוששים ממעבר לרכב חשמלי, סגמנט המכוניות החשמליות שמכר עד לפני מספר שנים יחידות בודדות בשנה, נמצא בצמיחה מתמדת, עומד כיום על עשרות אלפי כלי רכב בכל שנה ורק צפוי לגדול עוד ועוד בעתיד התחבורתי אליו צועד העולם.
>> טסלה מאמצת את המודל של בטר פלייס
מנוע עוצמתי והנעה אחורית מבטיחים לשמר משהו מה-DNA של המותג