השמש מספקת כל כך הרבה אנרגיה. האם ניתן לרתום אותה להנעת למכוניות שלנו? | צילום: NASA החיפוש הגובר בשנים האחרונות אחר מקורות אנרגיה נוספים וירוקים, שיוכלו להחליף בבואו היום את מנוע הבעירה הפנימית המזהמים והלא יעילים נמשך ומכוניות ראשונות העושות שימוש במנועים חשמליים כבר הגיעו לשווקים בחלק ממדינות העולם. גם טכנולוגית תא הדלק, שרבים רואים בה את הפתרון האמיתי לרכבי העתיד, עושה צעדים ראשונים בדרך להפיכתה לברת השגה במכונית במחיר הגיוני.
ומה עם השמש מעלינו? האם ניתן, כמו שהיא מחממת לנו את המים, לרתום אותה להנעת רכבי העתיד? בתיאוריה זה כמובן אפשרי ולראייה חוות סולאריות המסוגלות להפיק כמויות חשמל גדולות. במציאות, כדי לספק את כמות האנרגיה שרכב צורך בנסיעתו צריך קולטים ענקיים שהופכים את הרעיון לבלתי ישים, בשלב טכנולוגי זה.
בכל מקרה, גם אם בעתיד הקרוב לא נחנה מכונית סולארית מתחת לבית, לא מעט קבוצות מחקר במוסדות אקדמיים שונים מסביב לגלובוס חוקרות את הנושא ועסוקות בפיתוח טכנולוגיה סולארית. בסוף השבוע קבוצה מאוניברסיטת דרום וויילס באוסטרליה רשמה הישג נאה כשרכב סולארי שפיתחו הסטודנטים הצליח להיכנס לספר השיאים של גינס לאחר שהגיע למהירות של 88 קמ"ש.
הרכב הסולארי, על עיצובו במחוזות שבין מטוס ללא כנפיים לעב"מ, נראה עדיין רחוק משימושיות יום יומית כשהוא מצויד בתא נוסעים זערורי שיכול לאכלס רק אדם אחד בדוחק, גלגלים זעירים שיקשו להתמודד עם כבישים משובשים ומבנה שברירי.
קשה להניח שבקרוב הרבה מכוניות כאלו ינועו על הכבישים
ראש צוות הפיתוח ציין שהוא לא מצפה שבקרוב נראה מכוניות שכאלו על הכבישים, אך בהחלט מאמין שכמו שמכוניות מירוץ מהוות כר לפיתוחים טכנולוגים שבסופו של דבר מוצאים את דרכם למכוניות ביצור המוני, יש לצפות שגם הטכנולוגיה הסולארית תגיע לשימוש ככלי עזר למכוניות היברידיות וחשמליות.
>> עוד משהו שיש לנו בשפע ואפשר לנצל כדי להפיק אנרגיה: מכונית שנוסעת על חרא