לפני מספר חודשים זכתה ניסאן ליף בתואר "מכונית השנה באירופה". התואר, אולי המכובד ביותר בעולם הרכב, ניתן לליף בעיקר בשל היותה המכונית החשמלית הראשונה בגודל מלא ביצור סדרתי.
הליף כוללת שלל טכנולוגיות חדשות אך מסתפקת, לטענת היצרן, כמו מרבית המכוניות החשמליות שצפויות להגיע ליצור סדרתי בזמן הקרוב, בטווח נסיעה של 160 ק"מ בין טעינות. זהו בהחלט טווח מוגבל אך אמור להספיק למרבית האנשים בשימוש יומיומי.
לפני מספר שבועות החלו החשמליות של ניסאן להמסר ללקוחות הראשונים בארצות הברית וכבר ישנם לא מעטים המדווחים על אכזבה גדולה מהמכונית. האכזבה נובעת משום שבניגוד לטווח המוצהר של 160 ק"מ, בפועל נאלצו הלקוחות להסתפק בטווח מוגבל באופן משמעותי בין טעינות.
בפורומים שונים ברשת נשמעים קולות טרוניה. לדברי הרוכשים הירידה בטווח הנותר היא פתאומית ולא מאפשרת לתכנן מראש את המשך הנסיעה עד ההגעה לשקע טעינה.
אמנם בניסאן ליף קיימת מערכת אוטומטית המעבירה את המכונית ל"מצב צב", המערכת נכנסת לפעולה כשהסוללה כמעט ריקה ואמורה לאפשר להמשיך בנסיעה במצב חסכוני ובמהירות איטית במיוחד לעוד מספר קילומטרים. אך במציאות מסתבר שגם מערכת זו לא הצליחה למנוע מאנשים להיתקע באמצע הדרך.
טווח הנסיעה במציאות נמוך מ-160 הק"מ המובטיחם | תמונת AVI: makoבעל ניסאן ליף מסיאטל סיפר שיצא לנסיעה מנמל התעופה של העיר לביתו, מרחק של 24 קילומטרים. מד הטעינה הראה שהסוללה תספיק ל-42 ק"מ, מה שהיה אמור להביא את הנהג ומשפחתו, בשעת ערב מאוחרת, בקלות לביתם. בפועל, לאחר נסיעה של 16 ק"מ על הכביש המהיר, המכונית עברה באופן פתאומי ל"מצב צב". הנהג הצליח בקושי לרדת מהכביש המהיר לכביש משני, לנסוע במהירות איטית עוד כקילומטר עד שהמכונית נתקעה באופן סופי, בנתיב הימני של כביש עמוס עם אשה וילדים צורחים במושב האחורי. בסיכומו של הערב נסעה הליף 21 ק"מ עד שעצרה, חצי ממה שהבטיח מד הטווח.
הסיפור הזה מצטרף לשלל סיפורים אחרים שמתחילים למלא את הרשת.
"על פי מערכת המחשב המפקחת על הטעינה בסוללה נותרה לי מספיק אנרגיה לנסיעה של עוד 27 קילומטרים, שהיו אמורים להביא אותי בקלות הביתה", סיפר בעליה של ניסאן ליף דנדשה מסן דייגו, קליפורניה. "בפועל, תוך פחות משליש מהמרחק שהסוללה הייתה אמורה לספק, כעבור כ-8 ק"מ בלבד נותרתי תקוע בצד הדרך ללא סוללה".
הבעיה היא שבניגוד למכונית רגילה שנגמר לה הדלק, במכונית חשמלית אי אפשר לקפוץ לתחנת דלק, למלא ג'ריקן, לחזור לאוטו, לתדלק ולהמשיך בנסיעה. תקיעה שכזאת עם רכב שמשקלו טון וחצי מחייבת גרירה לעמדת טעינה. הטעינה, אגב, בניגוד לתדלוק, אורכת מספר שעות.
קתרין זאקרי, דוברת ניסאן בארצות הברית, מסרה בתגובה כי החברה מכירה כמה מקרים של בעיות מסוג זה, אך ניסאן אינה מזהה בעיה סדרתית כלשהי והחברה עומדת בהצהרותיה על טווח של 160 קילומטרים ברוב תנאי הנסיעה.
מאידך, גורמים כמו הEPA האמריקאית (הסוכנות להגנה על הסביבה) כבר טענו בעבר שהנתון הרשמי אופטימי מדי וטווח הנסיעה הריאלי בתנאים רגילים יתקשה לעלות על 120 קילומטרים בין טעינות.
חשוב לציין שכמו בכל מכונית אופי הנהיגה, תנאי הדרך, שימוש במערכות עזר כמו מזגן ומשקל הנוסעים והמטען מאוד משפיעים על כמות האנרגיה שהמכונית צורכת כדי לגמוע כל קילומטר, אבל בעוד שבמכונית מודרנית המצוידת במיכל דלק שמציע מספיק אנרגיה למאות קילומטרים של נסיעה אופי הנהיגה לא ממש מפריע לשימוש היומיומי ויורגש בעיקר בכיס, במכונית חשמלית התקצרות הטווח, המוגבל מלכתחילה, באחוזים ניכרים, עלולה להפוך את המכונית החשמלית לכלי תחבורה שלא יכול לתת מענה של ממש לשימוש יומיומי.
>> ניסאן ליף זוכה בתואר מכונית השנה
>> מבחן דרכים סיטרואן סי זירו החשמלית
ניסאן ליף - יכולה לשמש כתחליף למכונית רגילה?