בשנים האחרונות כולם מדברים על מכוניות חשמליות שיחליפו בהדרגה את המכוניות המוכרות לנו היום המשתמשות במנועי בעירה פנימית העובדים על דלק מחצבי המופק ממאובנים מהתקופה הפרהיסטורית. המומחים מעריכים שעוד לא יותר מדי שנים (הערכות נעות על בין 20 ל-70 שנים במקסימום) לא יהיו יותר בכדור הארץ מחצביםכדי להפיק דלק שיניע מכוניות.
מכוניות חשמליות לא תמיד יכולות להיות פתרון משום שהן משתמשות בחשמל שמופק ברוב המקרים על ידי דלקים שונים ופחם שגם המלאי שלו מוגבל.
אמנם ההערכה המרכזית היא שבעתיד מכוניות תא דלק שייצרו בעצמן את החשמל שהן צורכות על ידי מימן יהיו הפתרון המועדף אך בשל מורכבותו עדיין לא ברור מתי הטכנולוגיה הזו תוכל להפוך למשהו אליו מצורף תג מחיר של מכונית משפחתית ולכן, במקביל, כל העת מדענים בוחנים פתרונות טכנולוגיים נוספים כדי למצוא ולהפיק חומרים שיוכלו לשמש כדלק שיניע את המכוניות שלנו.
במדינות דרום אמריקה נעשה זה עשרות שנים שימוש נרחב באתנול המופק מקנה סוכר וגם ביו דיזל המופק מגידול סוגי צמחים שונים עבר כבר מזמן את שלב הניסוי ונמכר בצורה מסחרית בתחנות דלק באירופה כשאחוזים נמוכים ממנו מעורבים עם דיזל מחצבי לשיפור נתוני המנוע והפחתת זיהום האוויר.
בעת האחרונה המדענים ברחבי העולם החליטו ללכת צעד אחד קדימה ובעבר כבר דיווחנו לכם על מכונית שנוסעת על דלק המופק מדברים כמו ביוב או המיץ של הזבל.
כעת אנו מתבשרים כי באוניברסיטת טוליין בניו אורלינסשבארצות הברית גילו זן חדש של חיידק שיכול להפיק בוטנול מתאית.
אתם וודאי שואלים מה זה אומר ולמה זה צריך לעניין אתכם?
אז ככה: תארו לעצמכם ערימה של עיתונים ישנים שבמקום לזרוק לפח או למיכל המחזור תוכלו להשתמש בה כדי לנסוע במכונית.
פרופסור דייוויד מולין מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית שעמד בראש צוות המחקר מסביר: "תאית קיימת בכל מקום: נייר, דשא, עלים, קלחי תירס ועוד המון דברים שנמצאים כל העת סביבנו. זה זמין בקנה מידה עצום ולמעשה אין לזה כמעט שימוש. כעת על ידי התגלית שלנו ניתן יהיה להפיק מכל אותם דברים ביו- בוטנול שהוא חומר בעירה נקי ויעיל יותר מאתנול ומביו-דלק וגם לא מצריך גידולים יעודיים התופסים שטחים גדולים ומצריכים טיפול שוטף יקר כדי להפיק אותו אלא מופק מתוצרי לוואי שבכל מקרה יש כאן בשפע", מסביר מולין. "תגלית זו עשויה להפחית את העלות היצור של דלקים אלטרנטיביים באופן משמעותי ולהביא להוזלת הדלקים הללו, שהיום יקרים באופן משמעותי מדלק מחצבי, לצרכן. בנוסף," מתלהב מולין, "הדלק המופק מתאית יכול להפחית באופן דרמטי את פליטת דו תחמוצת הפחמן לעומת בנזין רגיל וגם להפחית לא מעט מכמות הפסולת שמגיעה למזבלות".
בשלב זה יש לזכור שכאמור מדובר בניסוי אוניברסיטאי ונשאלת השאלה האם ניתן יהיה להפוך אותו למשהו בקנה מידה גדול יותר שאנשים יוכלו לנצל. מולין מודה שהוא והצוות שלו לא מסוגליםלהפוך בעצמם את התגלית למסחרית: "התהליך נמצא אבל יש צורך בשותף תעשייתי שיכול לקחת את טכנולוגיה שפיתחנו בקטן ולהפוך אותה לישימה בנפחים שיכולים להיות משמעותיים".
רק בעוד שנים נוכל באמת לדעת האם בוטנול שמופק מתאית יהיה אמצעי מקובל להנעת כלי הרכב או שכמו עוד הרבה פיתוחים מבטיחים הטכנולוגיה הזו תקבר במעבדות האוניברסיטאות.