משרד התשתיות הלאומיות הודיע כי קיים השבוע דיון בין-משרדי נרחב בנושא מדיניות רכב חשמלי. בין המשתתפים בדיון היו נציגי משרדי ראש הממשלה, האוצר, המשפטים, התחבורה ונציגי רשות החשמל. לדברי משרד התשתיות, נציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים לא הגיעו לדיון.
מהדיון שהתקיים במשרד עולה כי המשרד מעוניין לשלול את האפשרות של כל בעל רכב חשמלי לטעון את הרכב מנקודות חשמל ביתיות או עסקיות רגילות של רשת החשמל הארצית, כפי שנעשה כיום בחו"ל, ולאפשר רק טעינה דרך רשת "מנוהלת".
המשרד טוען כי הטעינה המנוהלת, שמבוקרת על ידי גורם חיצוני, "תקטין את הצורך בהקמת מתקני ייצור חשמל נוספים ובהרחבת רשת החשמל הקיימת כיום, תוך מתן מענה בטיחותי הולם לשימוש ברשת החשמל לשם טעינת כלי הרכב. הטעינה המבוקרת נועדה לאפשר בקרה ושליטה על הביקושים לחשמל, ועל העומס במערכת הייצור, ההולכה והחלוקה של החשמל".
תשכחו מלהתחבר לשקע של מכונת הכביסה | צילום:
kabby, Istock
על פי התוכנית, החלת הטעינה המבוקרת תעשה במדורג "בהתאם לקצב כניסת הרכבים החשמליים למשק, ועל פי רמת ההיערכות של חברת החשמל". תיתכן טעינה מבוקרת באזורים רלוונטיים, בהתאם לצורך שייגזר מקצב כניסת כלי רכב במתחמים אלו.
מהתוכנית עולה כי הקמת מתקני הטעינה באזורים ציבוריים תעשה על ידי חברת החשמל ואילו באזורים פרטיים היא תעשה על ידי גורם המורשה לעבודות חשמל בהספק הרלוונטי. הבעלות והאחזקה של מתקני הטעינה באזורים הציבוריים תהייה של חברת החשמל ובאזורים הפרטיים היא תהיה של בעלי כלי הרכב, שיהיו גם אחראים לתחזוקתם.
ריח של מונופול
כשאין מתמודדות אחרות, מה שצפוי להתקבל הוא מונופול על הטעינה לבטר פלייס | צילום: חדשות 2המשרד טוען כי בכוונתו לשמור על עיקרון של "גישה חופשית", שיאפשר מערכת טעינה ארצית עם מגוון מפעילים וכלי רכב חשמליים מסוגים שונים. על פי נתוני המשרד "יקבע תקן אחיד להתחברות למערכת הטעינה, אשר יבטיח קיום אפשרות טעינה של כל נהג רכב חשמלי בכל נקודת טעינה מורשית, מבלי שיהיה רלוונטי לאיזה ספק טעינה הוא קשור". המשרד טוען כי "התקינה שתיקבע תאפשר תחרות הולמת בשוק הרכב החשמלי. תיבחן תקינה בין לאומית כבסיס, תוך התאמתה לעקרונות המדיניות שקבע המשרד"
>> חשמליות ראשונות בדרך לארץ