דומה לכל אוטובוס אבל לא מרעיש ומזהם | צילום: נעם וינד ניתן להעריך שאם אתם חיים קצת יותר משני עשורים על הכדור הזה אתם בוודאי זוכרים את האוטובוסים העירוניים של פעם - ללא מזגן, צפופים בטירוף ועם אנשים מעשנים על סיפונם, אבל נראה שהחוויה החזקה ביותר מהתחבורה הציבורית באותה תקופה היתה אותו ענן שחור ענקי מלווה בריח של דיזל באוויר שהם היו משאירים מאחוריהם ביציאה מהתחנה.
אמנם מאז רמת האוטובוסים השתפרה מאוד וגם מידת הזיהום שמנועי הדיזל שלהם פולטים ירדה באופן משמעותי אבל עדיין, בעידן בו יש יותר ויותר מודעות סביבתית, אותם אוטובוסים מזהמים הם נטע זר בכרך ואחד הגורמים המשמעותיים ביותר לזיהום אוויר ומפגעי רעש ברחובות הראשיים של הערים.
הפתרון האולטימטיבי הוא כמובן הקמת רכבת תחתית יעילה, אך לאור ההתנהלות ההזויה של הפרויקט נראה שעוד שנים רבות נצטרך להסתמך בעיקר על אוטובוסים. לנוכח מציאות הזו, היום, עם כניסתו לשירות של האוטובוס החשמלי הראשון בישראל בחברת דן, נעשה ללא ספק צעד משמעותי בדרך לעתיד ירוק יותר. צעד ראשון בדרך למעבר לצי אוטובוסים חשמליים | צילום: נעם וינד
ממירי זרם בתא המנוע וצמד מנועים על הציר האחורי | צילום: נעם וינד האוטובוס, שיפעל בשלב ראשון בקו 5 במרכז תל אביב, הוא מתוצרת חברת BYD הסינית, המתמחה ביצור כלי רכב ומנועים חשמליים ונחשבת ליצרנית הסוללות הגדולה בעולם.
מבחינה חיצונית האוטובוס החשמלי הראשון דומה לכל אוטובוס עירוני אך הוא אינו פולט זיהום כלל ופעולתו שקטה בהרבה. את מנוע הדיזל הרועש והמזהם מחליפים צמד מנועים חשמליים הממוקמים על הציר האחורי ומפיקים ביחד הספק של 260 כ"ס.
בעזרת מערך סוללות גדול במיוחד הממוקם בשלדת הרכב, מעל לציר הקדמי ועל הגג, טווח הנסיעה הריאלי בשימוש עירוני ובעומס מלא עומד על כ-250 קילומטרים בין טעינות. מדובר בטווח ממוצע שאוטובוס עירוני עושה ביום ולמעשה זה המפתח שיאפשר לדן להפעיל את האוטובוס החשמלי ללא הנחות כחלק ממערך קווי השירות שלה כשלאחר יום העבודה ניתן יהיה להטעין את האוטובוס בתוך 4-5 שעות בעמדות טעינה שיוקמו בחניונים של דן.
הנוסע ישראל כץ מתרשם מתרשם מהחידוש | צילום: נעם וינדחשוב לציין, בשלב זה לפחות, כי מדובר בתחליף יקר למדי ומחירו של אוטובוס חשמלי אחד עומד על כ-2 מיליון שקלים – פי 2 ממחירו של אוטובוס דיזל קונבנציונלי. עם זאת, ב-5 השנים הקרובות בכוונת דן לשדרג רבע מצי האוטובוסים שלה לאוטובוסים חשמליים.
הטווח בין טעינות הוא כ-250 קילומטרים | צילום: נעם וינד היקף ההשקעה הכולל של דן באוטובוסים החשמליים צפוי לעמוד בשנים האלה על 400 מיליון שקלים אך בחברה מקווים כי עלויות התחזוקה של אוטובוס חשמלי הנמוכות בכ- 25% מעלות התחזוקה של אוטובוס דיזל ועלות האנרגיה לקילומטר נסיעה העומדת על כשליש מעלות התדלוק של אוטובוס דיזל יהפכו את המהלך, מעבר לשיפור חווית המשתמש ולהפחתת הזיהום, גם למשתלם מבחינה כלכלית.
סיבוב התרשמות קצר על סיפונו של האוטובוס החשמלי החדש של דן ברחובות תל אביב מגלה באופן מפתיע כי הנסיעה אינה שקטה לחלוטין כפי שניתן היה לצפות וכפי שנוכחנו להכיר במכוניות חשמליות הקיימות בשוק, ורעשים מכניים בהחלט נשמעים מכיוונם של המנועים על הסרן האחורי. עם זאת, ללא ספק לעומת אוטובסים עירוניים רגילים האוטובוס החשמלי כמעט ואינו רועד או מווברץ ומציע בעזרת מתליו הרכים נוחות נסיעה טובה יחסית על פגעי האספלט המקומי ויכולת האצה משכנעת למדי. גם מזגן האוויר החשמלי בהחלט עושה את המוטל עליו ומצנן היטב את חלל האוטובוס בצהרי היום באוגוסט אך למרות מימדים חיצוניים זהים לאלה של אוטובוסים עירוניים החלל הפנימי מעט פחות נדיב ובעיקר בחלקו הקדמי של האוטובוס יש פחות מקום מאחר שכמה מושבים הוקרבו לטובת מערך הסוללות.
הנהיגה דומה לכל אוטובוס רגיל | צילום: נעם וינד חברת דן צפויה להפוך לאחת הלקוחות המשמעותיות של חטיבת האוטובוסים של BYD אך חשוב לציין שלא מדובר בשפן ניסיונות ולמעשה האוטובוסים החשמליים שלBYD פועלים כבר משנת 2010 ונמצאים בשירות קווי תחבורה ציבורית במספר ערים בסין, בהם הם צברו עד היום למעלה מ- 17 מיליון קילומטרים.
מעבר לאוטובוסים הפועלים בסין BYD מכרה לאחרונה אוטובוסים להולנד, פינלנד, דנמרק, אורוגוואי, קולומביה, קנדה וארצות הברית.
שר התחבורה ישראל כץ ציין בטקס כי מעבר לשימוש באוטובוסים חשמליים בדומה לפרויקט חשמול הרכבת, תוכנית להקמת עמדות השכרה לכלי רכב חשמליים עירוניים ועידוד של הציבור לעבור לתחבורה ירוקה אלטרנטיבית יאפשרו לממש את החזון החשמלי שיצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר ואת התלות בדלק.
>> BYD מציגה: רובוט על הדשבורד
צעד ראשון בדרך לחזון תחבורתי חשמלי | צילום: נעם וינד