טור דה פראנס -היוקרה של המרוץ נפגעה בשל כל פרשיות הסמים | צילום: מערכת ONE אחרי 3 שבועות ארוכים ולא פחות מ-3,400 קילומטרים מפרכים, השבוע הסתיים הטור דה פראנס, מרוץ האופניים המפורסם בעולם, בניצחונו של כריס פרום. מדובר בהישג שהוא בוודאי חלומו של כל רוכב אופניים מקצועי, אך עם זאת אין ספק שלאחר שלל פרשיות שימוש בחומרים וסמים ממריצים ובמיוחד אחרי שבשנה שעברה נשללו התארים מלאנס ארמסטרונג האגדי שניצח ב-7 מרוצים ברציפות (1999-2005) שהעניין הציבורי באירוע ירד מאוד.
מן הצד השני, מרכזיותם של האופניים בחייהם של אנשים רבים רק הולכת ומתעצמת מיום ליום ומה שהיה פעם כלי תחבורה המזוהה בעיקר עם ילדים הפך מזמן לטרנד הכי לוהט וקולי בסביבה.
בשנים האחרונות, במקביל להפיכתו של התחביב הרכיבה על אופניים לספורט ולבילוי שרבים הפכו אותו לאובססיה בניחוחות של דת, יותר ויותר אנשים גם החליטו במקום לעסוק בשדרוג אופני הקרבון לקלים יותר, רכישת בגדים צבעוניים צמודים ושיפורי מתלים בעלות של מכונית משומשת קטנה, פשוט לוותר על הרכב הפרטי הממוזג או על הקטנוע המהיר ולהפוך את האופניים לכלי התחבורה המרכזי בחייהם.
מבט קצר ברחובות גוש דן ובמיוחד תל אביב יכול לספק אמת מידה לעד כמה התופעה הזו הפכה למרכזית, אבל נתון מדהים שמגיע אלינו השבוע מאיטליה - מדינה שמפורסמת בגלל תעשיית הרכב המפוארת שלה המדווח על כך שבשנה החולפת, לראשונה מזה 48 שנים, נמכרו בארץ המגף יותר אופניים ממכוניות, מלמד עד כמה רחוק טרנד האופניים עוד יכול להגיע.
אם במקרה חייתם ביקום מקביל בשנים האחרונות ובפעם אחרונה שחשבתם על אופניים זה היה בתקופה שראלי צ'ופר היו הדבר הגזעי בסביבה או שאופני ה-BMX וקלטת של דוראן דוראן היו הדבר הכי תיסלם שיש, קבלו עשרה טרנדים לוהטים של המדוושים במילניום השלישי.
ללא ספק מדובר בטרנד כובש | צילום: ברק פכטראופניים חשמליים – לדווש זה אחלה, זה טוב לכושר, ירוק ואידיאלי לעיר, אבל בינינו, בקיץ הארצישראלי הלח שנמתח מאמצע מאי ועד אוקטובר זה לא בדיוק אמצעי תחבורה אפשרי אלא אם כן יש לכם מקלחת זמינה בכל תחנה או שכל החברים ועמיתיכם לעבודה הם תתרנים.
הפתרון - אופניים חשמליים הכוללים מנוע קטן וסוללה נשלפת שהופכים את חווית הדיווש להרבה יותר קלה ונסבלת. הם אמנם לא מהירים במיוחד, לא כוללים מזגן, אבל בעיר יש להם יתרונות על פני נסיעה בכל כלי תחבורה אחרים: הם הרבה פחות יקרים מרכב, אין להם הוצאות נלוות והם בעיקר יאפשרו לכם לצלוח כמעט כל משימה עירונית בקלות ובמהירות גם בשיא אוגוסט, בלי להזיע.בשוק היום תוכלו למצוא אופניים חשמליים קלאסיים, כאלה שנראים כמו קטנוע ויש גם את הגרסה המתקפלת והזעירה יותר.
לצד יבואני אופניים ותיקים ואפילו כמה יבואני רכב (UMI) ואופנועים (מטרו) שנכנסו לתחום לאחרונה, צצו בשנים האחרונות גם מאות יבואנים קטנים שכל עיסוקם הוא ייבוא של הכלים החשמליים, לרוב מסין, לעם היושב בציון. המחירים נעים בין 3,500 שקל לאופניים חשמליים פשוטים ממותג מדבקה, ועד למעל לעשרת אלפים שקל לאופניים מתקדמים יותר של מותגים מוכרים.
הערכות זהירות מדברות על כך שמדי שנה נמכרים בארץ מעל לעשרת אלפים זוגות אופניים חשמליים ולפי כמות הפסבדו-מפדלים שנמצאים על הכבישים היום – נראה שהמספרים רק יעלו. רובם לא עומדים בדרישות החוק וכוללים מנועים מעל להספק המקסימלי המותר של 250 וואט או מצערת במקום חיישן המפעיל את המנוע החשמלי רק בעת דיווש. חשוב רק לזכור שמקרה של תאונה, פציעה או פגיעה במישהו אחר במהלך שימוש באופניים שלא תואמים את התקן עלול להעמיד אתכם במצב בעייתי מאוד מבחינה חוקית.
אופני A2B. כדאי לקנות אופניים חשמליים חוקיים | צילום: רונן טופלברגתל אופן – לפני כשנתיים עיריית תל אביב הצטרפה לערים מובילות בעולם וייסדה את תל אופן – שירות אוטומטי להשכרת אופניים מעשרות תחנות בשירות עצמי הפרוסות ברחבי העיר.
לכאורה נראה היה שהשירות יקרוץ בעיקר לתיירים ועם דמי מנוי שבין 17 שקלים לשכירות ביום חול ל-280 שקלים למינוי שנתי שאליהם מצטרפים סכומים בהתאם לזמן השימוש מעל לחצי שעה הראשונה בחינם, מ-5 שקלים לשעה ועד לא פחות מ-150 שקלים על שימוש רצוף של 4.5 שעות וכן תעריפי קנסות דרקוניים (1200 שקלים אם לא החזרתם את האופניים בתוך יממה, 4,500 במקרה של אובדן) ניתן היה להעריך שהרוב המוחלט של האנשים יעדיפו להשתמש באופניים פרטיים שניתן לרכוש בלי טובות במאות בודדות של שקלים. אבל המציאות הוכיחה אחרת ושירות תל אופן זוכה להצלחה אדירה עם כמות השכרות שעולה בהרבה על התחזיות האופטימיות ביותר.
להיט בתלאביבאזעקה לאופניים- אחת הסיבות להצלחה המדהימה של תל אופן נעוצה בסיבה שגנבות האופניים הפכו למכת מדינה ועם 36 אלף זוגות שדווח למשטרה על גנבתם ב-2012 (יש להעריך שהמספר שהמספר בפועל גבוה בהרבה) תמיד יש סיכוי ותר מסביר שדווקא כאשר תרצו לעשות שימוש באופניים שלכם תגלו שהם ממש לא נמצאים במקום האחרון בו השארתם אותם.
בשוק יש עשרות סוגי מנעולים, יקרים יותר ופחות, אך ניתן לקבוע שכמעט אף אחד מהם לא יעמוד בדרכו של גנב מנוסה. לאחרונה, במיוחד עם עליית הפופולריות של האופניים החשמליים או אופני מותגים יקרים אנשים רבים החלו, כמו לכל כלי רכב, לצייד גם את האופניים שלהם במערכת אזעקה.
בשוק יש אזעקות ברמות תחכום ומחירים שונות אך העיקרון בכולן דומה וכולל חיישן המזהה תנועה של האופניים (כמו במקרה של ניסיון גניבה) ומפעיל אזעקה בעוצמה חזקה במיוחד.
אמנם ניתן להעריך שגנב נחוש יצליח להתגבר תוך זמן מה גם על מכשול זה, אבל מכיוון שהוא עדיין לא נפוץ כל כך באופניים ומושך את תשומת לב הסביבה ניתן להעריך שרוב הגנבים יעדיפו לוותר ולגנוב אופניים אחרים ללא אזעקה קולנית.
הקלות הבלתי נסבלת של גניבת אופניים | צילום: חדשות 2קורס אופניים למבוגרים - בשנים האחרונות האופניים הפכו, כאמור, מכלי תחבורה שמשמש בעיקר ילדים לטרנד לוהט בקרב מבוגרים. נהוג להגיד שאם רכבתם פעם אחת על אופניים תדעו לעשות זאת כל החיים ואכן רוב האנשים יודעים לרכב ברמה זו או אחרת, אך פה ושם יש אנשים שמעולם לא היו להם אופניים או למדו לרכב ורובם מתביישים להודות בכך ומעדיפים שלא לאבד את שיווי המשקל ופשוט לוותר על האופניים.
אך מסתבר שיש פתרון לבוגרים שחוששים שאיבדו את ההזדמנות, וכתחליף לאותו הורה שלפני שנים לא לימד את ילדו את המיומנות הזו ניתן למצוא היום לא מעט קורסים המציעים לרכוש את מיומנות הרכיבה בתוך שעות אחדות, במסגרת תומכת ובלווי מדריכים מקצועיים.
אפשר ללמוד לרכב גם בגיל בוגר | צילום: jupiter imagesאופניים לפי מידה– אנחנו לובשים בגדים במידה שבדיוק מתאימה לנו ונועלים נעליים בגודל שמותאם למימדי גופנו, אך משום מה בכל הנוגע לאופניים, כלי המצריך פעילות גופנית של כל הגפיים אנו נאלצים להסתפק בכמה מידות כלליות שמאלצות רבים מאיתנו, במיוחד מי שמימדי גופו אינם קלאסיים, להסתפק במוצר סטנדרטי.
אמנם בעבור רוב הרוכבים מדובר, ביחד עם אפשרות כיוון הכידון והמושב, בפשרה שניתן לחיות איתה, אולם לאנשים הרוכבים הרבה אופניים שמותאמים בדיוק למידות הגוף יכולים להפוך את פעולת הרכיבה לקלה, בריאה ונעימה יותר.
בתחום האופניים, בו אנשים משקיעים אלפים רבים של שקלים על אביזרים לאופניים, זה היה רק צפוי שיצוצו גם סדנאות המייצרות אופניים לפי מידה. מדובר באופניים הנבנים במיוחד עבור הרוכב כך שהם מותאמים לצרכיו, למימדי גופו ולמגבלותיו. התענוג, כצפוי, לא זול ועשוי להגיע לכמה אלפי דולרים טובים.
אופניים מקרטון - בעוד ששיגעון האופניים מביא אנשים לבזבז אלפי דולרים על אופניים מפונפנים מקוולאר, קרבון, גרפיט או סגסוגות מתכת קלות ויקרות להחריד, יזהר גפני מקיבוץ ברור חיל חלם על כלי תחבורה פשוט, זול ואמין - מעין גרסה מודרנית וידידותית לסביבה של אופני הקיבוץ מפעם. כפי שחשפנו כאן לראשונה לפני כשנה, גפני פיתח אופניים שהשלדה, המזלג והגלגלים שלהם עשויים מקרטון ממוחזר ושעלות היצור שלהם עומדת על בסך הכל כעשרה דולרים.
שלא תטעו, לא מדובר באופניים חד פעמיים או כאלה המתפרקים בגשם אלא בכלי תחבורה שימושי, זול במיוחד ועשוי באופן מלא מחומרים ממוחזרים שיכולים לשאת אדם במשקל של עד 140 קילוגרם ולשרוד מספר שנים של שימוש.
לפני כשנה הצגנו כאן את הסרטון שהכין גיורא קריב על חזונו של גפני וציינו שהוא מחפש משקיעים שיוכלו לקחת את המיזם ואב הטיפוס אל עבר ייצור סדרתי.
עם או בלי קשר לחשיפה הגדולה לה זכה האייטם, שנה מאוחר המיזם נמצא כבר במקום אחר ולצד גפני על הפרויקט עובדים אנשים נוספים שבימים אלה נמצאים בעיצומו של גיוס כספים מהציבור במסגרת פרויקט קיק סטרטר.
האופניים מקרטון בדרך לייצורחופשת אופניים – מאחר ויותר ויותר אנשים רואים ברכיבה על אופניים חלק מרכזי בתרבות הפנאי שלהם, רבים מהם רוצים גם לדווש במהלך החופשות שלהם. מלונות שונים בארץ ובעולם החלו לזהות את הביקוש והכשירו בשטחם מתקנים כדי להפוך את השהות בהם לידידותיות לרוכב האופניים - מחדרי אחסון מאובטחים לאופניים, דרך שרותי אחזקה, ציוד ומתקנים המתאימים לטיפול באופניים, רכיבות מודרכות במסלולים שונים, ארוחות המציעות תזונה שמתאימה לפני או אחרי רכיבה, שירותי כביסה בחינם לבגדי הרכיבה, תמיכה טכנית ועוד.
בנוסף בימים אלה קיימות חברות רבות המארגנות טיולי רכיבה מעבר לים, מארגנות את המנהלות והלוגיסטיקה ומאפשרות לחובב האופניים ליהנות מרכיבה נטו באווירה של חו"ל.
האופניים כחלק מרכזי בחופשה | צילום:קסדה מעוצבת – יותר ויותר אנשים הבינו שלמרות שלא מדובר באופנוע כבד עם עשרות כוחות סוס, גם ברכיבה על אופניים מאוד רצוי שיהיה משהו שיגן על הפדחת במקרה של נפלה או חלילה, תאונה. הבעיה היא שהמראה של קסדות האופניים, על אף התכנון האווירודינמי הכביכול מודרני שלהן, ממש לא מזמין וגורם לרוב המוחלט של האנשים שחובשים אותן להיראות די דבילים וממש לא קוליים. לאחרונה מעצבי ציוד הרכיבה הבינו שעם כל היעילות של קסדות המרוצים הלקוחות מחפשים משהו מחמיא יותר והחלו לעצב קסדות אופניים בהשראת קסדות של רוכבי סקייטבורד או גולשי סנואו בורד. יתרה מכך, כיום יש חברות המציעות קסדות בטיחותיות לאופניים עם הדפסים, בגימור ניקל, בהשראת קסדות של רוכבי סוסים ועוד. היום אנשים מבינים שכמו שלא משתמשים כל יום באותו התיק או נועלים את אותן הנעליים כך גם בהחלט הגיוני להחזיק קסדות במספר עיצובים שמתאימים לשימושים שונים.
בשוק קיימים גם מוצרים עתידניים המבטלים את הצורך בקסדה ומאפשרים נסיעה אוורירית שלא הורסת את התסרוקת ועדיין בטיחותית. מדובר במה שנקרא "קסדת אוויר" שבמצב סגור נראית כמו צווארון של מעיל המתנפח בשבריר שנייה במקרה של נפילה או פגיעה במשהו.
יש גם קסדות אופנתיות ומחמיאות לרוכבים | צילום: www.yakkay
מצלמת אקסטרים – בעידן בו אנשים מעלים לרשת כל קפה או סלט שהם רוכשים ובימים בהם התיעוד והשיתוף הפכו לאובססיה בלתי נשלטת, זה רק טבעי שאנשים יתעדו גם את רכיבות האופנים שלהם ובמיוחד סינגלים של מסלולי שטח, קפיצות וקטעי דאון היל.
יש כאלה שמשפצרים ומצמידים את מצלמת הסמארטפון לאופניים, אחרים מבקשים מחבריהם לתעד אותם ואילו המהדרין רוכשים בכמה מאות דולרים מצלמת אקסטרים כמו GoPro או קונטור (המסוגלת גם לספק נתוני GPS מיקום במפה ומהירות) שניתן להצמיד לקסדה או לכידון האופניים.
מטען לסלולרי בכוח הדיווש – גם על אופניים, מעטים הם האנשים שמצליחים להתנתק מהסלולרי שלהם ובמיוחד אם במהלך הרכיבה אתם עושים שימוש בתוכנת ניווט יש סיכוי יותר מסביר שאחרי כמה שעות תישארו ללא סוללה. אז, מה עושים? לפני כשלוש שנים חברת נוקיה הצגה מתקן מיוחד המאפשר להטעין את הסלולרי מכח הדיווש. לטענת נוקיה, 10 דקות של רכיבה במהירות של כעשרה קמ"ש מייצרת אנרגיה שמטעינה את הסוללה ומאפשרת לספק כחצי שעת דיבור ושעות רבות של המתנה. אחרי הפיתוח הראשוני של נוקיה הגיעו לשוווקים ולאתרי מכירות ברשת מוצרים דומים רבים כשהמתוחכמים שבהם מחוברים לפדלים של האופניים ואילו והפשוטים עושים שימוש בדינמו המוצמד לגלגל המסתובב כמו זה ששימש לפנס באופניים בימים ילדותנו.
לנצל את הדיווש כדי להטעין את הסמארטפון