בחלל המרכזי אופניים מהאוסף של מיכאל אמבאכר מאוסטריה | צילום: נעם וינד במאה ה-20 כלי הרכב הממונעים כבשו את הכבישים והשבילים מסביב לגלובוס ודחקו את האופניים הצידה לעמדה מעט נחותה שהפכה אותם להיות מזוהים עם ילדים, בני נוער ואנשים דלי אמצעים.
אבל דווקא עם בואו של המילניום השלישי, רגע לפני שנראה שלא יעבור עוד יותר מדי זמן עד שכלי התחבורה הפשוט והפרקטי הזה ממש יעלם מהיקום, האופניים ביצעו פריילוף מרשים לאחור וחזרו שוב למרכז הבמה הפעם ככלי פנאי שכבש בוגרים רבים והפך אותם למכורים קשים לפידול וכמי שרואים באופניים הרבה מעבר לעוד דרך טובה לשמור על כושר.
מהצד, לא פעם נראה שהעיסוק הזה באופניים כבר יצא מפרופורציות והפך ממש לסוג של כת שמקדשת אנשים בגיל העמידה בטייטסים צבעוניים וחולצות זוהרות, אופניים במחיר של מכונית משפחתית משומשת בת כמה שנים ורכיבה בכבישים בין עירוניים תוך סיכון אישי גדול.
רבים מהמאמינים רואים במתחם חשמונאים-דרך מנחם בגין בתל אביב, בו ממוקמות כמה מחנויות האופניים הגדולות והמפורסמות בארץ, סוג של מכה למדוושים, אבל לפחות בחודשיים הקרובים נראה שקצת דרומה משם מכורי האופניים עשויים למצוא מקום אולי מרגש יותר לעלות אליו לרגל - מוזיאון העיצוב חולון.
חלל המוזיאון יוקדש כולו בחודשים הקרובים (מהיום ועד 22 למרץ) לאופניים בתערוכה המתפרסת על פני ארבעה מתחמים וכוללת 100 זוגות אופניים חוצי זמן, טכנולוגיה, תוכן ועיצוב, תצוגה המספרת סיפורה של תעשיית האופניים הישראלית, מסע מקוצר בהיסטוריה של התפתחות האופניים מאז 1694 ועד לימינו אלה וסטודיו שיוקדש לשלושה יצרני אופניים עצמאיים הפעילים כיום בזירה הישראלית ומתמחים בייצור אופניים בהתאמה אישית.
כדי להכניס את המבקרים לאווירה הנכונה על הקיר בחלל הכניסה של המוזיאון יוקרנו בענק כל העת קטעי רכיבה שצולמו במצלמות GoPro בשלל זוויות ותנאי דרך שונים.
ההיסטוריה של האופניים תוצג לאורך ציר זמן במסדרון ההיקפי של המוזיאון דרך עשרים זוגות אופניים, אביזרים, מידע היסטורי וסרטים דוקומנטריים שיוקרנו על מסכים קטנים לאורך המסע.
קונספט עתידי בניחוח רטרו | צילום: נעם וינדהגלריה התחתונה, שתוקדש לתעשיית האופניים מתוצרת הארץ, תציג 12 זוגות אופניים אשר יוצרו כאן בשנות ה-50 וה-60 על ידי החברות המקומיות "חרש אופן", "מיכלסון", "דהר", ו"מפעלי אופניים ישראלים בע"מ".
לצד האופניים יוצגו מודעות פרסומת של החברות המקומיות, שרטוטים לייצור אופניים, רישיונות לשימוש באופניים ותמונות ארכיון מאירועי רכיבה שונים שהתקיימו לפני שנים רבות בישראל.
?האופניים שלכם כבר עברו טסט | צילום: נעם וינד החלק המעניין ביותר של התערוכה יוצג בגלריה העליונה ויכלול 43 זוגות אופניים איקוניים מתוך אוסף האופניים הפרטי הגדול ביותר בעולם של האדריכל האוסטרי מיכאל אמבאכר.
החלל עוצב בצורה מרשימה ביותר והאופניים בו תלויים מהתקרה על חוטים שקופים ויוצרים מעין מסלול אופניים מעניין המוקרן על הרצפה בעזרת עבודת תאורה מעניינת. כמעט לכל זוג אופניים בחלל זה יש סיפור מעניין, ייחוד היסטורי או עיצוב יוצא דופן ובין היתר ניתן לציין אופניים מתקפלים שיוצרו על ידי יצרנית האופנועים BSA ושימשו חיילים שצנחו איתם במלחמת העולם השנייה, אופניים שזכו במרוץ הטור דה פראנס, אופני טנדם ייחודים וזוגיים ביותר בהם הרוכבים יושבים זה לצד זה ועוד ועוד.
בחלל המעבדה יתארחו יצרני בוטיק ישראליים | צילום: נעם וינדבחלל המעבדה יוצגו הפרויקטים החדשניים ביותר של יצרני הבוטיק מישראל – מארק דונדה, אייל טשרניחובסקי וארי רוזנצווייג ויכללו בין היתר אופני שלג, אופניים ממוחזרים מפסולת אלקטרונית, אופני ילדים ש"גדלים" עם הילד ועוד.
"תערוכת האופניים במוזיאון העיצוב עוקבת אחר אחד החפצים המוכרים לכל אחד מאיתנו, ונמצאים בשימוש יומיומי על ידי מיליוני אנשים סביב העולם", מסבירה גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, "בשנים האחרונות אנו עדים להפיכתם של האופניים לאובייקט עיצובי נחשק, אשר מותגי אופנה, עיצוב ורכב מובילים מקדישים לו משאבים רבים. כלי התחבורה האישי, היעיל והפשוט הזה מצליח מחד לשמור על מבנה אופייני קבוע ומאידך לאתגר את גבולות החשיבה החדשנית של מעצבים, ממציאים, רוכבים ותעשיינים ברחבי העולם".
המוזיאון פתוח בכל ימות השבוע למעט ביום ראשון החל משעה 10 בבוקר, מחיר הכניסה למבוגר עומד על 35 שקלים. פרטים נוספים באתר המוזיאון.
>> 10 טרנדים לוהטים בעולם האופניים
צילום: נעם וינד