עד לפני לא יותר מדי שנים, כשרצינו להגיע לאיזשהו מקום שלא ידענו את הדרך אליו היינו מצטיידים במפה או מקווים שנפגוש מישהו בדרך כדי שנוכל לבקש ממנו הכוונה.
אבל מאז הפיכתם של אמצעי הניווט הלווייני שנוצרו כפיתוח מתקדם ששימש בעיקר גופים צבאים למוצר מדף במחיר שווה לכל נפש, נראה שרבים מאיתנו כבר שכחו את הדרך לירושלים ופשוט מכוונים את המכשיר ונוסעים על פי הנחיותיו כמעט באופן עיוור.
רובנו כל כך בטוחים שהקול הסמכותי שמבקש מאיתנו לפנות שמאלה בעוד 500 מטרים יודע מה הוא עושה ולא פעם אפשר לשמוע על מערכות ניווט שגרמו לאנשים להיכנס לרחובות של אין כניסה או לשטחי הרשות הפלסטינית.
אז מיהו אותו קול אלמוני עליו אנו סומכים כל כך? מרבית מערכות הניווט המתקדמות מציעות בחירה בין קול נשי לגברי ומצמידות לאופציות, כדי שנרגיש קרבה, שמות כמו קובי, מיכל ועוד.
קלארקסון ידוע בחוסר התקשורת שלו עם מערכות ניווט | צילום: נעם וינדלאחרונה, עם התרחבות התחרות בין תוכנות הניווט השונות נוספו לאותם מכוונים אלמוניים גם אופציה לבחור בקולות של ידוענים או דמויות מפורסמות מסרטים כמו הומר סימפסון או יודה ממלחמת הכוכבים.
מנחה טופ גיר ג'רמי קלארקסון אמנם ידוע בחוסר החיבה שלו למערכות אלקטרוניות מסובכות לתפעול ונראה לא פעם בפרקי התוכנית סובל ממערכות ניווט טורדניות במכוניות שונות, אבל מהיום תוכלו להיעזר בהכוונה בקולו אם תשתמשו בתוכנת הניווט "טום-טום".
במסגרת מהדורה מיוחדת משתפת חברת הניווט פעולה עם הפקת טופ גיר והגרסה המיוחדת כוללת אפשרות להכוונה למסלולי מרוצים, מפעלי רכב ומוזיאוני מכוניות וגם מציעה למשתמשים לבחור בשלל נקודות עניין שהופיעו גם בתוכנית (כמו מעבר סטלביו שנבחר על ידי מנחי טופ-גיר ככביש הנהיגה הטוב בעולם, גשר מילאו ועוד ועוד) הגרסה כוללת כאמור אפשרות לבחירה של הכוונה בקולו של קלארקסון ומציעה גם "מצב סטיג" – לא, הוא התחיל לדבר פתאום אלא מציע הכוונה באמצעות סימנים ברורים על המסך.
מעניין אם קלארקסון יזהיר אתכם "עברתם את המהירות המותרת" או יפציר בכם לתת עוד גז ולנסוע כמה שיותר מהר כמו שהוא אוהב.
בעוד 500 מטרים, בכיכר, ינחת על הגרוטאה שלך קרוואן