למה בעצם צריך אוויר בגלגלים
אמנם את הגלגל עוד לא המציאו מחדש, אבל אחרי מספר שנים של פיתוחים אפשר לבשר כעת על המצאתו מחדש של הצמיג.
השבוע הצהירה יצרנית הרכב פולריס, המתמחה בייצור טרקטורונים ורכבי שטח קלים, כי החל מ-2014 היא תציע בחלק מהדגמים שלה (כמה דגמי טרקטורונים בשלב ראשון) צמיגים ללא אוויר.
מסתבר שבזמן שמרביתנו די הסתדרנו עם אותן פיסות גומי עגולות וממולאות באוויר, מומחים מכל קצוות העולם השקיעו מאמצים בפיתוח חלופות מתוך טענה שביום שהקשר עם הקרקע יעבור מצמיגים רדיאליים מלאי אוויר לצמיגים ללא אוויר יחסכו סכומי עתק כתוצאה מצמצום בלאי הצמיגים, יצומצם הנזק הסביבתי שמאות מיליוני צמיגים ישנים גורמים מדי שנה וימנעו תאונות דרכים רבות הנגרמות בשל פיצוץ צמיגים או נסיעה עם לחץ אוויר לא תקין.
העניין הוא שלצד היתרונות של תחליפים לצמיגים רדיאליים דוגמת צמיגים מלאים בגומי או בכל מיני חומרים מוקצפים, יש לאותם פתרונות גם הרבה חסרונות ולכולם היה ברור שתחליף אמיתי יצטרך לכלול פתרון שונה לחלוטין.
כפי שדיווחנו לכם כאן בעבר, פתרון שכזה, המציג תפיסה שונה לחלוטין למושג "צמיג", כבר הוצג ב-2005 על ידי חברת הצמיגים המפורסמת מישלן וגם יצרנים נוספים בתחום ומהנדסים עצמאיים הציגו גרסאות משלהם לצמיג ללא אוויר.
הפיתוח הציג צמיגים שבמקום שתהיה להם דופן גומי אטומה ומלאה באוויר עשו שימוש בפלסטיק בעל תכונות מתקדמות בצורת כוורת חלולה וחזק וקשוח מספיק כדי לשאת את העומס והמשקל של כלי הרכב והכוחות המופעלים עליו בעת נסיעה ובה בעת גמיש כדי לשכך את מהמורות הדרך, אולם עד היום אף אחד לא מימש את ההבטחה הגדולה והגיע או אפילו התקרב לשלב הייצור הסדרתי והמכירה לקהל הרחב. כעת, הדבר עומד להשתנות.
הצמיג צריך להציג שילוב של קשיחות ונוחות הצמיגים העתידניים שיוצעו פותחו על ידי חברת Resilient Technologies מוויסקונסין, שנרכשה בשנה שעברה על ידי פולריס.
מבנה רשת הכוורת הייחודי המהווה את מרכז הצמיג של Resilient Technologies מעניק, מעבר לתכונות של צמיגים קונבנציונליים, גם יכולת לנוע על בשטח על סלעים, משטחים מחורצים ומכשולים בקלות וללא כל חשש מפנצ'רים. בנוסף בפולריס מציינים שהצמיגים החדשניים מענקים גם נוחות משופרת ואפילו נסיעה שקטה יותר.
בשלב זה הצמיגים החדשניים של Resilient Technologies פותחו עם מפרט המתאים לרכבי שטח, אך בשיתוף פולריס החברה כבר שוקדת על התאמת הטכנולוגיה גם לצמיגים בעלי אופי אחר.
הצמיגים של Resilient Technologies על האמר H1
באשר לשאלה המתבקשת בנוגע למחיר הצפוי של הטרקטורון עם הצמיגים נטולי האוויר אל מול גרסה עם צמיגים רגילים, ובכן, בשלב זה אין תשובה רשמית היות שהתמחור יוכרז רק במועד קרוב להשקה בשנה הבאה.
עם זאת, מאחר שכלי הרכב הראשון בו תושק הטכנולוגיה הוא טרקטורון שמחירו בארצות הברית עומד על אלפי דולרים בודדים, יש להניח שאופציית הצמיגים הייחודיים לא תעלה יותר מכמה מאות דולרים.