יותר מאשר כמות הסוסים במנוע, איכות כיול המתלים ואפילו רמת החומרים בקבינה, בעשור השני של המילניום השלישי נראה שטיב מערכת המולטימדיה ותחכומה מהווים שיקול משמעותי של לקוחות רבים בבחירה לרכוש רכב זה או אחר.
בשנים האחרונות יותר ויותר יצרני רכב, הידועים בדרך כלל בשמרנותם, מבינים זאת ובהתאם לכך מחליפים את מערכות הרדיו דיסק הארכאיות שהיינו רגילים לפגוש ב-25 השנים האחרונות בכל רכב, במערכות עם מסך גדול, חיבור וקישור לשלל מכשירים וגם ניווט, מצלמת רוורס ועוד כל מיני גאדג'טים.
עוד ב-mako רכב
מרעננים את הדשבורד: אייפד במקום רדיו מיושן
iCar - חלום או מציאות?
Siri בדרך למכונית הבאה שלכם
למרות שבהחלט מדובר בשינוי שהלקוחות אימצו בברכה, אין מנוס מלציין שאל מול היעילות, ממשק ההפעלה והמגוון שהורגלנו לקבל בסמארטפונים השונים, מכשירי המולטימדיה לרכב מרגשים מיושנים ומסורבלים בערך כמו פאלם פיילוט בהשוואה לאייפון 5.
זה מתחיל במסכי מגע מדור קודם שלא נוחים לתפעול, ממשיך בממשקי הפעלה מהגיהנום, מעבדים איטיים שגורמים למערכת להתבלבל (במיוחד בהפעלת תוכנת ניווט) ועוד, וזה עוד לפני שהזכרנו את העובדה שאין בהן קישוריות לרשת וסנכרון אמיתי (מעבר לדיבורית בלוטות' והשמעת מוזיקה) עם הנייד.
מערכות הסאונד הישנות מפנות את מקומן | צילום: נעם וינדלאחרונה פגשנו מערכות Mirrorlink מסוימות שמציעות אפשרות להציג בעזרת אפליקציה ייעודית חלק מהתכנים בנייד על מסך מערכת המולטימדיה, אך מדובר בחיבור מסורבל (לרוב קווי), איטי ומוגבל מאוד.
יצרנים סיניים שונים ניסו גם לשלב במכשירי אפטר מרקט קישוריות מלאה לרשת עם מערכות מבוססות אנדרואיד אך על פי הדיווחים איכותם הייתה מוגבלת מאוד.
כעת, לאחר כמה ניסיונות מוצלחים יותר (רנו, מאזדה ושברולט) או פחות (פורד) יצרני הרכב הבינו שכדי ליצור מערכות מולטימדיה מהדור הבא עם קישוריות יעילה לרשת שתרצה את דרישות הלקוחות עליהם לפנות למי שמתמחה בתחום - אפל, מיקרוסופט וגוגל.
מערכות מולטימדיה ברכב - לא נוחות ויעילות כמו סמארטפוניםלפני כחודש אפל חשפה בתערוכת הרכב של ז'נבה את ה-carplay - מערכת מולטימדיה מבוססת מערכת הפעלה iOS העובדת בסנכרון עם מכשירי אייפון ולאחר הנחת הנייד בתושבת מיוחדת השליטה בו עוברת למסך מערכת המולטימדיה שיציע תכנים שמתאימים לשימוש בעת נהיגה (רמז: לא אינסטגרם או קנדי קראש) תוך כדי הסחת דעת מינימלית מהנעשה על הכביש. תפעול המערכת יתבצע על ידי אייקונים גדולים או בעזרת תפעול קולי כמו כן ניתן יהיה להיעזר בעוזרת האישית, SIRI, שתבצע עבור האוחזים בהגה פעולות שונות ותאפשר להם להתרכז במלאכת הנהיגה.
בקרוב? עוזרת אישית בכל רכב ההצהרה של יצרניות רכב רבות ביניהן פרארי, יונדאי, פיג'ו, יגואר, טויוטה, ב.מ.וו ואחרות שהודיעו כי הן ישלבו את מערכת ההפעלה carplay של אפל כסטנדרט בחלק מהדגמים גרמה למיקרוסופט למהר ולהציג בכנס מפתחים גרסת בטא למערכת הפעלה חדשה מבוססת ווינדוס לרכב.
לאחר כמה ניסיונות לא ממש מוצלחים של מיקרוסופט לפתח ממשקי הפעלה למערכות מולטימדיה לרכב, כעת מדובר במערכת מתקדמת בהרבה המבוססת על ממשק משתמש עם תצוגת האריחים המוכרת ממערכות ההפעלה הנוכחיות של החברה במחשבים שולחניים, טאבלטים וטלפונים חכמים.
בין האפשרויות שיהיו זמינות למשתמשים, מעבר לשימוש בטלפון כמובן, ניתן לציין הצגת מהירות הנסיעה המותרת בכביש על מסך הבית של המערכת, אפשרת להקראת הודעות טקסט שהתקבלו, אפשרות לשמיעת מוזיקה משלל מקורות ממערכת הרכב, הרדיו, הטלפון נייד והענן, מערכת ניווט, חיפוש קולי ברשת ואפשרות להשתמש באפליקציות ייעודיות המתאימות לסביבת הרכב.
בנוסף, כשהרכב יעמוד במצב P ניתן יהיה להתחבר באופן מלא לרשת ולראות את כל התכנים ממסך הסלולרי באמצעות תקן Mirrorlink.
בשלב זה עדיין, כאמור, מדובר באב טיפוס ראשוני ועדיין אין למערכת שם רשמי ותאריך יעד להגעה לשווקים. במהלך הכנס המפתחים קיבלו הוכחה מפדחת לכך שעדיין לא מדובר במכשיר לגמרי "מבושל" ובאמצע ההדגמה הראשונה המערכת קרסה לזמן קצר.
מקורות במיקרוסופט טוענים שלמרות הקריסה, הפרזנטציה הייתה מוצלחת והלהיבה מפתחים ליצור אפליקציות חדשות וייעודיות לשימוש ברכב.
מערכת המולטימדיה של אפלמאחר שלא נראה לנו כי אנשים יבחרו את הרכב שלהם על פי התאמתה של מערכת ההפעלה המצויה ברכב לנייד שלהם מחד, כמו גם יחליטו להחליף את הסמארטפון בהתאם לסוג המערכת המגיעה כסטנדרט בדגם שבחרו מאידך, בהחלט יתכן, ככל שמערכות המדיה והבידור יהפכו מתוחכמות ומסנכרנות יותר לטלפונים החכמים, שיצרני רכב יציעו, ממש כמו אופציה לבחור את הצבע החיצוני וחלק ממפרט האבזור, לבחור מערכות מדיה התאומות להעדפה האישית של כל לקוח.