אמנם זה עוד לא ממש מעבר לפינה, אבל עושה רושם שמרביתינו נספיק לחוות את היום בו נכנס למכונית והיא תיקח אותנו למחוז חפצינו בעצמה, מבלי שנצטרך לעסוק במלאכת הנהיגה.
דו"ח שפרסם לאחרונה מכון IEEE הנחשב (המרכז לחקר מערכות אלקטרוניות חכמות) טוען כי עד שנת 2,040 לא פחות מ-75 אחוזים מכלי הרכב שינועו על הכבישים יעשו זאת בעצמם ללא התערבות אנושית.
ואכן, למרות שזה נשמע כמו מדע בדיוני, אנחנו כבר מתחילים לראות מכיוונים שונים צעדים הנרקמים לעבר מכוניות אוטונומיות בעולם האמיתי.
המרוץ להפיכת התחבורה האישית לאוטומטית מתנהל בכמה מישורים וניכר שבעשור האחרון, עם ההתקדמות המשמעותית ביכולות המחשבים, נעשים מאמצים רבים לאפשר לצמצם ככל הניתן את מעורבותו של הגורם האנושי בפעולות הנהיגה.
כך למשל, בימים אלה יצרניות רכב רבות משלבות ברכבים שלהם מערכות שמתערבות ולוקחות את הפיקוד על פעולת הנהיגה במצבים מסוימים - ממערכות ABS ובקרת יציבות המצויות בכל רכב חדש, דרך מערכות מתקדמות שבשלב זה נפוצות קצת פחות כמו חניה אוטומטית, בקרת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אקטיבית ועד מערכות בלימה אוטומטית ומניעת תאונה במצבי חירום.
לפני כשנה פגשנו את דר' אלן טאוב, סגן נשיא חטיבת המחקר והפיתוח של ג'נרל מוטורס, בזמן ביקורו במרכז הפיתוח של ענקית הרכב מאמריקה כאן בישראל.
המכוניות יתקשרו ביניהן וגם עם התמרורים והרמזוריםבמרכז הישראלי, העוסק בין היתר בפיתוח טכנולוגיות של נהיגה אוטונומית, טאוב הסביר שלמעשה מבחינה טכנולוגית כבר היום ניתן לייצר מכוניות המסוגלות לנוע בעצמן לכל יעד ללא התערבות אנושית אבל בשלב זה הדבר עדיין לא ישים באופן מלא בגלל עלותם הגבוהה של חלק מהרכיבים הנדרשים למערכת, צורך למזער אחרים, הרגלים ישנים של נהגים שצריכים להשתנות בהדרגה ובעיקר כמיליארד כלי רכב הנעים היום על כבישי העולם שעימם הרכבים האוטונומיים לא יכולים לתקשר. בכל מקרה, ככל הנראה בעוד כ-3 שנים ג'נרל מוטורס תשיק, דרך מותג היוקרה שלה קדילאק, מכונית בייצור סדרתי עם יכולות אוטונומיות חלקיות.
גם וולוו, שיצאה בעבר בהצהרה מפוצצת לפיה עד שנת 2020 לא יהיו הרוגים בתאונות דרכים במכוניות מתוצרתה, עוסקת בימים אלה במקביל לפיתוח מערכות בטיחות אקטיביות הלוקחות את השליטה ברכב ברגע הקריטי כדי למנוע תאונה, בפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית.
בוולוו מעריכים שבשלב הביניים נהיגה אוטונומית תתאפשר בעיקר בכבישים מהירים ועל פי החברה בקרוב ניתן יהיה ליצור "רכבת" של מכוניות המתקשרות ביניהן ומובלות על ידי רכב שננהג על ידי נהג אנושי מקצועי. החברה השבדית ערכה כבר מגוון ניסויים מוצלחים של השיטה גם על כבישים ציבוריים.
אחד הניסויים הגדולים ביותר לנהיגה ללא נהג לא מגיע מעולם הרכב אלא מכיוונה של ענקית האינטרנט גוגל שעורכת ניסוי רחב היקף של נהיגה אוטונומית על כבישים ציבוריים ברכבי טויוטה פריוס שהוסבו על ידי מהנדסי החברה למשימה. עד היום צברו המכוניות של גוגל מעל ל-300 אלף קילומטרים של נהיגה ללא נהג.
את הזמן תוכלו לנצל לקריאת עיתון מנהל הפיתוח של מכון IEEE, שהיה שותף לאחרונה למסע של צמד מכוניות של גוגל שהתחיל בפארמה שבאיטליה והסתיים כעבור כ-13 אלף קילומטרים בשנחאי שבסין, מסביר שלמרות שהמכוניות של גוגל מבוססות על תנועה בעזרת מפות מדויקות מאוד הן יכולות גם להסתדר בלעדיהן ובמסע המדובר המכוניות עשו בהצלחה את הדרך הארוכה בעזרת המצלמות והחיישנים המותקנים בהן וללא מפות.
גם קונצרן פולקסווגן הענקי לא נשאר מאחור ובעזרת מותג היוקרה שלו אודי הפגין לא מכבר יכולות מרהיבות של נהיגה אוטומטית בעזרת אודי TT עמוסה בטכנולוגית ניהוג עצמאי שעשתה את מעלה פייקס פיק המפורסם, על 156 הפניות שבו, בפול גז ובמהירות מרשימה.
אחד הצעדים המשמעותיים ביותר לקראת מעבר של נהיגה אוטונומית מקוריוז למשהו שימושי באמת הוא מציאת תקן תקשורת אחיד בין מכוניות שונות והקמת מערכת בקרה מרכזית שתוכל לאסוף כל העת נתונים כדי לנווט את המכוניות השונות במרחב.
גרסה ללא נהג של ה-TT טיפסה במעלה הפייקס פיק על 159 פניותיו בפול גזבשלב זה כבר קיימות בשלבי פיתוח מתקדמים מערכות כמו V2V המסוגלת להתחבר במקביל לרכבים רגילים המצוידים במערכת בקרת שיוט אקטיבית ומערכות בלימה אוטומטית ולהתאים את פעולתן בצורה אופטימלית בהתאם לתנועה ולמערכת בקרת הרמזורים.
במקביל להתקדמות הטכנולוגית יש גם צורך בשינוי תפיסה וחקיקה שתאפשר נסיעה חופשית של רכבים ללא נהג על הכבישים ללא אישורים מיוחדים ורכב ליווי וניתן לציין כי מדינת נבאדה בארצות הברית היא הסנונית הראשונה ומותרת בה נסיעה של רכבים אוטונומיים ללא הגבלה.
צוות המומחים של מכון IEEE אף מרחיק לכת מעבר לנבואתו באשר לאחוז המכוניות ללא נהג ב-2040 ומנבא שבסביבות אמצע המאה הנוכחית יבוטלו הגבלות המהירות, יצומצם השימוש בתמרורים וברמזורים ולמעשה הצורך להחזיק ברישיון נהיגה יעבור מהעולם מאחר שנהיגה אנושית תהפוך לכמעט בלתי אפשרית בעולם בו תשתיות התחבורה יעברו שינוי דרמטי.
המכונית של גוגל נסעה כבר כ-300 אלף קילומטרים ללא נהג
>> ומה עם רכב מעופף? ממציא הודי טוען כי פיתח גרסה מעופפת למארוטי קטנה