בשנים האחרונות לא מעט יצרני רכב בוחרים לשלוח את מכוניותיהם למחוזות לא מוכרים כאקט של קידום מכירות וצבירת לייקים בעידן של תפוצה ויראלית.
כך למשל אודי שלחה את מכונית המנהלים שלה, ה-A6 קוואטרו, לטפס במעלה מסלול קפיצות סקי, שברולט זרקה סוניק לצניחה חופשית מהרקולס ופולקסווגן הפגינה כוח ושלחה את הטוארג לגרור בואינג 747.
כעת הגיע תורה של טויוטה, שבשנים האחרונות הוכיחה לא פעם שבניגוד למכוניותיה האפרוריות - כשזה מגיע לבאזז ברשת בהחלט יש מה ללמוד ממנה ואחרי סוף השבוע האחרון הענקית היפנית יכולה להתגאות בהישג לא הגיוני שהתרחש בעזרת אחד מרכבי החברה.
במקרה זה מדובר בטונדרה, הטנדר הגדול של טויוטה שמגמד את ההיילקס האייקוני ומיועד בעיקר לשוק האמריקאי, שגרר את מעבורת החלל אנדוור למרכז המדע בקליפורניה.
הרכב שביצע את המשימה - טונדרה CrewMax 4X4 היה מצויד במנוע וי 8 בנפח 5.7 ליטר המפיק 381 כ"ס ו-55.4 קג"מ ומשודך לגיר אוטומטי עם שישה יחסים - נתונים סטנדרטיים לחלוטין, ממש כמו בטונדרה שתוכלו לרכוש בסוכנות טויוטה הקרובה לביתכם במידה ואתם מתגוררים בארצו של הדוד סם.
הטונדרה הצליח לגרור את המעבורת במשקל של 145 טונות, יותר מפי 35 ממשקל הגרירה המותר באופן רשמיכדי שלא יהיו שום פדיחות לא צפויות במשימה שעיני התקשורת נשואות אליה, טויוטה גייסה שורה של מהנדסים שעמלו על מנת לבחון את הטנדר הקשוח ולוודא הטונדרה אכן יהיה מסוגל לשאת את המשקל הרב של 145 טונות, יותר מפי 35 ממשקל הגרירה המותר באופן רשמי.
הכנות טויוטה לגרירת האנדוור
האנדוור, אחת מבין חמש מעבורות חלל מבצעיות שהיו בשירות נאס"א, יוצרה לאחר התפוצצות מעבורת החלל צ'אלנג'ר ב-1986.
את טיסתה הראשונה ביצעה ב-1992 ולאחר 19 שנים בשירות ו-25 טיסות, ביניהן סיוע בבניית תחנת החלל הבינלאומי, ביצעה את משימתה האחרונה STS 134 ב-2011, ולמעשה הייתה זו הטיסה האחת לפני אחרונה של תוכנית מעבורות החלל האמריקאית.
כעת, לאחר שהסתיים עידן מעבורות החלל, הוחלט להעביר את האנדוור למשכנה הסופי במוזיאון המדע בלוס אנג'לס שבקליפורניה. המסע התחיל במרכז החלל קנדי באורלנדו שבפלורידה משם הועברה המעבורת על מטוס בואינג 747 שהותאם לצורך נשיאת המעבורות.
המעבורת נחתה בשדה התעופה LAX שבלוס אנג'לס ומשם היה עליה להמשיך על הקרקע במסע למרכז המדע המרוחק כ-19 קילומטרים מהשדה. לכאורה מדובר במשימה לא כל כך מסובכת אבל עם מוטת כנפיים של 24 מטרים ואורך של 37 מטרים היה צורך לפרק או להסיר לא מעט רמזורים, עמודי חשמל ועצים בדרך.
המסע ערך 48 שעות בהן השיירה הגיעה בקטעים מסוימים למהירות מרבית של 3 קילומטר בשעה.
המסע האחרון של האנדוור
הסיבה המרכזית לשימוש דווקא בטנדר קטן יחסית כגורר הוא קטע הדרך האחרון במסע באורך של בסך הכל רבע מייל (400 מטרים), מאקספוזישן פארק למוזיאון. הקטע עובר דרך גשר מנצ'סטר בולווארד שלא היה ברור עם יוכל לעמוד במשקל של המעבורת ורכב הגרירה המקורי והכבד שלה.
כשנודע לאנשי טויוטה, המשמשת כנותנת חסות למוזיאון מזה 20 שנים, על בעיית הלוגיסטיקה, הם מיהרו לנדב את הטונדרה למשימה.
היו אנשים שהרימו גבה ולא הבינו למה את אחד מהסמלים האמריקאיים המובהקים ביותר גורר טנדר יפניעם זאת, עדיין היו לא מעט אנשים שהרימו גבה ולא הבינו למה את אחד מהסמלים האמריקאיים המובהקים ביותר גורר טנדר של חברה יפנית והיו כאלה שאף ציינו כי מדובר ב"מכה מתחת לחגורה" לטנדרים האמריקאים ה"אסלים" כמו פורד F350, שברולט סילברדו ודודג' ראם ולתרבות הפטריוטית האמריקאית כולה.
בכל מקרה, הטונדרה ביצע את המשימה בהצלחה והאנדוור הגיעה בשלום למשכנה הסופי במוזיאון מרכז המדע שם תוצג לקהל הרחב החל מסוף אוקטובר, אם אתם במקרה בסביבה.
ההכנות האחרונות למסע
הטונדרה גורר את האנדוור ביום שבת האחרון
>> מהו הטנדר האהוב ביותר על לוחמי גרילה מסביב לעולם