ניצב אדרי החליט לשים את האכיפה על נהיגה מוסחת בפרונט | צילום: משטרת ישראל מנתונים שהתפרסמו לאחרונה עולה כי במשטרה מעריכים שלא פחות מחמישית מכלל ההרוגים בכבישים השתמשו בטלפון הנייד שלהם בזמן התאונה. כפי שדיווחנו לכם כאן בעבר, הנתונים הקשים הביאו את אגף התנועה במשטרת ישראל, בפיקודו של ניצב משה צ'יקו אדרי, לשנות מדיניות ולתת עדיפות גבוהה לטיפול בנהגים שמדברים, מסמסים ומתעסקים בטלפון הנייד שלהם במהלך נהיגה תוך שהם מסכנים את עצמם ואת הנהגים והולכי הרגל האחרים סביב.
ההחלטה של ניצב אדרי לתת עדיפות גבוהה לטיפול בשולחי הודעות תוך כדי נהיגה ולשים את הנהיגה המוסחת בפרונט עלתה ביוקר לנהגי ישראל ובחודש הראשון להתחלת המבצע, בו השתתפו מאות שוטרים ובהם סיירות האופנועים של המשטרה ברחבי הארץ, נרשמו לא פחות מ- 3,289 דו"חות לנהגים מסמסים, בסכום של 1,000 שקל ובתוספת 4 נקודות חובה.
באגף התנועה מציינים כי המטרה היא לא לחלק דו"חות אלא ליצור הרתעה משמעותית לנהגים שתגרום לכולנו לחשוב פעמיים לפני שנתפתה להתעסק במסך הקטן והמרצד של הסלולרי ותוביל לשינוי מעמיק בהרגליו של הנהג הישראלי, בדומה להצלחה שהפעילות המשטרתית הממוקדת בתחום הנהיגה בשכרות עשתה.
"במיוחד מאז הפיכתם של הסמארטפונים לפופולריים יש עלייה מדאיגה בתאונות דרכים בישראל", מציין בצער מפקד משטרת התנועה הארצית (מתנ"א), ניצב משנה אמנון איצקוביץ. "מרבית הנהגים עסוקים בהכל חוץ מאשר להיות מרוכזים בנסיעה על הכביש: הם מנהלים שיחות טלפון, גולשים באינטרנט, משגרים הודעות טקסט ומה לא. ההתנהגות הזו יוצרת מצב בו, למרות השיפור ברמת הבטיחות של כלי הרכב ותשתית כבישים טובה מבעבר, יש יותר תאונות קטלניות", מסביר איצקוביץ. "מספיק שנהג אחד על הכביש לא יהיה מרוכז לרגע כדי לגרום לתאונה קשה ולמותם של אנשים. לצערי הרבה יותר מדי אנשים נורמטיביים ושומרי חוק בדרך כלל עדיין לא מבינים את זה, אך כל מי שמבין משהו בנהיגה יודע שהמסמסים האלה הם לא פחות מ'פצצות מתקתקות' שכל רגע עלולות לגרום לתאונה קשה".
יותר מ-3,000 דוחות למסמסים בחודש אחד | צילום: נעם וינדבמקביל למלחמת החורמה בנהגים המסמסים, במשטרת התנועה החליטו בחודש האחרון להילחם ולנסות למגר תופעה מסוכנת נוספת בכבישי ישראל: רוכלי הכבישים המוכרים את מרכולתם (דוכני פרחים, ירקות ופירות) בכבישים בינעירוניים ראשיים ומסכנים את חיי משתמשי הדרך ואלפי נוסעים באוטובוסים.
מסתבר שהתופעה מאפיינת יותר את מרכז הארץ וצפונה – הרוכלים מנצלים תחנות אוטובוסים והופכים אותן לבאסטות מאולתרות תוך כדי חסימת המפרצים בתחנות האוטובוסים ובנוסף הם גורמים לנהגים רבים לסטות בחדות מנתיבם בניסיון לעצור כדי לקנות פרחים או פירות.
הרוכלים מנצלים תחנות אוטובוסים והופכים אותן לבאסטות מאולתרות תוך כדי חסימת המפרצים בתחנות | צילום: משטרת ישראלבשבועות האחרונים רשמו שוטרי אגף התנועה מאות דו"חות לרוכלים ובמקביל הם התבקשו להתפנות באופן מיידי. עם זאת, חלקם סירבו ורבים מאלה שכן התפנו לבקשת השוטרים חזרו למקום כעבור זמן קצר או למחרת. במשטרה לא מתכוונים לוותר ורק בשבוע האחרון נרשמו 107 דו"חות לרוכלים שמכרו את מרכולתם בצדי הכבישים.
"הרוכלים מסכנים לא רק את עצמם, אלא גם את הנהגים על הכביש ואת ציבור נוסעי אוטובוסים שנאלצים לרדת באמצע הכביש במקום בתחנות ההסעה שתפוסות על ידי הרוכלים שמציבים בתוכן דוכנים. אין לנו כלום נגד הרוכלים, אנחנו מבינים שמדובר ברוב המקרים באנשים קשי יום שזהו מקור פרנסתם היחידי, אבל המיקומים שלהם בעייתים מאוד מבחינה בטיחותית ולא נאפשר להם להמשיך לסכן חיי אנשים", הדגיש נצ"מ איצקוביץ.
אנשים לא מבינים שמספיקה שניה של חוסר תשומת לב כדי לגרום לתאונה קטלנית | צילום: דוברות מד"א>> עדות מצמררת: ככה אתם נראים כשאתם מסמסים בנהיגה