עליה במספר התאונות בהן היו מעורבות משאיות | צילום: אסף אברס, כבאות והצלה מחוז יוש שנת 2013 היתה אחת הקשות בשנים האחרונות בכל הנוגע למעורבות נהגי משאיות בתאונות דרכים ובמהלך השנה נרשמו 61 תאונות קטלניות בהן היו מעורבים נהגי רכב כבד, לעומת 50 בלבד ב-2012.
הנתון הזה, בשילוב תופעה חמורה שמימדיה כל העת מתעצמים של נהגי רכב כבד בפסילה שבשל הצורך להתפרנס נוהגים בשלילה או ללא רישיון מתאים, הדליק נורה אדומה באגף התנועה במשטרת ישראל.
כזכור, על פי ההנחיות של ראש אגף התנועה ניצב צ'יקו אדרי, שוטרי משטרת התנועה מתרכזים בימים אלה פחות בעבירות מנהליות וטכניות עם השפעה מצומצמת על הבטיחות בדרכים ומתמקדים באכיפת עבירות מסוכנות ואיתור נהגים שהם "פצצות מתקתקות" הנעות על הכבישים. בהתאם לכך ולנתוני התאונות העגומים הוחלט לאחרונה להוציא אל הפועל תכנית מיוחדת שתכלול מעקבים ופיקוח אחר נהגי משאיות מסוכנים.
במסגרת התוכנית באגף התנועה מיפו את נהגי הרכב הכבד הבעייתיים, אותרו מקומות עבודתם ובוצע אחריהם מעקב על ידי בלשי היחידה המרכזית באת"ן.
במסגרת המבצע, במקרה שנהגים עם רקורד תעבורתי מפוקפק נתפסים כשהם ממשיכים לנהוג בחוסר זהירות או במקרים בהם נתפסים נהגי רכב כבד נוהגים בשלילה, במשטרה הוחלט לנקוט בצעד חסר תקדים שכולל הגשת כתב אישום בהליך מהיר ומעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.
"הפעם אנחנו הולכים עד הסוף בענין הזה. צריך להבין שכל תאונה בה מעורבת משאית השוקלת טונות רבים גורמת לתוצאות קשות ולא פעם למותם ולפציעתם של חפים מפשע רבים. המטרה שלנו היא להגיע לנהגים המסוכנים הללו רגע לפני התאונה הקשה הבאה ובעזרת מבצעי המניעה והמעצרים להוריד את מפלס ההרוגים", הדגיש קצין תנועה.
המשטרה מנהלת מעקבים אחר נהגי רכב כבד עם גליון הרשעות מלא | צילום: חדשות 2למרות גילו הצעיר, מסתבר שלא מדובר במעידה חד פעמית ולמעשה אותו צעיר כבר נתפס פעמיים בעבר ללא רישיון. בכל פעם הוא הוזהר בצורה ברורה אולם חזר לסורו. הפעם הוחלט במשטרה לפעול בדרך נחושה יותר ובהליך מזורז הוגש נגדו כתב אישום והוא נעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.
נהג המשאית מוחמד לבקיראת דרס למוות לפני 14 שנה הולך רגל בעת שזה חצה כביש. הוא נידון בזמנו לעונש של שישה חודשי מאסר שרוצו בעבודות שירות ולפסילת רישיון הנהיגה המקצועי למשאית לצמיתות ושלילת רישיון ל-15 שנה לכלי רכב פרטי. כבר בגזר הדין השופט קבע נחרצות: "הנאשם פשוט איננו מתאים להיות נהג מקצועי".
אבל למרות גזר הדין ודבריו החד משמעיים של השופט, לפני כשבועיים לבקיראת נתפס על ידי שוטרי אגף התנועה כשהוא נוהג במשאית ופשוט מצפצף על החוק בריש גלי.
מתברר שעניין הפסילה שהטיל עליו בית המשפט לא דווח במועד למחשבי משרד הרישוי והמשטרה, ולבקיראת נתפס במהלך השנים על כמה עבירות כמו אי חגירת חגורת בטיחות ונהיגה מופרזת.
לבקיראת אמנם ידע בכל השנים שאסור לו לחזור לנהוג במשאית אבל החליט לנסות את מזלו.
מערך התביעה באת"ן החליט לישם את המדיניות החדשה והתובע הגיש נגד לבקיראת כתב אישום לבית משפט לתעבורה בירושלים עם בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
השופטת מרים קסלסי קיבלה את עמדת התובע, מתחה ביקורת קשה על התנהגותו והתנהלותו של הנאשם ודחתה את בקשת סנגורו לשחררו למעצר בית.
לא כוחות: תאונה בין משאית לרכב פרטי | צילום: חדשות 2לדבריה, אין מחלוקת כי הנאשם מסוכן לנהיגה בכביש ובמיוחד כאשר רישיון הנהיגה שלו על משאית נשלל לצמיתות. "אין לתת אמון בנאשם ואין גם לתת אמון במפקחיו (הכוונה לבני משפחה שהסכימו להשגיח עליו במעצר הבית). קיימות לכאורה ראיות לביצוע העבירות הנטענות על ידי המשיב (הנאשם), הוא מסוכן לציבור. נכון הדבר כי בתעבורה מעצר עד תום ההליכים הוא חריג, אך חריג זה לצערנו הולך ונעשה נפוץ מיום ליום לרבות במקרה הנוכחי", ציינה השופטת.
התובעים במערך התעבורה קיבלו הנחיה חד משמעית שכל נהג משאית שיתפס על עבירה תנועה חמורה וללא רישיון נהיגה יעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.