אחת התופעות המשמעותיות ביותר בעולם הרכב בשנת 2010, ללא ספק, הייתה מבול הקריאות לתיקון שהתפרסמו חדשות לבקרים במהלך השנה החולפת וכללו שלל דגמים מתוצרת מרבית יצרניות הרכב בעולם.
האחראית המרכזית לאותו פרץ שהתרחש השנה הייתה טויוטה ופרשת דוושת התאוצה הנתקעת שהתפוצצה ברעש גדול בסוף ינואר השנה.
תחילתה של הפרשה בחודש אוגוסט 2009 בעקבות תאונת דרכים מחרידה בה נהרגו ארבעה בני משפחה בסן דייגו שבקליפורניה. שוטר אמריקני ומשפחתו נסעו בלקסוס ES350 חדשה בכביש המהיר. בשלב מסוים התקשר אחד הנוסעים למוקד חירום ודיווח כי דוושת התאוצה נתקעה וכי המכונית נוסעת במהירות עצומה של למעלה מ-190 קמ"ש ולא ניתן להפסיק את המשך התאוצה.
זמן קצר לאחר מכן הנהג לא הצליח לייצב את המכונית והיא התרסקה בשולי הכביש ומחצה את ארבעת בני המשפחה למוות.
בתחילה טויוטה טענה שהתאונה התרחשה בעקבות שטיחון מגן שתפס את הדוושה במצב לחוץ ובשל כך נקראו כ.3.8 מיליון מכוניות מתוצרת מפעלי טויוטה בארצות הברית להגיע לתיקון שעיקרו התקנת תופסנים בשטיחוני הנוי, שלא יאפשרו להם לזוז ממקומם.
חקירה מעמיקה יותר גילתה שהסיבה האמיתית לתאונה הייתה תכנון לקוי של מנגנון דוושת התאוצה ובסוף ינואר השנה, כאמור, הפרשה התפוצצה בתקשורת לאחר שהתברר שבטויוטה מודעים לתקלה משום שהצטברו דיווחים על תקלות דומות כבר משנת 2006 ויש הטוענים שאפילו משנת 2000, אך בשל נדירות התקלות החברה החליטה להשתיק את הנושא ולא להזמין מיליוני מכוניות לתיקון, בעיקר מחשש לפגיעה בנכס המשמעותי ביותר של החברה – מוניטין האמינות ואיכות הייצור של מכוניותיה.
יתרה מזאת, לא רק שהחברה לא זימנה את המכוניות שכבר נמכרו לתיקון, גם במכוניות החדשות שייצרה עדין שולב אותו מנגנון דוושה בעייתי.
טויוטה הבינה שעליה לעשות מעשה קיצוני והפסיקה את העבודה בקווי הייצור של 8 דגמים במפעלי החברה בארצות הברית עד למציאת פתרון לבעיה.
הפתרון: פיסת פח?
לאחר מספר ימים נמצא פתרון בדמותה של פיסת מתכת קטנה שעל פי טויוטה פותרת את הבעיה אך העליהום הציבורי על טויוטה לא פסק: המגזין הצרכני "קונסיומר ריפורטס" שבמשך שנים המליץ בחום על מכוניות החברה הסיר את ההמלצה שלו, הממשל האמריקאי קנס את טויוטה בעשרות מיליוני דולרים, שר התחבורה האמריקאי, ריי לאהוד, קרא לנהגים להפסיק לנהוג באופן מיידי במכוניות טויוטה בהן התגלו בעיות, ולהשיב אותן לחברה, גל של תביעות ייצוגיות הוגש נגד החברה, המכירות צנחו, וגם בבורסות העולם מניות טויוטה איבדו בתוך מספר ימים קרוב ל-20 אחוז משוויין. בסוף השבוע האחרון, אגב, פורסם שטויוטה החליטה, בהסכם שנחתם מחוץ לכותלי בית המשפט, לפצות את המשפחה של הרוגי התאונה בכ-10 מיליון דולרים.
בסך הכל בכל רחבי העולם, כולל ישראל, נקראו כ- 9 מיליון מכוניות לתיקון בשל התקלה בדוושה והנזק התדמיתי שספגה החברה היה עצום.
נשיא טויוטה, אקיו טויודה, נכדו של מייסד החברה, הוזמן לדיון בקונגרס האמריקאי והתנצל ארוכות על התקלה הקשה.
צרות בצרורות
אך הצרות כידוע באות בצרורות ובנוסף לדוושה נתגלו תקלות גם במערכת הבלמים של הפריוס (500 אלף מכוניות), התקבלו תלונות לבעיות במערכת ההיגוי החשמלי של דגמים מסוימים (1.2 מיליון מכוניות), תקלות במחזירי שמן במנוע (900 אלף מכוניות), מערכת עיגון הגלגל החילופי (600 אלף מכוניות), בקרת היציבות (עשרת אלפים מכוניות) ועוד.
אך לא רק טויוטה, השנה נרשמו רק בארצות הברית לא פחות מ-132 קריאות לתיקון לכלי רכב של יצרנים שונים. הריקולים כללו למעשה הכל מסדרות ייצור קטנות ועד למילוני מכוניות, מתקלות מינוריות ועד לתקלות המסכנות באופן מיידי את משתמשי הרכב.
בין היתר רק בארצות הברית ניתן לדווח על מספרים כמו:
2.8 מיליון רכבי גנרל מוטורס שנקראו לתיקון ב-12 קריאות לתיקון שונות, מעל ל2 מליון רכבי הונדה שנקראו לתיקון ב-10 קריאות לתיקון, 1.8 מיליון רכבי ניסאן שנקראו לתיקון במסגרת 13 קריאות לתיקון, והרשימה עוד ארוכה.
מדוע זה קורה? האם הצורך, בעולם תחרותי, לצמצם עלויות הביא לבקרת איכות פחות קפדנית מבעבר?
יתכן, אבל הסיבה המרכזית לשלל קריאות התיקון נובעת דווקא מהתקדמות היכולת לנתח ולבחון כשלים בכלי רכב שכבר מתגלגלים על הכבישים, אם זה בכלי הרכב הכוללים שלל חיישנים ומחשבי בקרה המתעדים את פעולות המערכות השונות ואם זה על ידי גופים החוקרים תאונות או כשלים חוזרים היכולים כעת להצליב בשניות מידע מכל קצוות העולם.
בנוסף לכך, כלקח מפרשיית טויוטה. טויוטה ויצרניות רכב אחרות הבינו שעדיף לספוג את הנזק התדמיתי המוגבל של קריאה לתיקון מאשר להיתפס עם "המכנסים למטה", כמו בפרשת הדוושה.