קפטן חורף כאן | צילום: Good Shop Background, Shutterstock הסופה שהגיעה אלינו מסיביר נמצאת בעיצומה, ולא נראה שהיא מתכננת לשכוך בקרוב. השלג נערם על הקרקע, הקרח מצטבר על הכבישים, הרוח נושבת במלוא עוזה והשלוליות מעמיקות. בשל הסכנות הרבות, אגף התנועה מבקש מהנהגים בכל הארץ להימנע מנהיגה מחשש לסכנת חיים. אך במקרה שנאלצתם למצוא את עצמכם באמצע הדרך, לפניכם מדריך לנהיגה בטוחה בחורף שיעזור לכם להגיע לסופו של המסע הסוער באופן הבטוח ביותר.
המומחים של mako רכב בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במדריך שיכול להציל לכם את החיים.
לפני שמתחילים את הנסיעה
כלל ראשון: פשוט המנעו מנסיעות מיותרות - בבית הרבה יותר בטוח ואם אתם לא חייבים להגיע לאנשהו בהחלט אפשר ורצוי לוותר על עוד ביקור בקניון, על טיול רחוק או על סתם נסיעה לא הכרחית ואפשר גם לדחות כל מיני סידורים ומנהלות לימים פחות סוערים, פקוקים ומסוכנים.
אם בכל זאת אתם צריכים לעלות על הכביש חשוב שתגיעו לרכב עם תודעה והבנה ברורה שבניגוד להרבה נסיעות שגרתיות בהן לא פעם אתם רק מתפעלים את הרכב כבדרך אגב תוך ניצול השהות בו לאין סוף עיסוקים מסיחי דעת, הפעם עליכם להגיע לרכב מפוקסים עם החלטה ברורה להיות מרוכזים ב-100 אחוז במלאכת נהיגה.
גם אם ממש קר בחוץ, הקפידו לפני שאתם תופסים את עמדת הנהג שלא ללבוש מעילים או בגדים כבדים אחרים שיקשו על חופש התנועה של הידיים ועל תפעול ההגה ומערכות הרכב השונות.
רגע לפני שאתם נכנסים לרכב ויוצאים לדרך זכרו שמאחר וקר ורטוב בחוץ, יתכן שחיות שונות ובעיקר חתולי-חצר תופסים מחסה מתחת למכונית או אפילו בתוך תא המנוע של רכבם.
הימנעו מנסיעות מיותרות | צילום: נעם וינדמעבר לסכנה לפגוע בחיה המסכנה, במידה וחתול נתפס במנוע יכול להיגרם לחלקים במנוע נזק – אמנם לא בלתי הפיך אבל כזה שבהחלט עלול לתקוע אתכם באמצע הסערה. לכן, ובמיוחד אם בסביבת המקום בו חניתם יש חתולים או חיות אחרות, הקפידו לעורר את תשומת ליבם כשאתם מגיעים לרכב. מומלץ לתת מכה קלה על מכסה המנוע, להכנס לרכב, לתת צפצוף קצר לפני שמתניעים ולהמתין כמה שניות עד לסיבוב הסוויץ'. ברגע שמתרגלים לעניין זה הופך לחלק מהשגרה ויכול לחסוך מראות קשים ונזק למכונית.
הגוף האנושי שפולט חום בחלל קטן והנשימות שלכם גורמים במהירות להיווצרות אדים שפוגמים מאוד בראות. כדי להימנע מתופעה זו עליכם להשאיר תמיד את אחד החלונות מעט פתוח.
אם גם עם חלון פתוח בכל זאת הצטברו אדים על השמשה, מומלץ להדליק את המאוורר על עוצמה גבוהה תוך כדי בחירה של הזרמת אוויר חיצוני ולכוון את הזרימה לשמשה. ניתן לזרז פעולת ההפשרה באופן משמעותי על ידי הפעלה במקביל של המזגן.
עם זאת, יש להיות מודעים לכך שבתנאי חורף בעת נסיעה עם חימום פועל, עלולה להיווצר אווירה מרדימה ועל כן חשוב מאוד בכל מצב להשאיר חלון מעט פתוח שיזרים חמצן טרי לרכב ורצוי גם להיעזר בגורמים כמו מוסיקה טובה, מלווה אנושי, משקה מרענן וכד' שיעזרו לכם לשמור על ערנות.
גם אם אתם ממש קצרים בזמן ואין לכם זמן לבקר במוסך כדי לערוך בדיקת חורף מקצועית ומקיפה, כדאי מאוד שתעצרו לרגע בתחנת דלק ובדקו שבכל הצמיגים יש לחץ אוויר תקין (את לחץ האוויר הרצוי לרכבכם אפשר למצוא בספר הרכב ובמדבקה שלרוב נמצאת על משקוף דלת הנהג, בתא הכפפות או בגב דלתית פתח התדלוק).
באותה הזדמנות, לאחר מילוי אוויר על פי הנדרש בכל הצמיגים, הביטו בהם וודאו שהם נראים במצב טוב, לא שחוקים מדי ועם עומק חריצים המאפשר ניקוז את המים.
אגב מים, כדאי מאוד גם זו לבדוק שיש מספיק מים במיכל מי המתזים שלעיתים דווקא בחורף יש להם חשיבות גדולה לניקוי שמשות מבוץ או מלכלוכים אחרים.
מאחר שמכסה המנוע כבר מורם רצוי גם לבדוק גם את מפלסי הנוזלים השונים (שמן מנוע ונוזל קירור) ובמיוחד לבדוק שיש מספיק נוזל בלמים במיכל שנמצא כמעט בכל רכב בחלקו האחורי של תא המנוע בצד של הנהג. כמו כן עשו סיבוב קצר סביב הרכב ובדקו שכל האורות דולקים ותקינים.
יוצאים לדרך
מעבר לעובדה שעל פי החוק מה-1 לנובמבר ועד סוף מרץ חובה לנסוע עם אורות דולקים בכבישים בין עירוניים, בימים חורפיים ובתנאי ראות לקויה גם בעיר מאוד כדאי לנסוע עם אורות דולקים שכן אלה מאוד מגדילים את הנראות שלכם.
בעת נהיגה חורפית גם במהירויות לא גבוהות ואפילו במקומות שאתם רגילים לנסוע בהן מדי יום עלולות להיווצר סכנות ולכן כדאי תמיד, אפילו אם אתם ממהרים במיוחד, לנהוג במתינות ובזהירות רבה, לפחות 15-20 קמ"ש פחות מהמהירות בה אתם רגילים לנסוע.
שמרו מרחק! ממש כמו שיש להקפיד על מהירות נמוכה יותר, כך חשוב ביותר לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. במצב גשום מרחקי הבלימה מתארכים באופן משמעותי לעומת תנאים יבשים ויש לצפות ליותר הפתעות בדרך שיחייבו אתכם בבלימה פתאומית.
בלימות והחלקות
מרבית המכוניות מצוידות במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים. בעוד שבכביש יבש המערכת אינה מתערבת בדרך כלל, בתנאי חורף ובדרך עם אחיזה מוגבלת, בהחלט יתכן שתרגישו בפעולתה. אין צורך להבהל, רעשים ורעידות בדוושת הבלם הם חלק מהפעולה התקינה של המערכת וגם כשהם מופיעים עליכם להמשיך וללחוץ בנחישות עד להאטה או לעצירה של הרכב.
בתנאים גשומים, הסיכוי להגיע למצב אובדן אחיזה של הרכב על הכביש עולה עד מאוד ולעיתים גם במהירות לא גבוהה הרכב מחליק בצורה מסוכנת. הדרך הטובה ביותר להיחלץ ממצב שכזה הוא פשוט לא להקלע אליו - מחשבה על פעילות הנהיגה והקפדה על הימנעות ככל האפשר מבלימות חדות, האצות חזקות, מעבר חד בין נתיבים, פניות מהירות והקפדה על האטה לפני פניות ועיקולים לרוב ימנעו החלקה בלתי רצויה.
כמו כן, לשמחתנו, החל משנת 2010 כל מכונית חדשה שנמכרת בארץ מצוידת במערכת בקרת אחיזה ESP המסוגלת להתמודד ולהיחלץ ממצבי איבוד אחיזה מבלי שתדרשו לעשות דבר אבל, כמו בכל מערכת, לא מדובר בפתרון קסם וגם לה יש מגבלות. לכן, במידה ואתם חשים באובדן אחיזה, רצוי שתדעו להגיב במהירות.
תעזבו את הסמארטפונים ושאר מסיחי הדעת והתרכזו במלאכת הנהיגה | צילום: יגאל בייסוריןבמידה ואתם מרגישים שהרכב שלכם "מיישר" את הפניה (הפנתם את ההגה לכיוון מסוים וחרטום הרכב פונה פחות ממה שהתכוונתם ולעתים אפילו יוצר תחושה שהרכב ממשיך ישר), הרפו בהדרגה מדוושת התאוצה וסובבו את ההגה עוד קצת לכיוון הפניה.
לעומת זאת במידה ואתם מרגישים שהחלק האחורי של הרכב בורח החוצה ומתחיל להחליק לכיוון מנוגד לכיוון הפניה, יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה של החלק האחורי.
בכל מקרה של אובדן אחיזה, הזהרו מתגובות קיצוניות מדי או מבלימות היסטריות שעלולות להחמיר את מצב ההחלקה.
שלוליות וכבישים מוצפים
בנהיגה חורפית אתם עלולים להתקל בשלוליות על הכביש או בכביש מוצף. אמנם בכל יום רצוי להחזיק שתי ידיים בצורה יציבה על ההגה, אבל בחורף יש לזה משנה חשיבות: כניסה מהירה לקטע מוצף בכביש עלולה לגרום לתחושה של חוסר היגוי. רצוי להאט לפני שלולית על הכביש ולאחוז בהגה היטב. אחרי מעבר מכשול מים וכשהכביש פנוי, לחצו בעדינות כמה פעמים על הבלמים כדי לסלק שאריות מים שאולי הצטברו בבלמים ועלולים לפגום בטיב העצירה.
גם אם יש לכם רכב שטח יש להזהר במעבר בשלוליות עמוקות ובמיוחד במקומות בהם יש הצפות או סחף של מים (כמו במקרים של שטפונות בדרום או בצפון הארץ) מאחר שקשה מאוד להעריך את עומק המים ואת עוצמתם.
השתדלו להימנע מתנועות הגה חדות ובלימות והאצות קיצוניות | צילום: נעם וינדנהיגה בשלג
גם במקומות בהם שלג הוא עניין יומיומי נהיגה בשלג היא עניין לא פשוט בכלל אפילו למנוסים ביותר.בתנאים של שלג וקרח על הכביש רמת האחיזה של הרכב מאוד נמוכה ובקלות משהו עלול להשתבש ולהסתיים במקרה הטוב בתקיעה, במקרה הפחות טוב בתאונה קלה ובמקרה היותר החמור בחדר המיון או אפילו בחדר המתים.
לכן עם כל הכבוד לשאיפה הלבנטינית שלכם לקחת את הילדים לשלג, ממש, אבל ממש, כדאי לוותר על הרעיון, מאחר שמעבר לפקקי התנועה הכבדים, באמת מדובר בהרפתקה מסוכנת בהרבה ממה שאתם חושבים.
למה למעשה קשה לנהוג בתנאי שלג?
הרוב המוחלט של המכוניות בישראל מצוידות בצמיגים המתאימים לתנאים יבשים. אמנם החריצים שעל פני הצמיג מסוגלים גם להתמודד עם גשם עד רמה מסוימת אבל בתנאי דרך מאתגרים יותר בין עם מדובר בשבר ענן, בוץ על הכביש ובמיוחד קרח או שלג אין להם יכולת אמיתית וברגע שהם מחפשים אחיזה הם פשוט מחליקים.
מרבית המכוניות הנמכרות בישראל מצוידות בהנעה לרק צמד מהגלגלים וכשאין אחיזה ורק צמד מהגלגלים מניע רוב הסיכויים של תתקדמו לשום מקום.
חמור מכך, במידה שאתם נמצאים בקטע כביש שאינו מישורי בין אם במצב עמידה או בנסיעה איטית, הצמיגים שמחפשים אחיזה מערערים את יציבותו של הרכב ועלולים לגרום לו להתחיל להחליק בצורה עצמאית בכוח האינרציה בכיוון השיפוע מבלי שממש תוכלו לשלוט בכך.
לצמיגים פשוט אין אחיזה בכביש | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2כיצד אפשר להתמודד עם המצב הזה?
לא פשוט בכלל, יש לזכור שברגע שאין לגלגלים אחיזה ומתחתם יש משטח חלקלק הם מתפקדים לא יותר טוב משקיות הניילון שהבוגרים מבינכם ודאי החליקו עליהם בילדות בחרמון
במדינות בהם יש מזג אוויר חורפי יותר באופן תדיר רוב המכוניות מצוידות בצמיגים מסוג M+S (בוץ ושלג) שיש להם אחיזה יותר טובה בתנאים חלקלקים. אך גם הם לא ממש מסוגלים להתמודד טוב עם תנאי מזג אוויר סוערים כמו שאנו כעת חווים ובסופה אמיתית יש צורך להרכיב ערכת שרשראות מיוחדת על הגלגלים או להשתמש בצמיגי שלג ייעודיים עם מסמרים.
כמו כן לרכבים עם הנעה כפולה בהם כוח המנוע עובר לכל הגלגלים יש יתרון ולרוב יכולת להתקדם הרבה מעבר לרכבים רגילים. כאמור, בישראל הרוב המוחלט של המכוניות מצוידות בהנעה לרק צמד מהגלגלים, לרוב הקדמיים.
רכבים המצוידים עם הנעה אחורית (ב.מ.וו, יגואר, מכוניות ספורט, טנדרים, משאיות ורוב הדגמים של מרצדס, לקסוס ואינפיניטי) אמנם מהנים יותר לנהיגה ברוב ימות השנה אך קשים מאוד לשליטה בתנאי שלג וקרח וסכנת ההחלקה של החלק האחורי מאוד מוחשית.
עצה שלנו: אל תנסו להשתמש ברכב הפרטי - זה ממש מסוכן | צילום: חדשות 2איך נוהגים בשלג
עוד לפני תחילת הנסיעה חשוב מאוד לפנות עם היד ולא עם מגבי הרכב שלג מהחלונות והמראות הרכב ולבדוק שנתיב ההתקדמות של הרכב פנוי ומאפשר תנועה. עוד לפני שאתם מתחילים בנסיעה כדאי שתבדקו אם ברכב שלכם יש מצב חורף ההופך את בקרת היציבות למתערבת יותר ומשנה את פעולת הגיר והמנוע בהתאם לתנאי האחיזה הבעייתיים.
אם אין מצב שכזה רצוי לזנק בהילוך שני (אפשרי גם ברוב התיבות האוטומטיות) שכן הראשון חזק מדי ויגרום לגלגלים שלכם להסתחרר במקום.
אחרי שהתחלתם בנסיעה יש לנהוג באיטיות ובעדינות מרבית ממש עם רגל מרחפת על דוושת התאוצה ובמהירות נמוכה בהרבה מהמותר באותו הכביש גם אם הוא פנוי והכל נראה בשליטה.
בלמו מבעוד מועד ובנינוחות ושמרו מרווחי ביטחון גדולים בהרבה מביום רגיל.
אל תבצעו תנועות חדות עם ההגה ונסו להסתכל שני מהלכים קדימה ולהיערך להם כדי שתוכלו לתפעל את הרכב בצורה מתונה ורציפה שתמנע, ככל האפשר, איבוד אחיזה והחלקה.
היערכות מבעוד מועד
משום מה, למרבית הנהגים בדיקת חורף לרכב נשמעת כמו דבר ארכאי בערך כמו פינת העצות של ג'ו קריידן בתוכנית הרכב המיתולוגית "על גלגלים" בערוץ הראשון בשנות השמונים, אבל מסתבר שגם במכוניות מודרנית ומתקדמות יש צורך להתכונן בכל שנה לעונה הגשומה ויש חשיבות עצומה לבדיקה של תקינות מערכות הרכב - מהמגבים, דרך מערכות הבטיחות האלקטרוניות ועד לצמיגים.
דווקא רמת האמינות הגבוהה יחסית של המכוניות המודרניות גורמת לרבים לא לתת באופן תדיר תשומת לב מספקת למכלולי הרכב השונים ולא פעם אותה שאננות עלולה לגבות מחיר כבד.
בימים אלה מתקיים מבצע "הכן רכבך לחורף" מטעם פורום ארגוני הרכב ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובעלי רכבים מוזמנים להיכנס למוסכים החברים באיגוד המוסכים ולערוך בחינם בדיקת תקינות כוללת. כל רכב שעבר את הבדיקה מקבל מן המוסך את תווית המבצע הרשמית, המעידה על תקינות הרכב ומהווה אסמכתא לביצוע הבדיקה.
מערכת בקרת האחיזה מסוגלת להתמודד ולהיחלץ ממצבי איבוד אחיזה מבלי שתעשו דבר, אבל גם לה יש מגבלות | צילום: APצמיגים
הכבישים במדינת ישראל לא ערוכים לחורף. קצת גשם וכל הכבישים הופכים לנהרות, בורות נפערים, כל השמן והלכלוך שנאגרו פשוט צפים למעלה וחווית הנהיגה שלנו הופכת לחלקלקה.
צמיגים מהווים את הקשר היחידי של הרכב עם הכביש ובחורף יש משנה תוקף למצבם. חשוב מאוד להקפיד להימנע משימוש בצמיגים שחוקים בהם עומק החריצים גבולי ועומד על פחות מ-4 מילימטרים. צמיגים כאלה לא באמת מסוגלים לפנות את המים שעל הכביש וגורמים לאיבוד אחיזה מסוכן של הרכב מוקדם מהצפוי.
גם צמיגים בני יותר משלוש שנים או כאלה שעברו מעל ל-80 אלף קילומטרים, אפילו אם מבחינה ויזואלית הם נראים במצב טוב, עשו את שלהם ועלולים להתגלות כמסוכנים ברגע האמת.
מגבים
לאותו אביזר פשוט שעלותו לרוב לא עולה על כמה עשרות שקלים יש חשיבות עצומה לראות טובה ביום גשום.
לרוב, בשל תנאי הקיץ הישראלי, הגומי של המגבים נוטה להתייבש די במהירות וגם אם הוא נראה שלם לא פעם יכולת פינוי המים שלו יורדת בצורה משמעותית. לרוב גם מגבים בני שנתיים לא מצליחים לנקות כראוי את השמשות ורצוי להחליפם.
במידה ואתם רוצים לבדוק את מצב המגבים ניתן לשפוך כמות נכבדת של מים על השמשה – אם המגבים מצליחים לפנות את המים בפעולה אחת הם ככל הנראה תקינים, אך אם הם משאירים סימנים או מים על החלון יש להחליפם בהקדם.
ככה אל תכנסו לשלולית | צילום: נעם וינדכיוון פרונט
אם אתם מרגשים שהרכב מושך לצד מסוים, במידה שזיהיתם שחיקה לא אחידה בצמיגים ובמיוחד אם חוויתם תחושה מפחידה של אובדן שליטה בהגה או חוסר היגוי במעבר על קטעים מוצפים בכביש, סביר להניח שיש בעיה בכיוון הפרונט של הרכב. התיקון אינו יקר ורצוי לבצעו בהקדם האפשרי.
בלמים ומערכות עזר
גם אם אתם לא מהאנשים שמקפידים על שגרת טיפולים שוטפת ומתקנים את הרכב רק כשמשהו מתקלקל, במערכת הבלמים של הרכב אסור לחסוך אף פעם ובשום עונה.
ניתן לזהות בעיה, שחיקה או תקלה במערכת הבלמים על פי רעשים וחריקות בעת בלימה ודוושת בלם שמרגישה "ספוגית". אל תתפשרו על תחליפים זולים ממקור עלום ואל תנסו לחסוך. אמנם ההבדל בין רפידות מקוריות לבין רפידות זולות עשוי להגיע למאות שקלים אבל חסכון כזה עלול להתגלות ברגע האמת כהבדל בין עצירה בבטחה לבין תאונה קשה.
בנוסף, אם בלוח המחוונים דולקת באופן קבוע נורת אזהרה עם סימון של בלמים או כיתוב ABS, סביר להניח שיש במערכת תקלה וברגע האמת היא לא תתפקד.
יש להדגיש שהחשיבות של מערכת ה-ABS בחורף עצומה ומאפשרת גם לנהג ממוצע לעצור בבטחה כשהכביש חלק ולכן רצוי מאוד לתקן את המערכת מצילת החיים הזאת. לעתים מדובר בתיקון לא יקר במיוחד שיכול להסתכם במאות בודדות של שקלים.
סעו בזהירות!
>> סופה סיבירית: מה קורה בימים אלה על כבישי רוסיה
סעו בזהירות! | צילום:
יגאל שאול