עוד מאז שבן גוריון טבע את הביטוי 'או"ם שמום' בראשית ימי המדינה מרביתו של הציבור הישראלי לא מחבב במיוחד את פעילותו של ארגון האומות המאוחדות. עם זאת, יש להניח שהתוכנית שהשיק הארגון אתמול (רביעי) בשיתוף ארגון הבריאות העולמי תשמח את הציבור הישראלי, כמו גם את כל אזרחי העולם.
בדרך כלל האו"ם שולח את כוחותיו ומנסה להשכין שלום או לפחות למנוע מלחמות בין שכנים אבל כעת, במסגרת תוכנית שאפתנית חדשה, האו"ם יעשה כל מאמץ כדי לגרום למדינות החברות בארגון דווקא לצאת למלחמה חסרת פשרות - בתאונות הדרכים.
מדובר בתוכנית המסמנת לה יעד שאפתני ביותר: להציל את חייהם של כחמישה מיליון בני אדם ברחבי העולם בעשור הקרוב, זאת באמצעות הפחתה של 50 אחוזים במספר ההרוגים תאונות דרכים.
לפני קצת יותר משנה התכנסה עצרת האו"ם בניו יורק למושב מיוחד כדי לדון בנושא תאונות הדרכים בעולם. במסגרת הדיון הוחלט להקדיש את העשור הנוכחי להירתמות כלל עולמית ומחייבת למאבק בתאונות הדרכים.
לאחר עבודת הכנה התוכנית הושקה כאמור אתמול והיא משתפת ממשלות, ארגונים וחברות פרטיות מיותר מ-100 מדינות מסביב לעולם, בהן ישראל, כשהמטרה היא אחת: צמצום מספר ההרוגים בכל אחת מהמדינות בהתאם ליעד השאפתני.
הקטל בדרכים אמנם הצטמצם באופן יחסי עם עליית רמת הבטיחות של כלי הרכב המודרניים אך עדיין נחשב למגפה עולמית הגורמת למותם של לא פחות מ- 1.3 מיליון בני אדם, לפציעתם של עשרות מיליונים מדי שנה ולנזקים המוערכים ביותר מ-500 מיליארד דולר בשנה כשרק בישראל הקטנה, אגב, הנזק מוערך בלא פחות מ-16 מיליארד שקלים בשנה.
על פי האו"ם, מעבר לצער על אובדן חיי אדם, עלות ישום תוכניות לאומיות למאבק בתאונות שיביאו לצמצום במספר ההרוגים נמוכות לאין שיעור מעלויות של נזקי תאונות הדרכים לכלכלות המדינות, כך שגם אם מביטים על העניין מזווית כלכלית גרידא, הדבר הנכון לעשות הוא להשקיע בתוכניות למאבק בתאונות ולמעשה מדובר ברווח כפול.
בישראל עמותת "אור ירוק" היא זו שהרימה את הכפפה והחליטה להכין מודל לתוכנית לאומית שמתאימה לנתוני הארץ ולנושאים המצריכים שיפור. בין היתר, התוכנית של אור ירוק מתייחסת לשיפור משמעותי בתשתיות, שיפור בזמינות ובמהירות פינוי נפגעי תאונות בכל הארץ שיכול להביא להפחת מקרי המוות בחדרי הטראומה בבתי החולים בכעשרה אחוזים, סבסוד מטעם המדינה של אביזרי בטיחות, דרישה ליבוא רק כלי רכב שעמדו במבחני ריסוק ומצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, יצירת מסלול מדורג לקבלת רישיון, שיפור רמת לימוד הנהיגה ורענון לנהגים ותיקים וגם הגברת נוכחות המשטרה והתמקדות באכיפה איכותית. בנוסף, "אור ירוק" מדגישה גם את החשיבות של הצבת יעדים מספריים שנתיים.
ממשלות ישראל כבר מזמן הבינו את הצורך הדחוף בצעדים משמעותיים לצמצום הקטל בדרכים, אך בעוד שבתחומים מסוימים כמו דרישה ליבוא של מכוניות המצוידות במערכות בטיחות מתקדמות הקדמנו את מרבית העולם, בתחומים אחרים, במיוחד כאלה המצריכים השקעה מטעם המדינה, ישראל נמצאת הרחק מאחור כשתקציבי פיתוח ותיקון התשתיות איכשהו תמיד נדחקים הצידה בתקציב המדינה.
"לצערנו, על פי המצב כיום", מתריע בחשש מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב, "ישראל לא תעמוד ביעד העולמי לעשור הקרוב, אך עדיין עלינו לעשות את כל המאמצים על מנת להתקרב אליו. בסופו של דבר מדובר בהצלת חיי אדם, והמשמעות של הפחתת קרוב ל-50 אחוזים ממספר ההרוגים בתאונות בישראל היא ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנה. עדכון התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, המתבצע בראשותו של ד"ר יעקב שיינין בימים אלה, הוא צעד ראשון בכיוון הנכון, שלאחריו חייבת הממשלה לוודא גם יישום מלא שלה".
>> על כבישי ישראל נהרגו מאז קום המדינה יותר אנשים מאשר בכל מערכות ישראל ופיגועי הטרור ביחד
תוכנית למאבק בתאונות לא רק תציל חיי אדם, אלא גם תחסוך כסף רב למדינה | צילום:
פוראת נסאר, חדשות 2