צילום: אסף רונן טירוף האופניים תוקף אותנו בשנים האחרונות מכל עבר ומכלי תחבורה שהיה מזוהה עם פועלים זרים, מעוטי יכולת וילדים, האופניים הפכו לטרנד הכי לוהט בסביבה.
בעוד שהרוכבים שבעבורם אופניים הם כלי אופנתי וחברתי לשמירה על כושר מקפידים להצטייד מעבר לאופניים סופר יקרים גם בכל ציוד העזר הנלווה - מנעלי רכיבה, דרך מכנסי טייטס צמודים, חולצות זוהרות ועד קסדה אווירודינמית מהמילה האחרונה, האנשים שמדוושים כדרך להתניידות יומיומית ממקום למקום ברחובות הכרך לרוב לא מקפידים על כל כללי הטקס ולא פעם מוותרים גם על המשהו הזה שאמור להגן על הפדחת במקרה של נפילה או תאונה.
לפני כשנתיים הכנסת אף ביטלה חובת הרכיבה עם קסדה (שממילא מעולם לא באמת נאכפה) מתוך טענה שחובת הרכיבה עם קסדה הביאה לירידה בכמות המשתמשים בכלי התחבורה הלא מזהם, החסכוני והיעיל הזה ומתוך כוונה להכשיר פרויקטים להשכרת אופניים דוגמת "תל אופן".
אמנם אפשר בהחלט להתחבר לטיעונים שהקסדה הורסות את הפריזורה, נראית די מגוחכת וברוב המקרים ממש לא מחמיאה ללוק הכללי של הרוכב, אבל כל מומחה בטיחות ורופא המתמחה בפגיעות טראומה יודע להסביר בלהט שגם במהירויות בהן נעים אופניים פגיעה בראש עלולה להיות הרת גורל.
אז מה עושים? ובכן, לצמד סטודנטיות לעיצוב משוודיה יש פתרון עבורכם – קסדת ה- Hövding שמאפשרת לכם לרכב עם ולהרגיש בלי.
הממציאה מדגימה את הפטנטהקסדה חשובה לבטיחות אבל הורסת את התסרוקת ובאופן כללי די מכוערת למעשה מדובר בצווארון-קולר שנראה כמו צעיף קטן וכמעט בלתי מורגש שהרוכב עוטף בעזרתו את צווארו והופך ברגע האמת בשבריר שניה לקסדה מלאה. הרעיון נולד במוחן של הסטודנטיות חובבות הרכיבה יום אחד במסגרת תרגיל בלימודים שמטרתו הייתה "לחשוב מחוץ לקופסה" והן החליטו לנסות לרתום את הטכנולוגיה של כריות האוויר המוכרות לכולם מכל רכב מודרני וליצור קסדה מתנפחת.
צמד הסטודנטיות התייעצו עם אנשים טכניים ומהנדסי רכב והבינו שלמעשה לא קיים מכשול טכני ליישום הרעיון שלהן, אבל הדרך מהחזון למוצר, ששיווקו לקהל הרחב מתחיל כעת, הייתה עוד ארוכה ולאחר לאחר שזכו להרבה רוח גבית מהפקולטה לעיצוב בה למדו ולאחר שנמצאו משקעים, החלה עבודת מחקר ופיתוח שבמרכזה ניתוח ושחזור באמצעות פעלולנים ובובות ריסוק של אלפי תרחישים של תאונות רכיבה על אופניים.
עיקר העבודה הייתה בפיתוח החיישנים שידעו לתת את הפקודה לכרית-קסדה להפתח ברגע האמת.
המלאכה לא הייתה פשוטה כלל מאחר שבניגוד לחיישנים בכלי רכב המותקנים בחזית המכונית ומזהים פגיעה פיזית במכשול ובהתאם לכך שולחים בשבריר שניה פקודות לכריות להיפתח, כאן היה צורך להסתמך על הנתונים שנאספו בכל הניסויים ולפתח אלגוריתם מתקדם שיכול להבחין בין תזוזה רגילה של הרוכב על אופניים רגילים לבין מצב חירום ופגיעה קרובה או נפילה המחייבים פתיחה מהירה של ה-Hövding.
חבישת ה- Hövding ותחזוקתה פשוטה מאוד, ואחרי ששמים אותה סביב הצוואר כל מה שנדרש לעשות הוא לרכוס רוכסן קטן ולסגור כפתור תיק-תק שלמעשה סוגר מעגל ומעפיל את מנגנון הקסדה שינפח את הכרית שתגן על ראשכם ברגע האמת.
בנוסף, חיבור USB של הקסדה למחשב מאפשר לאסוף נתונים שונים המאפשרים לחברה לשפר את האלגוריתם של מנגנון ההפעלה של הקסדה.
הבעיה היחידה היא תג המחיר - קסדת Hövding הושקה כעת לקהל הרחב ומוצעת למחירה באתר האינטרנט של החברה ב- 400 יורו (כמעט 2,000 שקלים), מחיר שמן הסתם יגרום לרוב הרוכבים לוותר בשלב זה על הקסדה המהפכנית ולהמשיך להשתמש בקסדה הקונבנציונלית הכעורה, או חמור מכך - לרכב ללא קסדה כלל.
מתנפחת בשבריר שניה ברגע האמת>> הטרנדים הלוהטים של עולם האופניים